Dag 27 Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 27 Vancouver - Reisverslag uit Vancouver, Canada van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 27 Vancouver

05 Oktober 2017 | Canada, Vancouver

Dinsdag 3 oktober

Ik ga een dagtour doen met Erik, the Viking Globetrotter. Deze man is 76 jaar en doet dit al meer dan 25 jaar. Als vrijwilliger voor de HI hostels in Vancouver. Hij komt oorspronkelijk uit Denemarken, maar woont al meer dan 50 jaar in Canada.
We zijn met 13 gasten. En het is prachtig zonnig weer.

We gaan eerst in de stad rondkijken. Hij kan leuk vertellen. Het gebouw van de Electriciteitsmaatschappij was voor jaren het enige hoge gebouw. En ze lieten toendertijd jaren 60 nog alle lichten aan. Dus van verre kon je dit gebouw al zien. Toen het verouderd was wilde de maatschappij dit gebouw slopen en een nieuw gebouw neerzetten. Maar hiertegen protesteerden de inwoners van Vancouver. Het was zo lang zo'n herkenbaar stadsgebouw geweest. En de gemeente heeft gelukkig hier naar geluisterd.
En het gebouw is omgebouwd tot appartementen. Zonder garages onder het gebouw. Want het is gebouwd in de koude oorlog en de kelder is als een atoombom kelder gebouwd.
Maar er toen iemand achter dit gebouw een nieuw gebouw wilde bouwen. Mocht dit alleen als ze ook 1500 parkeerplaatsen voor het oude gebouw bouwden. Handig.

Dan zijn er sinds een paar jaar 2 hoogste torens. De Trump toren en nog een ander hotel. De Trump toren is niet de hoogste. Het andere hotel heeft 2 verdiepingen meer.

Het luxe Fairmont Hotel heeft een kasteel uitstraling. Zoals alle Fairmont hotels in Canada die ik tot nu toe heb gezien.

Met de bus gaan we naar Lynn Canyon Park. Dit ligt aan de rand van Vancouver. En is natuurgebied, waar niemand woont. Alleen Cougars, beren en ander wild life.
We gaan lunchen aan een stromend riviertje. Even voelen hoe koud het is. Een graad of 3, 4? In het water zit de Canadese Iceman. Hij zit een lange tijd doodstil in het water. En na een tijdje eruit te zijn geweest. Gaat hij weer lange tijd in het water zitten.
Als ik mijn zwempak aan het gehad ging ik ook het water in. Niet zolang als de Iceman. Ik ben nóg geen Icewoman.

We lopen verder door de canyon en komen bij een hangbrug waar we uitzicht hebben op een waterval. Hier vallen helaas veel jonge mensen dood of zwaargewond. Je mag niet springen van de rotsen, maar vertel dat de tieners maar eens.
Ook is er afgelopen jaar een stuntvrouw hier omgekomen. Ze waren de film Deadpool 2 aan het opnemen.
De eerste 4 opnames waren goed gegaan, maar het moest nog een keer over. En bij de 5de opname ging het mis en is zij verkeerd terecht gekomen en omgekomen.

Er is ook een plakaat voor een meisje die hier met een vriendin lag te zonnebaden en daarbij is omgekomen. De meiden waren eerst in het water gesprongen en lagen op de rotsen te zonnebaden toen een rots los raakte en op haar viel.

Genoeg vreselijke verhalen. Ook moeten de vrijwilligers uit de stad vaak een search party samenstellen. Als één of meer toeristen verdwaald raken en in de problemen raken.
Het komt altijd omdat ze van het pad afgaan, verdwalen en dan niets bij zich hebben. Geen water, eten, warmere kleding, fluitje etc.

Doet mij eraan herinneren dat ik inderdaad nog een fluitje moet kopen om aan mijn rugzak te hangen. Zet ik in mijn telefoon bij niet vergeten vakantie. Een hoop uit mijn koffer kan eruit, maar er zijn een aantal essentiële dingen die er wél in moeten.

Dan gaan we met de bus naar de ferry om naar de haven aan de overkant te gaan. Zo hebben we een goed beeld van de skyline van Vancouver.
Dan de bus naar Chinatown. Helaas is het oktober en de Chinese Garden sluit al om 4 uur. Dus we hebben niet zoveel tijd om daar rond te kijken. Héél jammer.
Deze Tuin is gebouwd voor de wereldtentoonstelling en is gratis. Er is een gedeelte dat met oorspronkelijke materialen en alles met de hand is gebouwd en aangelegd. Daar moet je voor betalen, maar het is 4 uur dus gaat de boel sluiten.

Dan gaan we naar de Vancouver Public Library. Nr 1 op de wereldlijst van bibliotheken.
In 1990 schreef de stad een wedstrijd uit voor het ontwerpen van het nieuwe bibliotheek gebouw.
Het ontwerp kwam van architect Moshe Safdie. In 1995 was het af.
Het lijkt op een moderne versie van een Romeins Colloseum.
Ik vind het een erg mooi gebouw. Van binnen is het ook prachtig. Met veel grote ramen, dus veel licht.
Er zijn boeken in verschillende talen, maar géén Nederlandse boeken.
Ook hebben ze hier verschillende opname studio's voor muziek en film. En een speciale computer afdeling om alles te kunnen editten.
Ook is het echt druk in de bibliotheek. Veel mensen met hun eigen computer die zitten te studeren. En er zijn ook héél veel computers van de bib die veel gebruikt worden.
De bibliotheek is gratis. Alles boeken, computers enz.

We gaan met de bus terug naar de hostel. Ik dacht met 1 dag wel genoeg van Vancouver gezien te hebben. Helaas er zijn nog meer dingen die ik nog had willen zien. Verkeerd ingeschat dus.

Maar het is genoeg geweest. Het was een leuke, gezellige, leerzame middag. Nu eten kopen. Het wordt iets heel eenvoudigs: magnetron maaltijden.

In de hostel praat ik nog met Erskine. Een fotograaf uit de UK, die prachtige zonsop-, en zonsondergangen heeft gefotografeerd. En de Antilope canyon. Prachtige foto's. Staat op mijn reislijst als ik naar Amerika ga.
Later komt er nog een vrouw bij uit Amerika. En we blijven gezellig kletsen. En oeps. Dan is het ongemerkt toch wel weer laat geworden.
Nu gauw naar bed, want morgen moet ik om 5 uur opstaan.
Reisdag naar Montreal.