Dag 9 Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 9 Jasper - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 9 Jasper

Door: Gerrie

16 September 2017 | Canada, Jasper Park Lodge

Vrijdag 15 september

Wilma dat klopt jij had weinig in te brengen toen der tijd. En ik mis Janny nu ook.

Op tijd opstaan, zodat ik voor de andere 4 reizigers in de douche kan. Ontbijten en lunch maken met mijn laatste beleg. Vanavond boodschappen doen.
Desire is ook op tijd. Ik wandel eerst nog even naar het informatie centrum, om te checken of the permit die zij heeft ook geldt als ze een medepassagier bij zich heeft. Permit is goed voor de auto, maakt niet uit hoeveel personen.

So we're good to go! First stop Mount Edith Cavell. Dankzij de permit mogen we 14 km verder rijden naar de parkeerplaats vlakbij de start van de trails.
We hadden gisteren besloten om de kleine trail te doen naar de gletsjer en het gletsjer meer.
Het is een makkelijke route en de gletsjer en het meer worden prachtig beschenen door de ochtend zon.
Desire heeft geen last meer van haar knie en vraagt of we de langere route naar boven zullen lopen. Ik vind het prima.
We hebben prachtige uitzichten en veel zon.
En onderweg terug naar beneden zien we een grote marmot eten vlak langs het pad. Totaal niet onder de indruk van ons of andere wandelaars. Stoïcijns steekt hij het pad over naar de andere kant. Want het gras is altijd groener bij de buurman.

Terug bij de auto is het tijd voor onze boterhammetjes, Op een bankje volop in de zon met uitzicht op Mount Edith Cavell is het goed lunchen.
Dat vindt een grondeekhoorntje ook. Die komt heel brutaal zelfs op onze schoot zitten om brood te kunnen pikken. Dat laten wij niet gebeuren.
Je bent groot zat en zult voor jezelf moeten zorgen.

Dan gaan we naar Lake Maligne. Onderweg staan mensen langs de kant van de weg met fotocamera's in de hand. Those bloody tourists, Deze 2 bloody tourists are joining them. We zien in de bosjes een mannelijke Eland met een prachtig gewei en er lopen 3 andere elanden rond, vrouwtjes en een kalf.
1 van de big five van Canada.

We komen ook langs Lake Medicine, Dit wordt ook wel het verdwijnende meer genoemd.
Het mysterie is niet zo mysterieus. Het meer wordt gevoed door het smeltende gletsjerwater. In het voorjaar is het meer dan ook goed gevuld. Geleidelijk aan echter loopt het meer leeg en ontstaan er zandbanken.
Het meer heeft een ondergrondse afwateringstelsel, Een ondergrondse rivier die weer in een ander meer uitmondt. Geleidelijk aan is er meer water dat afgevoerd wordt dan wordt aangevoerd. Dus droogt het meer op. In de lente vult het zich weer.

Lake Maligne is een groot meer en we hebben een prachtig uitzicht op het meer en de bergen op de achtergrond. In het zonnetje genieten we van een beker thee, en warme chocomelk voor mij.
We gaan ook hier een kleine hike doen. De Moose loop. Het begint mooi langs het meer en voert nog naar een kleiner meertje, maar daarna is het alleen maar naaldbos. Niet zo spectaculair.
Nog even in het zonnetje nagenieten.

Volgende stop Maligne Canyon.
Brug 1 en 2 zijn erg dicht bij de parkeerplaats. Maar Desiré vindt het ook zo mooi dat we verder lopen naar brug 3 en 4.
Het is een erg diepe canyon die in de rotsen is uitgesleten. Brug 5 is erg ver van brug 4 af. En we besluiten om rijdend naar parkeerplaats van brug 5 te gaan. Komen we sowieso toch langs op weg terug.
Maar we kletsen en letten niet zo goed op en zijn ineens al bij brug 6. Terug gaan we niet meer.

We komen weer langs dezelfde plaats als vanmiddag en ook nu staan er weer vele auto's stil. Wij ook kijken uiteraard. Is het weer het mannetje en de 3 andere Elanden.
1 Dame staat heel erg dicht bij de railing van de weg en is een prachtig model voor de foto.
Het mannetje staat zijn prachtige gewei te schuren tegen een boom. Prachtig om te zien. Foto's foto's

Tegen half 8 zijn we terug bij de hostel. Moe en hongerig. Maar met een glas dat overloopt van de mooie momenten van vandaag.
We drinken samen nog een kopje thee. En wisselen telefoon en e-mail adressen uit. Want we zijn waarschijnlijk 1 dag tegelijk in Whistler, en Tofino en misschien Victoria.
Dus we houden contact.

Moe maar voldaan heb ik eindelijk contact met de kano trip man. Morgen zijn alle 3 de tochten volgeboekt, maar overmorgen zou ik nog met de avond tocht meekunnen. 3 uur met hangen op het strand met een snack op Piramyde Lake. Voor de luttele som van 120 dollar.

Ik huur morgen wel een fiets van de hostel a 35 dollar, fiets naar Piramyde lake, huur een kano a circa 40 dollar???? Neem mijn lunch mee en picknick zelf wel in het zonnetje. Beetje relaxen.
De canyon hoef ik ook niet meer uit te zoeken, die hebben we vandaag al gedaan.
Het belooft morgen weer een prachtige zonnige dag te worden.

Aan de overkant naar een kleine supermarkt om te kijken of ik nog eten kan scoren voor vanavond. Weinig keus en de boodschappen blijven hier duur.
Dat wordt een diepvries magnetron maaltijd. Maar goed het vult.
Morgen voor lunch en diner naar de grotere supermarkt

Morgen meer uit zonnig Canada