Dag 17 Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 17 Tikal - Reisverslag uit Tikal, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 17 Tikal

20 Maart 2019 | Guatemala, Tikal

Dinsdag 19 maart

2 de dag in Tikal. Om half 4 opstaan en om 4 uur buiten staan wachten op de gids.
Die heeft als het goed is onze sunrise- en dag tickets.
Er komt een motorrijder aan en het is een gids. Helaas niet onze gids.
We gaan aan de straat wachten. Ook daar komt een gids langs, maar dit is ook niet onze gids.
Ondertussen is het al kwart over. En wij hebben geen tickets en geen gids.
Nieuwe strategie van Desiree.
Zij blijft vlakbij het hotel wachten en ik ga naar de ingang van het park.
Daar konen steeds meer mensen met gids. Niet voor ons.

Dan komt er een grote groep en een gids die vraagt of ik van Jaguar Inn kom.
Yes. Si, Jaaaaa.
Desiree en Gerrie. Ik wil Desiree halen, maar hij vraagt eerst naar de tickets.
Die hebben we niet, die zou de gids, dus tu, moeten hebben.
Ja hij heeft tickets voor ons. Maar hebben wij dan niets gekregen?
Nee telefonisch besteld en toen aan Zotz trekking begonnen.
Hij blijft er maar over door zaniken.
Uiteindelijk zegt hij dat het goed is en kan ik Desiree gaan halen.

Ik denk, laat ik de tickets van gisteren vandaag gebruiken want deze zijn verfrommeld.
Ha zegt Cesar, onze gids, zie je wel je hebt tickets. Ja, die hebben we over.
Hij wil ze wel voor 50 Q per stuk kopen. Mooi niet. Dan proberen we het zelf wel in Flores.
Hij is een goede gids. Weet veel en kan leuk vertellen.
Over 2 dagen is de equinox. Dan zijn dag en nacht gelijk. Er zijn speciaal tempels gebouwd waar de zon dan precies tussen valt.

We gaan de 209 treden van tempel IV op om van de zonsopkomst te genieten. Een paar minuten daarvoor konden we de sterrenhemel nog zien, maar nu is het bewolkt.
Langzaam wordt het lichter en luidruchtiger in de jungle.
Helaas geen zonsopkomst te zien door de bewolking.
Maar wel een prachtig jungle concert.
De brulapen brullen elkaar toe. Ieder hun eigen territorium afbakenend.
Als zij stil zijn kwetteren er steeds meer vogels.

De tour zou van 4 tot 7 uur zijn. Maar Cesar blijft vertellen. Hartstikke leuk.
Wij hebben een eeuw als era.
Bij de maya's is dit 52 jaar. En hun jaar heeft 20 maanden. Hun levensverwachting was 20 - 30 jaar.
Na 52 jaar werd er een nieuwe tempellaag over de oude gebouwd.
Ook als er een gouverneur of koning stierf, werd er een nieuwe huislaag gebouwd bovenop de oude.

Om de tempels te kunnen zien hebben ze hele heuvels uit moeten graven, bomen voorzichtig van de heuvels moeten verwijderen. Want de jungle heeft alles overwoekerd.

Tijd voor thee en ontbijt.
De gids weet ook een betere busdienst voor ons naar Flores.
Rechtstreeks naar Flores. Dus niet ook nog een tuktuk vanuit Santa Elena.
Goed geregeld.

Wij gaan terug het park in. Zo zien we nog andere mooie gebouwen.
Als we genoeg hebben gezien gaan we terug naar het hotel. Daar is internet. En kan Desiree efkes bellen.

We zijn op tijd bij de bus parkeerplaats, maar daar moeten we niet wachten. We moeten een stuk terug aan de overkant bij een restaurant wachten.
Er komen verschillende busjes langs en Desiree maar wapperen met onze ticket. Maar geen enkele bus is voor ons.
Dan komt er een senor naar ons toe. We moeten aan de overkant wachten. Hij is gids en van de company waar wij de tickets van hebben.
Busje komt zo. Inderdaad busje komt eraan en rijdt door naar de parkeerplaats waar wij niet mochten wachten.
Bueno. Goed geregeld.

We hebben de bus direct naar Flores.
Daar aangekomen weten we de weg. Eerst naar het reisbureautje waar we de busticket voor Belize hebben gekocht. 5 uur morgenvroeg vertrekt deze. En wij hebben geen zin om dat eind met onze bagage te sjouwen.
Dus effe oppik auto regelen. We hadden al geïnformeerd hoeveel dat gaat kosten.
Senor weet het nog 30 Q pp. Klopt helemaal NO. 1 x 30 Q voor het ritje.
Vale is ook goed. 4:30 uur komt hij ons halen. Desiree heeft zijn telefoonnummer. Just in case.
En of ze onze tickets voor Tikal nog willen kopen. No dat moeten we morgen aan toeristen bij de bussen maar vragen.

Bagage dumpen op onze kamer. Weer in La posada de Don Jose.
Tijd voor HAPPY HOUR. Pina colada. Salud.

Daarna gaan we eten bij onze ontbijt senora. Burita met kip en groente en een glas sap. Ik bestel meteen een burito vegetario voor ontbijt in de bus manana.
Dan naar ons hotel. Desiree is heel snotterig en heeft een dik oog. Als ze maar opgeknapt is in Belize. Anders mis ik mijn duikmaatje.
Daarom dit keer geen airco in onze kamer genomen.
En morgen in de bus deze boven onze hoofden uitzetten.