6de dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu 6de dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

6de dag Lima

Door: Gerrie

19 Juli 2014 | Peru, Lima

Donderdag 17 juli 2014

Hoi Wilma.
Goede raad, maar ik ga vandaag toch weer met de combi naar el centro.
Midden overdag alleen de combi's in de grote, drukke straat.
En inderdaad, een avondje een gokje wagen met een limiet bedrag in je pocket en geen bankpasje of creditcard meenemen.
En dan vooral mensen kijken.

Hoi Janny
Hier is het iedere dag ca 17 graden. Zou jij heerlijk vinden. Ik loop de hele week met een vest aan.
Vreselijk van die vliegtuigramp. Ik lees dat pas morgen (vrijdag) op mijn WhatsApp.
Afschuwelijk dat ze een burgervliegtuig hebben neergehaald.
Überhaupt vreselijk oorlog/gewapende conflicten.
En zoals gewoonlijk: Als het kalf verdronken is.....
Nu vliegen er geen burgervliegtuigen meer over de Oekraïne heb ik uit het nieuws begrepen.

Gelukkig ga ik na de les weer veilig met de combi naar het centrum van Lima.
Zolang ik dat maar op de hoofdroutes en in drukke tijden doe, is er niets aan de hand.

Hola iedereen

Met de lessen gaat het goed. Het is zoals vroeger. Iedere dag naar school en nog huiswerk ook.
Carmen, mi profesora, gaat muy rapido door de lesstof. Soms duizelt het me wel even. Maar het gaat bueno.

Kevin vertelt me op de school,dat de kookles niet morgen is, maar vandaag na de les. Leuk.
En Carmen heeft ook leuk nieuws: Ik krijg morgen een examen over de hele stof die ik gehad heb. Vanavond dus ook nog eens leren!!!!

Eerst de kookles. We gaan niet zelf koken, maar Kevin maakt één van de 3 salsas (saus) voor de papas (aardappelen).
Hij legt ons uit dat er 3 soorten papas zijn in Peru. En er zijn 3 verschillende salsas. Elk uit een eigen streek.
Hij gaat er hiervan één maken. De andere 2 zijn vanochtend al bereidt.
De ingrediënten gaan in de blender. Verschillende soorten gebakken groenten, verse kaas enz. Blender op hoog, ff proeven. Muy bien.
Dit is een frío (koud) voorgerecht.
We krijgen elk een bordje met een triootje. 3 verschillende papas elk overgoten met zijn eigen salsa. Olijfje en eitje erop.
Buen provecho!!!!!!!!!!!!!! Smakelijk eten!!!!!!!!!!!!!!
Het smaakt bueno. Ik heb in restaurants en bij Cecilia thuis dit ook al eens gegeten.
Alleen de groene salsa nog niet. En deze is ook erg lekker. Hier zit een Zuid-Amerikaanse plant in die lijkt op de cannabis, qua vorm dan.
Niet te koop in Nederland, maar de cannabis wel. Misschien moet ik die dan als vervanger gebruiken?
Of spinazie, of rucola?

Wil je foto's van de school zien ze staan ook op facebook.
De school heet hispanaidiomas in Lima. Ze staan op internet en via de site kun je denk ik wel op hun facebook komen.
Mijn guapa gezichtje komt daar ook op terecht.

Dan wil ik naar el Centro. Sean gaat toch niet mee. Hij krijgt een rondleiding van de Peruaanse vrienden waar hij logeert. Muy gezelliger.
Kevin belt voor mij een taxi segudo (veilig). Die is niet in de buurt, maar hij zal iemand anders sturen.
Cuanta cuesta????? Te veel zegt Kevin.
Maar ik kan ook met de Metropolitan bus gaan. Alleen moet je hier een soort chipkaart voor hebben. Die niet in Miraflores te koop is. Handig!!!!
Johannes vertelt dat je er met de combi dichtbij kan komen. Hij vertelt welke combi ik moet hebben, waar ik uit moet stappen en via welke veilige straat ik er vervolgens naar toe moet lopen.

Helaas Wilma en Janny dat ga ik dus wel doen.
Ondertussen is het al half 3 geweest voor ik op pad ga.
De combi is gauw gevonden. Van verre hoor ik al roepen.
Arequipa, Arequipa, Arequipa.
Ik vraag hem mij bij een bepaald park af te zetten.
Ook al is het geen spitsuur, het is en blijft muy trafico op de hoofdwegen.
Bij een park kan ik uitstappen. Ik heb een klein kaartje van de omgeving, maar ik zie geen bekende namen.
Dus ik blijf maar op de hoofdweg lopen. En volgens het kaartje zou ik toch bij het einde van Av. Arequipa moeten zijn. Ik krijg stilaan het donkere vermoeden dat ik er te vroeg van uitgegooid.
Na navraag klopt dit inderdaad. Ik ben er 3 of 4 parken te vroeg uitgezet. Dus ik loop maar door tot ik bij de juiste kruising ben.

Langzamerhand begin ik er ook de pest in van te krijgen.
Ik weet het is Zuid-Amerika. En ik heb geen mooie kaart van de stad, met de straatnamen. En ik spreek nog maar un poco Espanol. En Lima is een chaotische, vieze, niet leuke stad. En het openbaar vervoer sucks!!!!!!
Maar ik ga toch naar el centro. Alleen begin ik me zorgen te maken om de tijd. Dat niet straks de deuren net dichtgaan, gesloten, als ik daar kom.
En ik wil niet laat in het donker op de terugweg zijn. Dan pak ik een taxi terug. Ik ga dan wel naar hotel Bolivar en vraag of ze voor mij een veilige taxi willen bellen. Moet lukken.

Even aan de politieman vragen hoe ik moet lopen naar Plaza San Martin.
Verderop weer aan een politieman gevraagd. Wat dat betreft zitten ze hier goed in de seguridad.
En komt mijn poco Espanol toch goed van pas. Dat is dan wel weer leuk.
Een man achter mij roept "Lady are you lost? I can help you!"
Anmehoela. "No, Gracias" roep ik terug.

Om ca 4 uur ben ik dan eindelijk in het centrum. Eerst maar naar de kathedraal. Voordat die gesloten is.
Bij de ingang koop ik een ticket. Blijkt dit van het paleis van de Aartsbisschop te zijn.
Ja duh!! Dat zie ik niet aan de buitenkant. Het is aan de Cathedraal gebouwd. Maar goed ff het paleisje van de Bisschop bekijken.
Tentoonstelling niets bijzonders.
Wel handig dat de bisschop zo dicht bij zijn werk woont.

Gauw naar de Kathedraal. Hier is een schoolreisje bezig met vrij jonge kinderen. De godsdienst/geschiedenis les waarschijnlijk.
Wat ik mooi vind is de tombe van Pizarro. Deze ruimte is mooi versierd met mozaïk.
De conquistador Pizarro, die het Incarijk veroverde. Hij werd later door Spanjaarden vermoord.
In de oorspronkelijke tombe lag Pizarro niet. Er was wel een loden kist gevonden met een hoofd erin, dat bleek van Pizarro te zijn en het paste op een skelet zonder hoofd.
Dus nu ligt hij in zijn geheel wel in de tombe. Eind goed al goed.
Behalve voor de Inca's

Verder is het een kathedraal. Wat ik dan mooi vind is het vakmanschap van de beeldhouders, houtsnijders, en architecten.
28 juli is het onafhankelijkheidsdag in Peru. En overal zie je al voorbereidingen voor La Fiesta dat 2 dagen gaat duren.
In de kathedraal wordt al het hout minitieus in de was/olie gezet met kwastjes om maar bij elk kiertje te kunnen komen van het vele houtsnijwerk.

De catacomben zijn ook vlakbij. Bij de San Franciscus kerk. Op weg daarnaar toe. Precies als ik voor de deur sta. Gaat deze DICHT!!!!!!
Half 6 gesloten. Manana.
De kerk is wel open dus daar ga ik dan maar eens binnen kijken. Op dit moment is er een mis aan de gang. Volgens mij een hele saaie.
Want de priester leest eentonig voor uit het grote boek.
Ik vind deze kerk wel mooi gebouwd. Met binnen stenen in 2 verschillende kleuren. Maar dan heb ik het ook wel weer gezien.

Wat nu te doen? Direct nu het nog licht is terug en in Miraflores een kleinigheidje drinken en eten? Maar ik heb nu toch wel dorst en trek.
Dus toch maar hier bij Tanta een kleinigheidje nemen.
En ik heb de Pisco sour, een nationaal drankje, nog niet geproefd.
Dit is een cocktail van Pisco (de nationale sterke drank) limoen, soda, eiwit. Verder weet ik het niet.
Dat bestel ik en een warm gevuld broodje.
Allebei wel lekker. Maar ik ben moe en dat is te merken. De sterke drank stijgt me naar het hoofd en als ik opsta om naar huis te gaan, zakt het in mijn benen. Wauw!! Sterk spul die Pisco.

Het is al wel donker (half 7), maar er zijn nog zat mensen op de been en de winkels zijn nog open. Dus ik besluit weer naar de grote weg te lopen en met een combi terug te gaan.
Ik weet in Miraflores precies waar het Kennedypark is waar ik uit moet stappen. Dit keer gooien ze mij er niet te vroeg uit!
En inderdaad de weg terug is nog druk, zeker met muchos autos in de smalle straat. Het is een drukte en getoeter van jewelste.
En ik weet nu precies hoe ik moet lopen en heb geen plattegrondje in mijn hand. Dus met opgeheven hoofd en flink de pas erin loop ik naar de grote avenida.

Hier is een combi zo gevonden die todos Arequipa, Arequipa, Arequipa afrijdt. Die komt langs het Kennedypark.
Maar voordat ik daar ben......... Het is echt spitsuur en spitsroede rijden
Om 8 uur zou ik thuis zijn om mijn laatste avondmaal met Cecilia te eten.
Dat gaat niet lukken.

Uiteindelijk kom ik moe om half 9 thuis, niet zonder eerst mijn vaste stop bij de Grand frutas te hebben gemaakt. Voor el postre (nagerecht) een grote beker gemengd sap de frutas.

Samen met Cecilia een hapje eten en de dag doorspreken. Ik heb deze week eigenlijk te veel Engels gesproken met Cecilia. Beetje dom.
En dan moet ik om 10 uur nog beginnen te leren.
Ijverig ga ik aan de slag. En mijn ogen vallen steeds maar weer dicht.
Uiteindelijk geef ik het maar op. Manana zien we wel.

Saludos Gerrie