Dag 4 Chiang Mai woensdag 11-1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 4 Chiang Mai woensdag 11-1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 4 Chiang Mai woensdag 11-1

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

11 Januari 2012 | Thailand, Chiang Mai

Goedemorgen. Lekker geslapen?

Nou ik wel. Ventilator aan, in mijn lakenzak gekropen. En eindelijk weer goed geslapen.

Ik heb hier wel een douche met warm water. In Bangkok het Atlanta hotel had ik een iel straaltje koud water. Dus ik denk niet dat ik daar weer naar terug ga.

Vanochtend geprobeerd guesthouses in Huay Xai Laos te bellen. Maar ik krijg steeds een vriendelijke voice die in het Thais en Engels verteld. Wrong number, try it later.
's Middags idem dito. Dus dat wordt weer spannend waar ik morgen kan slapen. Ik heb natuurlijk mijn 1ste, 2de, 3de en 4de keus. De rest liever niet. Maar ja, ik zal moeten afwachten waar er een plekje is.
Niet leuk!!!!!

Om 9:00 uur (toen jullie nog allemaal heerlijk lagen te slapen) heb ik een prive rondtour van het oude gedeelte van Chiang Mai gehad.
Chiang Mai heeft wel iets 300 tempels. Dus te veel om allemaal te bekijken.

Een paar van de tempels waar we geweest zijn:
Wat Chiang Man. Dit is de oudste tempel binnen de stadsmuren. En was gebouwd door koning Mengrai, Chiang Mai's founder, in 1296.
Bij de ingang zitten een aantal vrouwtjes met kleine bamboe vogelkooitjes met een soort musjes erin.
Je kunt deze kopen en ze dan vrijlaten voor good luck. Had ik misschien wel moeten doen voor een kamer morgen.

Wat Phra Sing. Dit is een erg populaire tempel. Op dit moment is er een reliek van Buddha (een tand) aanwezig. Deze komt van Bhutan (vlakbij Tibet) en is hier tijdelijk.
Er zijn ook monnikken uit Bhutan hier en dat kun je zien aan de andere dracht.

Wat Phan Tao. Dit is een mooie teakhouten tempel. Minder opsmuk, maar door het prachtige hout ook een plaatje.
Hierin worden de mallen bewaard van Buddha beelden die gemaakt zijn.

Wat Chedi Luang. Deze heeft de grootste chedi, en deze is of ingestort tijdens een aardbeving in 1545 of door kanonvuur in 1775 gedurende de oorlog met Birma.

Verder was er nog een wassen beeld van een vorig jaar overleden monnik, waarvan beweerd wordt dat hij Nirwana bereikt heeft. Daar zijn ook een aantal relieken van hem uiteraard, maar ook van andere monikken, waarvan men beweerd dat deze hun einddoel, Nirwana, hebben bereikt. En niet meer op aarde terugkeren.
Een beetje vergelijkbaar met het katholieke heilig verklaren.

Op naar de lokale foodmarket.
Net als in Bangkok, Hong Kong, vlees en vis in de warme markt zonder koeling. Maar ook, mjam, mjam vers fruit. Samen met de gids maak ik een selectie van een aantal soorten fruit.
Heerlijke rijpe geld mango, veel lekkerder dan in Nederland. En nog ander naamloos maar lekker fruit.
Dat wordt mijn lunch.

Want het is ondertussen half 1 als ik afscheid neem van mijn gids. En ik wil nog een busticket naar Chiang Khong (aan de Laotiaanse grens) kopen.
Ik moet de ochtendbus hebben dan ben ik om 15:00 uur in Chiang Khong en kan dan nog de grens over naar Laos.

De goedkoopste manier is lopen, maar dat is te ver. Dus een rode shared taxi.
Dit is een pickup waar op de achterkant 2 banken zijn gemaakt een dak erop en zo kun je weer meerdere mensen vervoeren.
De gids vertelde dat dit ca. 20 tot 30 baht zou kosten. De eerste die ik aanhoud vraagt al 50 baht. Dat doe ik niet.
Dan komt er een Tuk Tuk chauffeur naar mij toe. Where you going? I take you!
How much??? 120 baht. Doe maar 50.
80 baht okay miss??? Nee, bedankt.
Loop ik verder komt een andere Tuk Tuk chauffeur en die vraagt ook 80 baht. Dat is wel de normale prijs.
Maar ik wil een rode taxi.
De volgende die ik aanhoud vraagt 40 baht. Daar doe ik het voor.

Relaxed naar het busstation voor een kaartje om half 9 de volgende morgen.
Kosten 270 baht (ongeveer 7 euro) voor een reis van 6 1/2 uur!!!!
Rode taxi terug.

En morgenochtend een rode taxi of een Tuk Tuk aanhouden om naar het station te gaan.

Op mijn kamer nog maar eens proberen of ik Laos kan bellen. Niet dus!!!
Baaalen.

Dan mijn reisverslag maar schrijven tot zover. Want het is bijna tijd voor mijn kookworkshop.
Smakelijk eten!

Groetjes Gerrie

  • 11 Januari 2012 - 09:40

    Nick:

    Hee gerrie!
    Het is toch weer spannend daar lees ik..
    Die taxi chauffeurs verdienen genoeg daar als mensen daarin trappen.
    Veel plezier Nog daar!!

  • 11 Januari 2012 - 09:53

    Lies:

    Hoi Gerrie,
    Je dagboek leest weer lekker weg als een dagelijkse soap! Thaise GTST, met telkens weer een spannende cliffhanger waardoor ik alweer uitkijk naar de volgende aflevering!
    Maar verder zou ik zeggen: hou je aan je Australische motto: NO WORRIES MATE!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 140013

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: