Dag 5 op weg naar Laos vervolg - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 5 op weg naar Laos vervolg - Reisverslag uit Ban Houayxai-Noy, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 5 op weg naar Laos vervolg

Door: Gerrie

16 Januari 2012 | Laos, Ban Houayxai-Noy

Hoi allemaal

Het is weer even geleden. Maar een paar dagen geen elektriciteit maar terug naar basic. Zodoende
En inderdaad avontuurlijk is het wel.
Zoals een andere backpacker het uitdrukte. Dit is geen vakantie, maar reizen. Compleet anders!!!

Ik heb een receptenboekje meegekregen van de kookworkshop. Dus ik zal vast nog wel eens vers Thai koken.
Laos eten is ook heerlijk!!!!

Met de 1ste klas bus van Chiang Mai naar Chiang Khong (grensplaats Thailand) Daar moet je niet te veel van voorstellen. Dit is een oude travel bus, met WC en soms wel, soms geen airco. Maar je hebt een vaste plaats en hij doet er korter over dan de locale bus. Dus dat is hier 1ste klas.
Echte tourbus dan moet je via een reisbureau de trip regelen.
Maar met deze bus is het goed te doen. We krijgen water en pinda's onderweg en een verfrissingsdoekje.

Verschillende korte stops onderweg.
Even naar de WC, eten/drinken halen, benen strekken en weer door.
De WC's zijn allemaal sta WC's. Dus broekspijpen omhoog. En dan met een bakje water uit een tonnetje naspoelen.

Om 15:00 uur komen we aan in Chiang Khong. Daar staan al diverse Tuk Tuks klaar om de reizigers naar de grens te brengen (te ver om te lopen) ze hebben een vaste prijs van 30 baht.
Bij the immigration office paspoort controle. En dan naar de veerboten.
Deze kost 40 baht. En dit is een smalle longtail boot, waar ik mijn koffer en mijzelf met backpack in en uit hijs. En maar hopen dat ik mijn evenwicht niet verlies, en met het hele zootje in de Mekong kieper.

Bij de Laos grens visum kopen a 35 dollar. En dan ben ik in Huay Xai.
Op naar de Gibbon office om me te melden voor mijn trip morgen. Doe je dit niet dan wordt na 18:00 uur je trip verkocht. En er zijn genoeg kapers op de kust, die op niet (een maand) vooruit hebben geboekt.

Ik probeer nog of ik ipv 3 dagen/2 nachten kan switchen naar 2 dagen/1 nacht. Zodat ik zondag een niet te dure toeristische slowboat naar Luang Prabang kan nemen. Dit lukt helaas niet. Ik wist toen nog niet van na 18:00 uur checken.

Op zoek naar een guesthouse. Eerste keus is Aramid guesthouse, dit zou een oase van rust zijn.
Dat is het inderdaad, want het is een eind uit het centrum. Gelukkig heb ik een roltrolley. Yippie!!!!
Aramid ziet er goed uit, allemaal bungalowtjes. En er is plaats.
Een erg aardige eigenaar, die een paar woordjes Nederlands begint te praten. Mooi, Dankuwel, Goedennacht. Ik zit in bungalow nr. 11. Dit is een slaapkamer met eigen badkamertje. Voor 10 euro.

Dan terug naar het centrum om te kijken hoe ik van hier naar Luang Prabang kan reizen.
2 dagen op een slowboat over de Mekong rivier lijkt me het leukste.
Maar ik wil niet op de locale slowboat. Deze is goedkoop maar wordt vaak volgepropt en dan zit je op een houten bankje in de volle zon 1 dag 6 uur en de andere dag 8 uur.
Not appealing.
(medium) Luxe slowboat met diner/breakfast en overnachting in Pak Beng voor 200 dollar. Helaas vertrekt die niet op maandag. Dju!!
Dinsdag kan ik nog wel mee. Maar dat betekent dat ik een dag langer hier moet blijven, (er is hier verder niets te doen) en dat ik ergens anders een dag moet inleveren. Dat wil ik niet.
Luxe slowboat vraagt mevrouw 341 dollar voor. Maar die zijn zondag volgeboekt.
Alternatief VIP bus naar Luang Prabang. Reis tijd: 14 uur.
Minivan 8 uur, maar die vertrekt alleen als die vol zit. Dus geen garantie nog.

Bij BAP guesthouse eens nagevraagd voor de slowboat. Hier kost de luxe boot 317 dollar.
Komt dame van 1e agency vertellen dan ze voor zondag 2 cancellations heeft, zodat ik zondag toch mee kan.
Ik vertel dat hier deze tocht goedkoper is.
Begint ze de andere vrouw uit te foeteren. Blijkt haar tante te zijn. En nu kost het hier ook 341 dollar.
Very Nice, but No Thank You!!!

Er maar over nadenken.
Tijd om te gaan eten. Ik ga eten bij Bar How.
Ik eet gaan Pad Thai, maar wel Pad Lao. Ook heerlijk. Geen idee wat het verschil is.
En als toetje sticky rice met mango.
Ik raak aan de praat met een Duits viertal. Zij vertrekken morgen met een slowboat, alles erop en eraan voor 110 euro thuis geboekt. Dit is van een Thais agency.
Ik krijg het nummer van het agency.
Deze man vertelt mij dat ook hij geen vertrek op maandag heeft.
Maar hij zal kijken of hij iets voor mij kan regelen. Lijkt me niet. Dan zal hij toch een compleet reisgezelschap moeten hebben.
Maar goed, we wisselen e-mails uit en hij zal nog van zich laten horen. Niet dus. 's ochtends probeer ik hem weer te bellen, maar niemand neemt op.

Ondertussen is het al later geworden dan gepland. En moet ik alleen door een donkere, niet toeristische straat terug lopen naar mijn guesthouse. Overal lopen de honden hier los. En op de heenweg was er een "valse" hond, die mij een stuk volgde al blaffend en grommend, tot de eigenaar hem terug riep.
Dus ik hoop dat ik deze niet tegenkom.