Dag 3 Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 3 Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 3 Antigua

Blijf op de hoogte en volg

06 Maart 2019 | Guatemala, Antigua

Dinsdag 5 maart

Hola
Vannacht lekker geslapen, om 7 uur opstaan. De bagagekooi reorganiseren, zodat ik alles kan vinden.
De zon schijnt al volop, dus kort broek/rokje en T-shirt aan en niet vergeten in te smeren.
Het ontbijt is niet zo bijzonder, maar heet grote glas jugo de naranja maakt veel goed.

Eerst maar eens Quetzals pinnen en dan de stad verkennen.
Antigua is de oude Spaanse hoofdstad. Helaas zijn er veel gebouwen vernield door aardbevingen.
De straatjes zijn geplaveid met ongelijke keien, waar de Belgen jaloers op zouden zijn.
De buitenkant van de huizen is eenvoudig, maar vaak wel geverd in mooie kleuren. Maar als je de poort door gaat is het een heel andere wereld. Dan komen er soms juweeltjes van patio's te voorschijn. Echt prachtig.
M heeft een prachtige patio met veel planten.

We komen langs een poort met gratis tour door het museum. Een dame wil ons graag gidsen. Het is een jade winkel/fabriek.
Het blijkt dat in een deel van Guatemala jade wordt gevonden. In de regio vlakbij de grens met Honduras. Voor de maya's was jade een statussymbool en heilige steen. De koning was behangen met jade sieraden en een hoofdtooi met groene veren van de Quetzal, en hij
kreeg een jade doodsmasker. Dat was de ticket naar de hemel.
Mensen die zich dat niet konden veroorloven kregen een stuk jade tussen de tanden, zodat ook zij naar de hemel konden.
De beschaving voor de mayas, de Olmec gebruikten en bewerkten ook al jade.
Alleen in Guatemala komt de lavendelkleurige en oranje jade voor.
Uiteraard eindigen we in de winkel, waar je jade sieraden gemaakt in hun winkel kunt kopen.
Ik zie zat mooie dingen, maar ik draag amper sieraden, dus ik pas

De gids verteld ook iets over de Maya kalender. Deze heeft 20 maanden en dus 20 verschillende tekens.
Die van mij is: Ajpu = Krijger Toevallig heeft Desiree hetzelfde teken.

Ook hebben ze een paar replica's van jade dodenmaskers van koningen. Bij een van deze zijn ook oranje schelpen uit Nicaragua gebruikt.

De Indiaanse bevolking draagt zeer kleurrijke kleding en maakt de meest kleurrijke voorwerpen. Ik wil graag een foto hiervan, dus koop ik een Quetzal vogeltje voor aan mijn rugzak.
Ik heb al veel moois gezien. Kussentjes, nieuwe werktas. Joyce jij zou er gek van worden, ik word er vrolijk van.
Donderdag in Chichi op de grote markt maar eens kijken wat ik kan scoren

Onderweg kopen we verse mango, zoooo lekker. Voor de lunch hebben we 3 taco's gevuld met groenten en kip, alleen jammer dat ze er mayo en ketchup op hebben gedaan.

In de supermarkt hebben we kaas en een mandarijnen likeur gekocht. Dus in het hostel is het borreltijd. 's Avonds komen we erachter dat van 4 tot 8 uur Happy Hour is. Hadden we 2 cocktails voor de prijs van 1 kunnen nemen.
Manana, manana.
We boeken een vulkaantocht in het hostel, morgenvroeg om 6 uur komt de bus ons ophalen. Tijd om te aan eten dus.

We hebben 's middags al uitgezocht waar we gaan eten. We gaan naar
GO green. Ik neem een volkoren tortilla gevuld met groenten, bonen, kip en quinoa en een smoothie van verse vruchten en yoghurt. Lekker. De smoothie is ook een goed idee als lunch.

Dan gaan we naar het gratis concert bij een kerkruine. Het is namelijk de hele week jazz festival. Vanavond speelt er een 8 koppige band met zangeres. Ze zijn al om 7 uur begonnen. Ze spelen Glenn Miller en Frank Sinatra. Ik vind dat wel mooi. En als ze een uptempo lied spelen staat er een vrouw heerlijk te dansen, dat wil ik ook wel. En waarom ook niet? Dus ik sta ook gauw te dansen. Ha fijn. Me gusta mucha bailar.

Om half 9 is het gedaan met de muziek. Tijd om terug naar het hostel te gaan. Alvast de spullen voor morgen uit de kooi halen en natuurlijk mijn verslag maken.
De patio loopt ondertussen vol met jonge lui die hier wat komen drinken. Slapen zou nu sowieso niet lukken. Gelukkig sluit de bar hier vroeg en het gezelschap vertrekt weer naar elders.

Tijd om te gaan slapen. Buenas noches

Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 139522

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: