Dag 16. Derde dag trekking naar Zotz - Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 16. Derde dag trekking naar Zotz - Tikal - Reisverslag uit Flores, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 16. Derde dag trekking naar Zotz - Tikal

20 Maart 2019 | Guatemala, Flores

Maandag 18 maart

Niet dat het iets uitmaakte 2 matjes. Heb K.. Geslapen en Desiree ook. Alles doet zeer. Nek, schouders, heupen, rug. Bovendien is Desiree verkouden geworden.
Gelukkig mogen we om 5 uur opstaan.
Naar de kampbano. De "toiletpot" staat op een verhoging en is in principe gewoon een gat in de grond. Mijn neus, mijn neus, mijn geweldige neus. Ik ruik amper iets terwijl Desiree haast over haar nek gaat van de stank. Nou dan had ik het Maya toilet gebruikt, net als ik ' s nachts doe.

5:50 uur vertrekken we in het donker met onze eigen bagage op onze rug. Hoppa hoppa Rene zet er flink de pas in. Desiree houdt hem goed bij. In het begin.
Tempo wordt langzamer en laangzaamer. Dan roept Rene rapido rapido chicas. Er loopt een kolonie vuurmieren op ons pad. Hoppa dat we sneller kunnen.

Dit is ook het jungle pad dat we in gedachten hadden. Smal, kronkelig, bukkend onder takken door, klimmend over omgevallen bomen en struikelend over wortels en lianen. En dat 20 km lang.
Desiree is al 2 keer gevallen.
En we hebben geluk dat het regelmatig bewolkt is en we hoofdzakelijk toch in de schaduw van de bush bush lopen.

We gaan laangzaamer en laaangzaaamer en nog laaaangzaaaamer. Rene en Lesly lopen vooraan en moeten steeds op ons wachten. Ik loop achter Desiree zodat zij het tempo kan bepalen.
We gaan er zeker langer veel langer over doen dan de 5 uur die hiervoor gepland staat. Dus Desiree gaat haar tempo opvoeren. Bikkel. Eventjes, want met een smak gaat ze weer tegen de grond. Super meid maar we gaan weer naar eigen tempo.
Ik ben gelukkig maar 1 keer gevallen.
Op een gegeven moment willen we geen derde pauze. Is veel moeilijker weer opstarten.

Eindelijk zien we tussen de bomen een stuk tempel opdoemen. Siiiiiiii we zijn er.
Desiree weet weer waarom ze geen langere trekkings wil doen. Ook omdat Zotz zo tegenviel. En daar dat pokkeneind voor lopen.???? Dit keer ben ik het roerend met haar eens.
Maar we zijn in Tikal!!!!!!!
Om circa 12:15 uur ipv 11:00 uur

Tijd voor een koud lokaal Gallo biertje. Doe mij maar iets fris. Aloe vera drankje en de voetjes omhoog. Aaaaaah dat is lekkerrrr.

We zijn het park achteraan bij tempel IV binnen gekomen, waar geen ticket controle is. We kunnen nu kiezen in het park te blijven en rond te kijken. Of eerst naar ons hotel te gaan. Douchen en eten en met onze tickets terug in het park te gaan.
Als we naar het hotel gaan komen we daar niet meer uit. Dus eerst rondkijken.
Zegt Lesly dan hadden we deze tickets voor morgen kunnen gebruiken en geen extra ticket hoeven te kopen a 150 Q. Ja verd.... had dat dan gezegd!!! Hadden ze ons proberen uit te leggen voordat we nieuwe tickets gingen bestellen, maar we begrepen elkaar niet. Bovendien stond in Patricks mail ook dat we een extra dagticket moesten kopen. Patrick volgende keer duidelijkere uitleg. Wij dachten uiteraard bij binnenkomst ticket inleveren. Wisten wij veel dat we sneaky achterom kwamen.

Dus Tikal. Dit is Maya voor City of Voices. Omdat je op het centrale plein een echo hebt. Ondertussen weten ze de echte naam en dat is: Yaxmutal.
1300 jaar geleden een uitgestorven stad. Midden 1800 herontdekt. Toen en in 1979 omgeving rond ruines vrijgemaakt. Maar weer dicht laten groeien.
20 % is ongeveer geheel of gedeeltelijk uitgegraven. En volgens speciale satellietfoto's stond er een muur om de stad.

Rene wil ons eerst tempel IV op laten klimmen. Nononono DIKKE NO! 500 traptreden begrijpen wij.
Morgenochtend met de sunrise zitten wij daarboven en niet eerder.
Op naar het centrale plein. Met de Jaguar tempel en er tegenover de tempel die een heerser daar voor zijn vrouw heeft gebouwd.
De tempels zijn massief en hebben wel een dicht gemetselde graftombe.
Langs allebei de kanten staan gebouwen. Leef en werk gebouwen en aan de andere kant paleizen.
Uiteraard ook een Pelote speelveld.
Het ziet er prachtig uit. Maar morgen weer een dag.
Nu naar ons hotel.
We logeren in de Jaguar Inn vlakbij de ingang van het park.
Nu even geen elektriek. En alleen warm water tussen 6 en 9 's morgens en 's avonds.
En 's avonds om 9 uur gaat de stroom eraf tot 's ochtends.
Maar nu een douche is heerlijk. En het is lauw en niet koud, dus helemaal goed.
GEEN Happy Hour? Maar we nemen er toch eentje op de goede prestatie. Onze onsportieve Desiree heeft deze vakantie haar sportieve kant laten zien. Ze heeft zeker haar margarita verdiend. En ik neem een heerlijke pina colada. Onze drankjes komen zodra er weer stroom is. Salut.
Een schaal nachos erbij. Maar ik kan de kaas niet vinden. Dat blijkt een oranje saus te zijn. Ze smelten de kazen. Maar voor lekkere kazen moet ik weer thuis zijn.
Schiphol AH bruin broodje met oude kaas.

Nu nog een plekje vinden om te eten. Hier is alles te duur.
Iemand wijst ons de weg naar een klein restaurantje. Veel variatie is er niet. Ik neem pannenkoekjes met honing en fruit. Desiree neemt een hamburger.

Op tijd naar bed. Morgen de sunrise tour. Half 4 op.

Ciao
Groetjes Gerrie