Dag 15. Tweede dag trekking Zotz- Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 15. Tweede dag trekking Zotz- Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 15. Tweede dag trekking Zotz- Tikal

20 Maart 2019 | Guatemala, Flores

Zondag 17 maart

Tweede dag van de trekking.
Gisteren om 8 uur gaan slapen en om een uur of 7 wakker.
Heerlijk geslapen en de bosgeluiden zijn prettig.
Ontbijt roerei en recycled eten???? Althans zo lijkt het. Desiree hoeft na het lezen hiervan geen bonenpasta meer.

We gaan eerst naar el Zotz. Zotz betekent vleermuis in het Maya. Vandaar deze naam. Ondertussen weten ze de originele naam. Dit is Pachan.
Alles wat wij zien zijn beboste heuvels. En bovenop een heuvel zien we een top met stenen. Dit is een tempel.
We kunnen hierop klimmen.
Desiree heeft hier geen zin in. Netjes voor geen puf.
Ik ga natuurlijk mee naar boven. Lastige klim laatste stukje. Maar dan sta ik boven, op een hoop stenen. Nog niet herkenbaar als iets anders. En kijk uit over het groene tapijt overal rondom mij.
Heeeeel in de verte zien we een klein topje van een tempel van Tikal.
Althans ik denk dat ik het zie. Mijn bril niet op en wijd, wijd weg.
Daar moeten we nog helemaal naartoe lopen. Oef. Niet aan denken.

El Zotz valt ons tegen. We hadden meer uitgegraven ruines verwacht. En er zouden ook maskers in het steen gebeiteld zijn.
Die zijn er ook vertelt Rene, maar in een tunnel die alleen open is als de archeologen er zijn. En je raadt het al. Die zijn er nu NIET.
Als Rene ons niet verteld had dat onder de begroeide heuvels ruines zaten was het voor ons gewoon jungle geweest.
Behalve dat het te regelmatige heuvels zijn en het er omheen vlak is.

Er is ook een klein Pelote veld. Dit was een Maya balspel. Het verhaal gaat dat de krijgsgevangenen tegen elkaar moesten spelen. De bal moest door een ring geschoten worden en dan had je een goal. Je mocht alleen met schouders en borst spelen. De winnaars werden vrijgelaten de verliezers werden geofferd. Maar daar is geen bewijs van. Wel van het spel.
Zouden de macho voetballertjes hier eens echt hun best doen.

Terug naar het kamp lopen.
Onderweg komen we van alles tegen.
Guano plant. Deze heeft grote groene bladeren. Die ggebruikten de Maya's als dak bedekking. Nu nog steeds, maar zijn ondertussen beschermd en beperkte kap. Uiteraard heel duur.
Idee. Ik begin hier een Guano finca.
Ramon boom. Deze heeft mais achtige vruchten. Dit is voedzamer dan mais
Chico zapote boom. Deze heeft rubberachtige hars en heerlijke zoete vruchten. Lesly vint een aantal rijpe vruchten en ze smaken lekker.
De hars gebruikten de Maya's oa om hun bal van te maken. En door hun cement van kalksteen te mengen, zodat dit niet meer zo poreus was.
Ook gaan we naar het huis van Dona Tarantula om te kijken of ze nu wel thuis is. Op de heenweg was ze niet thuis. Zij heeft een holletje in/onder een boom. Even kriebelen met een takje in haar holletje. En ja ze komt naar buiten. Prachtig

Na 3 uur zijn we terug en heeft Raoul de lunch gemaakt en al veel opgeruimd.
Uiteraard krijgen we warme tortilla's en soep met groenten en rijst. Raoul moet 7 uur terug lopen/rijden. En hij krijgt van ons de grootste tip. Hij heeft het hardste gewerkt, terwijl Rene in zijn hangmat lag.

En dan Hoppa hoppa Desiree op het perd en we gaan weer.
Rene ziet kleine groene vruchtjes aan een boom hangen. En biedt mij er eentje aan. Het lijkt een olijf, maar het is een Jocote Trobador. Ze smaken zurig en zijn goed onderweg tegen de dorst. Lesly gaat helemaal uit haar dak. Lekkerrrrr en als je ze in de winkel moet kopen zijn ze hartstikke duur. Lekker met zout zegt ze. Gaan we vanavond proberen.

Maar nu echt op pad het is al half 2 geweest en warm. Gelukkig is het regelmatig bewolkt. Ook vandaag weer een breed pad.
En de laatste dag met de paarden. Dus ik ga ook weer 3 kwartier op het paard. Desiree daarna weer, anders gaat Rene er toch weer op.
Hoppa gaballera!!!!!
Het zou 3 uur lopen zijn naar het volgende kamp. Maar wij zijn SNELLER. Een HEEL kwartier sneller.

Hier geen slaaphut met matrassen helaas. Weer tentje onder afdakje en op slaapmatje slapen.
Ik mag van Rene weer uitrusten in de hangmat!!!!!
Desiree en ik bedenken hoe we zachter kunnen liggen. Er zijn paarden dekens en er is karton. Vloertje maken van karton en paarden dekens. Tentje erop en slaapmatje en deken erin. Volgens mij loopt mijn slaapmatje langzaam leeg.
Maar ze hebben er 3, dus ik krijg een andere en wil mijn matje aan Raoul geven. Maar die hoeft deze niet heeft ook een hangmat. Dus deze prinses krijgt uno, dos matjes

Groetjes Gerrie