Cabanaconde - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Cabanaconde - Reisverslag uit Cabanaconde, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Cabanaconde

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

26 Juli 2014 | Peru, Cabanaconde

Vrijdag 25 juni 2014

Hola Wilma
Je weet het met zoveel keus kan ik moeilijk beslissen, maar uiteindelijk lukt dit wel.
En ja, ik kan je reacties terug lezen. En ik heb ook her en der terug gereageerd.

Hola Ilse
Wat leuk dat je er ook bent. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Ik vind dat gezellig.
Me gusto muchóóóóóóóóóó

Hola juntos

Ben nog steeds ziek. Heb gruwelijk veel keelpijn, blaffen, dit voel ik in mijn luchtpijp, en veel hoofdpijn. Begin dus maar vast met cocabladeren te kauwen tegen de keelpijn.
En ik wil een warme douche nemen, maar ik heb geen warm water. Het water is net niet koud. Heel stoer neem ik wel snel een douche. Maar morgen doe ik dat niet meer. Morgen gaan we weer naar een andere plaats en daar zijn ook thermische baden. Daar verheug ik me nu al op!!!!!!!!!

Ik loop even naar het plein van het dorpje hier vlakbij om water te halen. Dat is op de heenweg heuvel af. Maar terug moet ik weer heuvel op. Ik moet onderweg 1x uitrusten.
Bij het ontbijt bespreek ik het met Coco en Marcel. En die komen tot dezelfde conclusie als ik. Rustdag en beginnen met de antibiotica.
Ik ga uiteraard wel mee naar de Condors kijken. Paracetamollen in en dan gaan we naar het Condor uitzichtspunt.

De condors worden beschermd. En het uitzichtspunt en de condors zijn heilig voor de indianen. Zij vertegenwoordigen de godenwereld.
De condors zijn de grootste aaseters onder de vogels. Ze kunnen een spanwijdte hebben van 3 meter. En een gewicht van 12 tot 14 kilo.
Als ze geen eten in de bergen vinden, gaan ze naar zee. Een uurtje vliegen.
Tijdens de periode dat de zeeleeuwen hun jongen werpen, gaan ze ook naar de zee. En doen zich dan te goed aan de placenta’s. Een lekkere traktatie.
Ze hebben ook een rangorde. De leider eet eerst en dan mag de rest eten.
Condors kunnen 80 jaar worden. En de eerste 7 jaar zijn ze bruin. Daarna worden ze zwart met wit. En het mannetje heeft een kam op zijn hoofd.

Bij de canyon is het giga druk. Er zijn natuurlijk meer mensen die de condors willen bekijken. Ik heb me voorgenomen ergens te gaan zitten en ervan te gaan genieten. Laat de anderen maar foto’s nemen.
En dan zien we eindelijk een aantal condors. Prachtig hoe ze op de thermiek zweven. Soms komen ze vlakbij over je heen. Machtig mooi.
Ik ga toch een beter plekje zoeken en probeer ze op de foto te zetten.
Dat valt niet mee met zo’n k.. cameraatje, waarbij je niet door de lens kunt kijken. Het is een makkelijk cameraatje als je alleen gaat backpacken. Maar nu zou ik willen dat ik mijn spiegelreflex bij me had. Maar goed. Wederom we, in ieder geval ik, hebben Hans. Hoop ik.
Als ik straks een fotoboek maak, staan er de prachtigste natuurfoto’s in. Die zijn dan niet van mij, maar van Hans.
Ik heb wel een stukje film waar ze op staan. Dat is toch iets.
Soms zie je ze met zessen rondzweven. Geweldig!!!!

De condors zijn verdwenen en we gaan terug naar de bus. Loes is haar jas kwijt. Die had ze zolang aan een rots gehangen. Iemand had gedacht. Das mooi, gratis goede jas.
Iedereen gaat haar/zijn rugzak inpakken met de lunch. Ik krijg ook 2 organische broodjes, een tomaat, kaas mag niet ivm antibiotica, en een mandarijn en een banaan. Die laatste ook niet voor mij.
De groep gaat op pad in de brandende zon en ik ga met de bus terug naar het hotel. Slapen, rusten.
Een jongen vraagt of hij en zijn vriendin met ons mee mogen rijden naar Cabanaconde.
Het blijkt dat ze uit Oostenrijk komen. Hoe zijn ze dan bij de canyon gekomen? Met openbaar vervoer. Maar de bus terug komt pas om half 1 en het is nu half 11.
Meteen staan er nog meer backpackers bij de bus, of ze mee mogen rijden. Maar hier gaan de chauffeurs niet meer op in.

Ik word op het plein afgezet, omdat de bus niet door het straatje kan. Want daar staat een vrachtwagen en buldozer te werken.
Op het plein is het druk met groepen kinderen in uniform, muziek bands van kinderen. En de plaatselijke notabelen. Er wordt nu al wat gevierd, maar of dat al voor de onafhankelijkheids feesten is Weet ik niet. Zal ik Coco vanavond eens vragen.
De onafhankelijkheids feesten zijn van 27 t/m 29 juli. Onafhankelijkheids dag is 28 juli.
Nu ik toch hier ben zal ik toch maar wat foto’s hiervan maken. Als het volkslied gespeeld wordt, staat elke Peruaan netjes met de hand op het hart al of niet mee te zingen. Een jochie is fanatiek aan het meezingen.
Dan wordt er weer een speech afgestoken. En iets geroepen, waarop iedereen viva roept.
Een manneke bij mij in de buurt krijgt op zijn donder omdat hij niet netjes in de houding staat.
Ik wil wachten tot de muziek begint en er wat beweging in komt. Maar dan gaat belangrijke meneer nummer 3 ook een speech houden. Dan hou ik het wel voor gezien. Naar bed.

