langlauftrektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu langlauftrektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

langlauftrektocht Noorwegen

Door: Gerrie

19 Februari 2013 | Noorwegen, Lillehammer

Dinsdag 19 februari 2013

Hi allemaal

Ik heb weer als een blok geslapen. Dat kan ook niet anders na al die lichamelijke inspanning. Ik ben aan het eind van zo'n tocht kapot.
Caroline hoezo topconditie. Was dat maar waar, ik kan wel wat extra's gebruiken.

Sylvia, vandaag heb ik glijmiddel gekocht. Spannend!!!!!
Dus vanochtend was het grote moment. In het ski hok.

Ik mocht samen met de rest ook mijn ski's insmeren. Ik heb glijwax gekocht, zodat het langlaufen vandaag hopelijk niet zo stroef gaat.

Vandaag wordt een relaxte dag, ongeveer 11 km naar ons volgende hotel.
De temperatuur valt ook mee - 8 graden om mee te beginnen.
Het sneeuwt niet meer, maar het is nog wel bewolkt. Dus niet overal op de topjes marvelous uitzicht. Maar waar we uitzicht hebben is het ook PRACHTIG!!!!!

Ik heb het in al die 4 keren nog nooit zo mooi gezien. Verse sneeuw overal op de bomen. In de bossen 1 tot 1 1/2 m sneeuw.
Plassen kan dus niet achter een boompje, want dan verdwijn je in de sneeuw, en moeten ze je uitgraven en dat kan wel 3 kwartier duren. KOUD dan.
Plassen doe je voor of achter de groep, gewoon op de rand van het pad . Je moet het wel altijd aangeven, stel je bent zo stom om toch achter een boompje te willen, dan weten ze waar ze zoeken moeten en kunnen ze je uitgraven.

Onderweg krijgen we weer een lesje in techniek. Dat is iedere keer mooi meegenomen.
We beginnen met een paar fikse klimmen. What goes up has to come down eventually.
En ja hoor. We krijgen een prachtige, lange, kronkelige afdaling.
En ondertussen ben ik overmoedig geworden en vlieg uit de laatste bocht een bult sneeuw in. Maar dat mag de pret niet drukken. Zachte landing.

Lunchpauze. We komen bij een ski-gebied met uiteraard een hut.
Eerst nog even met de sleeplift naar boven. Paal tussen je benen, en dan krijg je het. Ik ben dat helemaal niet (meer) gewend. Dus ik viel er gewoon vanaf. 2 de poging lukte wel.
En dan een paar keer de ski-helling af, met bochtjes maken. STOER!!!!
Helemaal naar beneden van de baby-helling.

Tijd voor warme chocomelk en echte WC. Luxe hoor.
Op ons gemak vertrekken we weer. Met heel, heel veel klimmen.
En dan komen we bij het ski-gebied van Gålå, en uiteraard ook bij de ski-piste. En dit keer niet de baby-helling.
Peer doet ons voor hoe we zigzaggend naar beneden moeten skiën.
Wij volgen. Dat gaat hard, ECHT HARD, NOG HARDER.
Peer roept wel iets naar mij, maar dat dringt niet tot me door. BOEM!!!
Ik duik weer in een berg sneeuw. Maar nu bezeer ik mijn elleboog behoorlijk en moet eerst een tijdje bijkomen.
Uiteindelijk krabbel ik weer overeind, maar durf de rest van de helling niet af.
De eerste keer tijdens deze reis dat de ski's uitgaan en ik naar beneden loop.

Daarna wordt het weer glooiend en komen we bij het hotel Gålå aan.
Pech voor mij. Ik zit weer op de 2de verdieping, sjouwen met de koffer de trappen op. Alsof ik al niet genoeg heb gedaan.
En wat heb ik op de kamer??? Een bad, maar dat is niet het leukste. Er staat een heuse, echte SCHOMMELSTOEL!!!! Die heb ik altijd willen hebben.

Peer gaat nog een stukje langlaufen, wie wil er mee?
Als je valt, en je bent bang, wat doe je dan?
Juist!!! Weer opstappen op die latten en gaan.

We maken een hele, steile klim, ja hé, we moeten ook nog naar beneden!
Maar wat een prachtig winter wonderland waar we weer in terecht komen. Zo vreselijk MOOI!!!
Op de terugweg komen we weer bij de ski-helling. Peer gaat rustig voorop en wij moeten volgen. Ja DUH!!!!!

Maar toch, met knikkende knieën volg ik en kom zonder te vallen beneden.
Peer moest wel lachen, want de angst stond in mijn ogen te lezen.
Maar ik heb het toch mooi WEL gedaan!!! Schouderklopje voor mezelf.

Nou is het echt tijd voor de sauna. Er blijkt ook een verwarmd buiten zwembadje te zijn. Heerlijk.
Nou heerlijk. Verwarmd???? Voor Noorse begrippen misschien wel, maar voor mij niet. Het koelt wel lekker af.

En dan is het nu tijd om te eten.
Wordt vervolgd

Groetjes Gerrie

• 19 Februari 2013 - 19:41

Wilma:

hoi gerrie

nou er is een klein gedeelte van je reis waar ik heel jaloers op ben, je kunt het vast wel raden. oke 2kleine gedeeltes.
    gisteren tijdens het rikken viel ik in de prijzen. dat is al een hele tijd niet geweest. 9de met -4 punten.
    dat was niet alles ook nog 3 prijzen bij de loterij. mischien moet je vaker op vakantie. krijg ik de prijzen.
    en wat voor prijzen. bij rikken een grote pak koffie, en bij de loterij wasmiddel, een fotoboek en daar komt het 2 pakken koffie.
    dat gaat hier zo niet gauw op met alleen Wil die koffie drinkt.
    geniet van de rest van de dagen. en zie je zaterdag op schiphol

• 19 Februari 2013 - 21:13

Janny:

Hoi Gerrie,

Kijk je met het skien naar beneden wel uit dat je niet tegen (die ene) boom aan knalt, je komt weliswaar niet uit de lucht vallen maar toch, net die ene boom kan het verschil maken!!
    Schommelstoel kun je niet echt op je rug meenemen dus hier thuis dan maar wat vaker naar de kringloopwinkel of rommelmarkten gaan, kan je hier ook lekker schommelen met Paco aan je voeten.
    Gerrie, geniet nog van je mooie reis en kijk uit voor obstakels!!

groetjes Janny

• 19 Februari 2013 - 21:37

Diny:

ciaociao Gerrie,

wat ben je toch een bofkont daar op de latten in het prachtige Noorwegen! Geniet van je vakantie en wees voorzichtig, kom weer heel terug. Ben benieuwd naar de foto's.
    groetjes Diny

• 20 Februari 2013 - 03:50

Ferry:

Leuk he weer je zo te volgen: Het is hier 35 gr strakblauwe lucht en weinig of geen wind. Dus ja sneeuw nee dank je. veel plezier nog en geniet van ieder moment en ja je doet het maar weer