5de dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu 5de dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

5de dag Lima

Door: Gerrie

17 Juli 2014 | Peru, Lima

Woensdag 16-juli 2014

Hoi Janny en Wilma
De cavia smaakte prima. Niets mis mee. Erg lekker hoor.
Wilma als jullie konijn zo groot is kan je er ook een goede maaltijd voor de kerst van maken. Zal ook erg lekker smaken.

En ja iedere dag les, het zijn maar 3 uurtjes, maar in een sneltrein vaart.
Is best vermoeiend, maar ook heel leerzaam. Want alles wat ik niet begrijp legt ze in het Spaans uit. En ik praat ook zoveel mogelijk Spaans.
Leer ik ook veel van.
Maar meer dan mijn huiswerk maken doe ik niet. Ik ga niet de stof nog eens extra doornemen.
Straks als ik thuis ben bekijk ik alles nog een keer.

Janny is Esther nu al op de nieuwe groep? Ja dat valt inderdaad niet mee om nu weer alles goed op de rails te krijgen..
En je rijbewijs aanvragen kost ff wat tijd en moeite, maar dan heb je ook wel weer iets. Wanneer alles lukt.

Rust allebei nog maar goed uit. Doe ik denk ik na de vakantie. 1 dag en dan ook weer werken.

Hola

Zoals jullie konden lezen. Mijn harde schijf is geraakt vol een beetje. En ik heb begonnen door elkaar te husselen alles. Maar dat ook wel is gekomen goed wel weer. Heel goed als verstaanbaar maken je kan.
Comprende? Snap ie?

Na de les gingen Sean (Amerikaanse student foreign business) en Johannes (Duitse student psychologie, wonend in Klagenfurt) en ik cuy (cavia) eten.
Eerst was het de bedoeling dat we een taxi zouden laten bellen. Maar aan de balie van de school zat niemand meer. Waarschijnlijk ook lunchen.
Goed dat de 2 heren wisten hoe de combi (kleine bus) werkt.
Voor 1 sol (2,65 cent) stap je ergens in waar de naam van je straat/bestemming op de buitenkant van de bus staat. Je hoeft eigenlijk alleen maar te luisteren. Bij elke deur hangt een mannetje of vrouwtje half naar buiten en roept de bestemming.
Nu had Kevin van de school een kruisje gezet op de plattegrond waar het restaurant zou zijn. Dat was vanaf ons uitstappunt/kruising niet zo ver lopen. En toen onze gids Johannes (hij is hier per slot al 1 1/2 week, en wij pas een 1/2 week) dacht dat we er zo ongeveer moesten zijn. Kon hij het niet vinden.
Dus aan een politieman gevraagd. In Nederland moet je zoeken wil je er één tegenkomen in de steden. Hier struikel je er zowat over.
Sean liet hem het adres zien met nummer 1405 . OOH, dat is in blok 14, jullie zijn nu in blok 5.
Nog ff een stukje doorlopen, langs de druktste weg in heel Lima en hier hebben ze geen filters ed.
Maar uiteindelijk komen we dan toch op de plaats van bestemming om half 3 voor de lunch.

Los dos hombres nemen cuy picante. Stoere kerels! En yo (ik) neem de cuy crocante.
Los hombres krijgen een 1/2 cuy op hun bord in een pikante saus. En ik krijg 3 bergjes met saus. Bestaande uit 3 krokante stukjes cuy filet en 3 papas (piepers).
Allebei de gerechten smaken prima. Muy rica.
Zoals ik de heren al vertelde, ga ik thuis cavia's fokken. Dat is zo moeilijk nog niet. En gaat volgens mij ook erg snel.
En wordt leverancier voor de goede restaurants. Er zijn ook restaurants die sprinkhanen, meelwormen en dergelijke serveren.
En Wilma of was het Janny? Gebakken meelwormen en kwal heb ik ook al eens gegeten. Smaakte ook prima.

El museo de Nacion is hier vlakbij. 4 bloks verder lopen, en daar wil ik nog graag naartoe.
El hombres nemen een taxi terug naar huis.
Bij het museum aangekomen is het gesloten. Ik vraag is het donderdag open? NO. Is het vrijdag dan weer open? NO. Gesloten voor altijd!
En er is geen tijd om naar een ander museum te gaan.
Combi, taxi en bus zijn sneller dan wandelen. Maar ook weer niet zo snel, want het is altijd druk, druk op de weg.

Ik weet nu hoe de combi werkt. Dus ik luister of ik iemand hard Arequipa hoor roepen. De avenida waar ik naartoe moet. En ja hoor ik heb er één!
Wel moet ik daar dan op het kruispunt weer overstappen, want deze bus gaat wel over de Avenido de Arequipe, maar de verkeerde kant op.
Overstappen en vlakbij Huaca Pucllana eruit.
Dit is een archeologische site in Miraflores. Daar wandel ik naartoe. Het is ondertussen 16:45 uur. Ze sluiten om 17:00 uur. Ook niet dus!

Weer met een combi naar Parque Kennedy. En vandaar ben ik op loopafstand van restaurantjes en "thuis".
Een beetje trek heb ik al wel. Want 3 filetjes van een cavia is niet zo heel veel. Wel lekker, maar niet veel.
In het park staan 3 karretjes met lekkernijen, bij één ervan kies ik een platte ronde koek met honing. Mierezoet, maar wel lekker. Hij heeft ook bolletjes van het één of ander. Vlakbij staan 3 vrouwen die dit hebben, dus ik vraag ze wat het is.
Een soort deeg gefrituurd en dan met honing. Eén van hen biedt mij er één aan om te proeven. Mini oliebolletje met honing.

Tijd om huiswerk te maken, en waar kun je dat beter doen? In de kattenkuil. Na een tijdje komt er een erg mooie 3 color gevlekte kat bij mij op schoot een dutje doen. Even later gevolgd door een zwart/wit gevlekte kat. Ik vind dit wel gezellig.

Langzaam aan wordt het donker (circa 6 - half 7) en kan ik niet veel meer lezen. 1 voor 1 de katten voorzichtig van mijn schoot. Waarna ze zich eens lekker uitrekken. En vlekkie achter mij om, over mijn schouder weer op mijn schoot plaats neemt. En hij kijkt me aan, alsof ie zeggen wil. Ik was nog niet uitgeslapen. Het is nog geen jachttijd.
Ja jammer dan, voor mij is het wél tijd. Dus voorzichtig weer naast mij neergezet. Hij kijkt me verwijtend aan en gaat met opgeheven hoofd en staart op zoek naar een ander knus plekje.

Ik ga voor de 2de keer naar Rincon Chami. Geen zin om iets te gaan zoeken.
Eet als voorgerecht iets lekkers met vis. En het hoofdgerecht laat ik over aan de camarrero (ober). Ook lekker, maar lijkt op wat ik maandag? al heb gegeten. Is wel weer lekker.
Ondertussen heb ik ook mijn huiswerk gemaakt. Klaar!

Terug naar huis. Waar ik weer langs Casino Atlantic City kom. Dat flikkert met al zijn lampjes. En er staat een portier en een uitsmijter bij de deur.
Ik ga toch eens een kijkje binnen nemen. De deur wordt keurig netjes voor mij opengehouden. In mijn kloffie en rugzak om ga ik naar binnen.
Kan het hun schelen hoe je gekleed gaat, als je maar geld uitgeeft/verliest.

Het is nog vroeg en niet druk. Eerst heb je een zaal vol slotmachines?
Meest wat oudere dames zitten achter deze machines, met hun jas nog aan als,of ze willen zeggen, we zijn hier maar eventjes. Ja,ja!
En wat voor lol daar nou aan is zie ik ook niet. Verveeld wordt er razendsnel steeds op de knopjes gedrukt. Klik, klik, klik, dag munt, dag munt, dag munt, dag.........................................................

Bij baccara zitten een paar mensen heel gewichtig met een papiertje voor zich aantekeningen makend te spelen. Ik snap niks van dit spel.
Op naar de roulette: Die snap ik.
Wauw. Eén man heeft het goede nummer en krijgt me toch 3 stapeltjes rode fiches naar zich toe geschoven, waaronder een blauwe, die dus meer waard is.
De blauwe gaat in de zak van het colbert. De rest zet hij verdeeld over verschillende nummers en vakken in.
Ja zo kan ik ook vaak winnen. En hij heeft geluk. Eén van zijn stapeltjes staat op het goede nummer en hij krijgt weer 3 stapeltjes rode fiches en een blauwe. '
Hup blauwe in de jaszak en alle rode weer verdelen.
Hé dat is ook een goed systeem. Heb je toch steeds wat winst. En als je die dan steeds in je zak steekt. Ga je kiet of met winst de deur uit.
Goed bekeken.
Nu heeft hij pech, op geen van zijn nummers valt het balletje. Foetsie! Alle rode fiches zijn weg.
Nou met de rest terug naar huis, heb je je effe toch vermaakt.
Hup blauwe fiches uit de zak inleveren. Nee????
Ben je mal hup weer inzetten. En als dat op is. Weer wat biljetten op de tafel gooien, nieuwe fiches en doorgaan.
Zo werkt dat Janny. Jij weet waarom je er niet komt. Verstandige meid!

Dan ga ik bij black jack kijken. Dit spel ken ik ook.
Er zitten 2 jonge knullen en een oudere man te spelen. Eén van de knullen is al gauw door zijn fiches heen en staat op. Ze overleggen even met elkaar en hij vertrekt. Verstandige knul!
De andere blijft doorspelen tot zijn fiches op zijn. En haalt 200 sol uit zijn zak om verder te spelen. Dopy!!!
Zijn maat komt terug. Met zijn hand vol met roulette fiches. Dopy 2!!!!

Ik ga maar op huis aan, onderweg nog een sapje kopen als toetje.
Heel even ben ik in de verleiding gekomen om te gaan blackjacken.
Hééél even maar.

Ik ga wel weer netjes met de trap omhoog, en hier is mijn verslag voor vandaag.
Buenos noches allemaal
Saludos Gerrie

Net met Cecilia gesproken, zij vertelt mij waarom zij nooit de combi of de bus neemt. De combi's zijn geen busmaatschappijen en veelal zit hier ook de maffia achter.
Er worden vaak overvallen gedaan. Zeker als ze zien dat je niet goed weet waar je heen moet. Veelal in de donkere, rustige uren. Ze laten je dan op verlaten stukken uitstappen. En hopsa kassa!!!!!
En in de Metropolitana bussen, zitten regelmatig potloodventers.
Maar goed, in alle drukte 's middags heb ik me niet onveilig gevoeld. En ik ga ook alleen nog maar over de hoofdwegen.

• 18 Juli 2014 - 11:53

Wilma:

hoi Gerrie
    hou je maar ver van die combi zeker als je alleen bent, het is de bedoeling dat je heelhuids thuis komt
    en gokken nee dat is ook iets wat je niet alleen moet doen maar als je het dan toch wil liever met een vast bedrag en een groep gezellige mensen. Als je dan verliest heb je in ieder geval lol gehad

• 18 Juli 2014 - 14:12

Janny:

Nee Gerrie, daarom blijf ik weg van alle gokdingetjes, veel te leuk maar oh zo gevaarlijk.
    Gelukkig ben ik daarin zeer verstandig, zelfs kienen zou ik aan verslaafd kunnen raken.
    Gelukkig ben jij ook verstandig hierin.
    Goed dat jij bij een gastvrouw logeert, die kan de dingen vertellen waar jij op moet letten
    in die enge grote stad.
    Hier is het belachelijk warm, 33 graden hier achter in tuin. poehpoeh, niets voor mij.
    Ben de hele week al de vierdaagse aan het volgen op tv, maar vanaf gisteren is hier iedereen bezig met die grote vliegramp boven Oekraïne waar 298 doden zijn gevallen waaronder zeker al 173 nederlandse doden, weet niet of je daar iets van meegekregen hebt daar.
    Geniet lekker van jouw vakantie en ik kijk uit naar je verhalen !! xxx