En mijn zak van mijn sweater staat open en daar zit nog wel mijn sleutel in, maar niet mijn telefoon.
Eerste reactie: Paniek. Dan kalm blijven. Is erg als die weg is, maar is vervangbaar. Op de kamer alles doorzoeken. Ik had ook mijn jas aan bij de canyon. En inderdaad daar zit die in.
Antibiotica innemen, mijn broodjes eten. Die overigens heerlijk smaken. En slapen. Ik leg nog een extra deken op mijn bed. En ben zo vertrokken.

Als de groep terug is klopt Marcel op mijn deur. Ze hebben een mooie tocht gehad. Alleen is Astrid van streek. Ze kan haar portemonnee met daarin haar paspoort niet vinden. Ze heeft haar rugzak al doorgespit. Nu gaat ze in de bus kijken.
Ze komt helemaal van streek terug, want daar ligt deze ook niet.
Nog een keer de rugzak doorspitten. En gelukkig. Daar zit deze dus wel in!!!!!!
In een vakje waar deze natuurlijk nooit in zit.
Aan wie doet jullie dit denken???????

Ik ga naar het plein om vitamine C te halen bij de pharmacía. Al wat ik vind is geen pharmacía. In mijn beste Spaans nog maar eens gevraagd. En ik word toch weer terug verwezen naar waar ik vandaan kwam.
Bij een winkeltje nog maar eens gevraagd. En die wijst me weer ook weer iets terug. Dan kijk ik maar in alle winkeltjes, want er is nergens een bordje pharmacía.
Ik kom bij een winkeltje waar ze wat medicijnen verkopen. Ze heeft inderdaad vitamine C.
Maar ik ben met mijn wollige hoofd vergeten wat de dosering ook alweer moest zijn. In het doosje zitten 3 buisjes, waarvan 1 buisje al open is gemaakt.
De 2 dichte buisjes kosten 60 sol, zoveel heb ik niet bij me. 55 sol is ook goed, maar dat heb ik ook niet bij me. Dan zet ze 1 dicht buisje voor me neer en zegt 1 sol. Dat vind ik wel vreemd, maar goed dat doe ik dan maar. Ik leg 1 sol op de toonbank en ze begint 1 tablet uit het open buisje te pakken.
Daar heb ik niet zoveel aan. Goed bedoeld, maar no gracias. In het volgende dorp zal ik nog wel eens kijken.

Terug naar boven ben ik alweer moe, en ga op bed wat wordfeuten. En ook weer wat slapen.

Om 19:00 uur is er breefing en dan gaan we eten. In het hotel is er een stenen oven waar gezellig een houtvuur in brandt. Ik ga een echte op hout gestookte pizza eten.
En deze smaakt ook erg lekker.
Ik voel me nog steeds niet goed. En zeg tegen Marcel dat ik morgen waarschijnlijk ook niet mee loop. Waarop hij zegt dat ik moet. Is geen grote wandeling morgen. Ongeveer 2 ½ uur.
Maar overmorgen is een grote wandeling en dan is de overgang te groot voor mij.
Oké, maar hopen dat de antibiotica aanslaat. En volproppen met paracetamol.

Hasta manana Gerrie

  • 26 Juli 2014 - 14:46

    Janny:

    telefoon kwijt en jij niet meteen in paniek blijven? en toch rustig verder zoeken en nadenken:; JEEH, je gaat vooruit, panikeren helpt inderdaad niet, goed van je dat je rustig bleef!!!
    portomonnee kwijt, gevonden in een/of ander vakje!!! Hahaha dat is ons mam, is ze ook bij jullie?
    Hier nog steeds alles goed, Sandra gaat definitief naar Australië, december en januari!! Moeder van Ben betaalt voor haar ticket, lief hè. Dat wordt een hele ervaring voor haar. Helaas moet ze alleen vliegen, maar daar wordt ze hard van, ze kan goed Engels praten dus da komt wel goed!!
    Gerrie, nu echt snel beter worden want het is zonde op zo'n mooie reis.
    Beterschap xxxx

  • 26 Juli 2014 - 19:37

    Ilse:

    Qué te mejores! Ottewel beterschap!

  • 27 Juli 2014 - 15:48

    Wilma:

    mijn eerste reactie Janny, niet in paniek.....? wat goed. het is inderdaad helemaal niet leuk als die kwijt is. Het is maar een ding, en je bent nu met een groep dus is dat niet van levensbelang.
    top meid.
    portemonnee kwijt tijdens de vakantie, die ken ik nog een. Ikke althans de portemonnee met het geld om het huisje te betalen, ook gelukkig terug gevonden.
    het is allemaal niet erg zolang je het terug vind. Heuptasjes zijn nog niet zo gek, die oubollige dingen.

    groetjes daar

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 255
Totaal aantal bezoekers 139357

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: