Dag 31 Siem Reap dinsdag 7-2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 31 Siem Reap dinsdag 7-2 - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 31 Siem Reap dinsdag 7-2

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

07 Februari 2012 | Cambodja, Khett Siem Reab

Morge.

Hoe is het met de koorts in Nederland? Nu het vriest heeft die vast weer de kop opgestoken. Voornamenlijk in Friesland.
Komt ie er, of komt ie er niet? Deze elfstedentocht.
Als het zo door blijft vriezen tot ik thuis ben, kan ik er misschien ook nog van meegenieten.
Zou wel heel leuk zijn. Van tropisch heet naar elfsteden koud.

Duurt effe voor ik wakker ben.
Buiten staat Wont, de Tuk Tuk chauffeur, alweer te wachten.
Dit keer ben ik in mijn uppie.

Maar ik zou deze excursie niet met een georganiseerde groep willen doen. Busje in, busje uit, zoveel tijd daar. Busje weer in en zo door.
Heerlijk relaxed op mijn eigen tempo en als ik meer of minder wil zien kan dat ook.
Bovendien het hoort ook bij de sfeer in een Tuk Tuk de rondleiding doen.

We rijden eerst naar de ticket booth om een 3 daagse pas te kopen. Dit is een persoonlijke pas, want je foto komt erop te staan.
En bij elke tempel vragen ze ook steeds naar je pas.

Mijn eerste stop is de tempel Preah Khan (Heilig Zwaard)
Gebouwd laat 12de eeuw door Koning Jayavarman VII. Het is een Boedhist tempel. Stijl: Bayon

Origineel was dit een Boedhistisch klooster en school. En het was een korte tijd de residentie van de Koning gedurende de reconstructie van zijn permanente huis in Angkor Thom.
Preah Khan is gewijd aan de koning zijn vader.
In het midden van de tempel staat een Stupa, waar zijn vader ook begraven is en ter nagedachtenis aan zijn vader.
Deze koning nr.VII was getrouwd met 2 zussen, de 2 koninginnen. Hiervan zijn de basreliëfs nog te zien. Zeggen ze.
Een Nederlands echtpaar is ook al een tijdje op zoek hiernaar, net als ik.
Maar wij kunnen het echt niet vinden.
Zodra één van ons dit gevonden heeft, spreken we af dat we de ander gaan halen.
Maar ik ga het toch aan een gids vragen, die wijst me de goede richting uit en dan kan ik het nog niet vinden.
Dan toch maar vragen aan één van de mannetjes die hier rondlopen. En die loopt met me mee naar een ingestort gedeelte en daar zijn de 2 zussen.
De reliëfs zijn mooi bewaard gebleven.
Voordat ik het echtpaar kan halen, komt mevrouw ook al aanlopen met een mannetje. Husband is ze even kwijt.
Ook die komt even later aanlopen met een mannetje.
Zo komt alles toch nog goed.

Ook deze tempel heeft 4 ingangen op de windrichtingen, dat hebben alle tempels.
De noord, zuid en west poorten hier lopen van klein naar groter.
Alleen de oost poorten zijn allemaal even groot.

Van oorsprong is dit een Boedhistische tempel. Maar in veel van Jayavarman VII tempels zijn de Boedha afbeeldingen vernield in de latere Hindu re-opkomst. En zijn er overheen Bodhisatvas (Hindu) afbeeldingen gemaakt.

Het is een grote tempel en het morgenlicht hierop is erg mooi.
De groep Japanners is helaas minder leuk.
In de tempel is een oude monnik en de Japanners zetten de monnik als een modepop in de juiste positie om een foto van te maken. En de monnik laat dit gelaten toe.
Het moet niet gekker worden!!

De volgende stop is Neak Pean.
Ook gebouwd laat 12de eeuw door Jayavarman VII. Bayon stijl

Dit is een kleine eiland tempel. Deze staat in een grote vierkante vijver.
En daarom heen zijn weer 4 kleinere vierkante vijvers.
Het water kwam hierin via 4 fonteins in de vorm van een olifanten hoofd, een paarden hoofd, een leeuwen hoofd en een mensen hoofd.
Ook staat er een beeld van het paard Balaha, die verdrinkende zeelieden redt.

Jammer alleen dat hier niet zoveel van te zien is. Omdat voor dit complex een hek staat. Dus je alleen vanuit de verte dit kan zien.
Het is hier wel heel rustig en vredig. Dus even van de atmosfeer genieten, voordat de buslading Japanners eraan komt.

Dan gaan we naar tempel nr. 3 Ta Som
Ook weer gebouwd laat 12de eeuw door Koning nr. VII
Een kleine Bayon stijl tempel.
De ingang van de Oost poort wordt vernietigd door een boom die boven de poort groeit en zijn wortels om de ingang van de poort heeft gedrapeerd.
Prachtig plaatje!!!

En ook hier, net als bij elke tempel. Hordes kinderen die je van alles willen verkopen. Anzichtkaarten, armbandjes enz.
Eén stel koopt kaarten bij een meisje, en voor ze het weten zwermt er een hele groep kinderen om hun heen om ook wat te kunnen verkopen. Waar die zo gauw vandaan zijn gekomen?
De kinderen kunnen in diverse talen tot 10 tellen. Want al tellend in verschillende talen lopen ze met je mee.
Ik snap dit ook wel. Iedere dollar is weer inkomsten. Maar de kids zouden beter op school kunnen zitten en dit werk niet hoeven te moeten doen.

Van Wont, mijn chauffeur, weet ik dat er ook schoolprojecten in de weeshuizen zijn.
Hij komt uit een dorpje op het platteland en is met zijn gezin naar Siem Reap verhuisd, zodat zijn kids betere kansen hebben.
Zij gaan overdag naar het weeshuis naar school.
Zijn 2 oudste, grotere kinderen/jong volwassenen werken daar ook gedeeltelijk om iets terug te doen.
Dat is een goede regeling.

Maar helaas heeft nog niet ieder kind in deze wereld de kans op scholing.
En in Nederland maar mopperen en spijbelen. Wij in Nederland beseffen vaak niet hoeveel geluk en voorrecht we eigenlijk wel hebben.

De volgende tempel is East Mebon.
Gebouwd laat 10de eeuw door Rajendravarman II. Dit is een Hindu (Shiva) tempel. Stijl Pre Rup

Dit is een grote "berg" tempel.
3 verdiepingen hoog met 5 torens.
Jayavarman IV verhuisde de hoofdstad van Angkor naar Koh Ker in 928.
En 16 jaar later bracht Rajendravarman II de hoofdstad weer terug naar Angkor. Alwaar hij deze tempel liet bouwen.
De tempel is gewijd aan Shiva.
Op 2 verdiepingen staat op iedere hoek een olifant. De olifant is de mediator tussen de aarde en de hemel.
De leeuwen die bij de ingangen staan zijn de bewakers van de tempel.

En toen werd het donker!!!
De stroom in het guesthouse is uitgevallen. Even mijn hoofdlamp pakken dan kan ik nog even doorgaan, tot de batterijen van mijn laptop ook op zijn.
Geen airco of fan vannacht misschien.

Verder met mijn tempel excursies.
Het is tijd om naar de Banteay Srey (Women's tempel) te gaan.
Deze ligt ongeveer 37 km. verder weg.
Maar zou zeker de moeite waard zijn.
Ondertussen is het middag en erg heet!!
En ik merk wel dat na 4 tempels het enthousiasme ook wel afneemt.

Maar dat komt weer terug bij het zien van deze tempel. Het is echt de moeite waard.
De Banteay Srey tempel is gebouwd laat 10de eeuw door koning Rajendravarman.
Het is een Hindu (Shiva) tempel.
Stijl Banteay Srey
De tempel is gebouwd door een Brahman onder de regering van koning Rajendravarman en later koning Jayavarman V.

De tempel is gebouwd van roze zandsteen en heeft prachtige steenreliëfen. Deze zijn zeer gedetailleerd en prachtig bewaard gebleven.
Leuk om steeds weer nieuwe dingen in deze rijke versieringen te ontdekken.

Het midden gedeelte mogen we niet komen dat is duidelijk afgezet.
Maar een politieman zegt dat ik naar binnen mag voor een foto.
Heel vreemd. En dat vertrouw ik dus ook niet. Bovendien is die afzetting er niet voor niets. En ik heb hun ook geen andere toeristen voorbij de afzetting zien laten gaan.
Dus, Nee bedankt. Ik bekijk het wel van een afstandje.

Dit is de mooiste tempel van de dag.
Echt een aanrader!

Het is tijd voor de lunch, maar het is zo warm dat ik niet zo'n zin in eten heb. Een koel drankje wel.
En hier zijn ook heel veel souvenir kraampjes. Eens kijken of ik hier al kan shoppen voor Esther en Sandra.
Voor Esther kan ik wel wat vinden. Al hebben ze geen echte beeldjes van Angkor Wat. Maar ik heb wel wat anders gevonden dat ze hopenlijk leuk zal vinden.
Een verkoopster van een andere kraam is boos op me. Daar was ik eerder wezen kijken en nu heb ik het bij de ander gekocht.
Nu moet ik toch echt ook bij haar iets kopen.
Dacht het niet!
Dit kraampje heb ik uitgekozen, omdat hier de verkoopster de enigste was die niet opdringerig was. Maar rustig wachtte en mij rustig rond liet kijken.
Thank you very much.

We gaan weer terug naar de Grand Tour voor de laatste tempel van vandaag.
Onderweg passeren we veel kraampjes/plekjes waar ze in grote kommen op het vuur iets staan te koken? Het is een product van de suikerpalm.
Tijdens de regentijd is het rijst tijd. Nu in de droge tijd is het nog geen tijd voor de rijst. En is het de periode om suiker te maken van de suikerpalm.

De laatste tempel voor vandaag is
Pre Rup.
Gebouwd laat 10de eeuw door King Rajendravarman II. Dit is weer een Hindu (Shiva) tempel. Stijl Pre Rup
Dit is weer een tempel berg met een prachtig uitzicht op de bossen rondom.
Daar ga ik in de schaduw ook lekker van genieten. Ik ben een beetje tempel moe? Of komt het door de hitte?
Binnen is een Boedha-beeld (uiteraard later daar neergezet) en een gids? biedt me wierook aan om een gebedje voor good luck te doen.
Die verhalen heb ik al gehoord. Vervolgens vragen ze daar grif een aantal dollars voor.
Ik bid wanneer, en waar, en hoe ik dat zelf wil. En alleen in/voor speciale gelegenheden/mensen. En dat heb ik 2 keer gedaan.

Als ik weer naar de Tuk Tuk loop is Wont ook moe. Want hij zit lekker in de schaduw in zijn Tuk Tuk een dutje te doen. Gelijk heeft ie.
Nu snap ik ook dat hij iedere ochtend om een uur of 4/half 5 opstaat, zoals hij zegt. Meer slaap heeft hij niet nodig.
Hij doet het nog niet zo luxe als ik eerder een andere Tuk Tuk chauffeur heb zien doen. Die had een hangmat in zijn Tuk Tuk gehangen en lag daar heerlijk in te slapen.
Ook is het me opgevallen dat op bepaalde Tuk Tuk parkeerplaatsen bij de tempels hangmatten hangen waar de chauffeurs een tukkie kunnen doen.
Ik heb Wont ook vaak met andere chauffeurs de laatste roddels of eigenaardigheden van hun passagiers zien uit wisselen.

Tijd om weer terug naar de stad te gaan. En eens kijken wat voor kamer ik nu heb gekregen.
Wont zie ik morgenochtend om 5 uur weer. Dan ga ik samen met Allison naar Angkor Wat om daar te beginnen met de zonsopkomst. Is meestal wel druk.
Weer een tempeldagje morgen.

Voor het eten loop ik weer naar het centrum. Dit keer loop ik naar de oude markt en daar is een karretje met gestoomde broodje Cambodjaans. Ziet er goed uit. Doe mij er maar eentje. Kan nog net met die ene dollar die ik nog in mijn zak heb.
Pinnen bij de Canadia bank, want daar hoef je niet te betalen voor geld opnemen. In Phnom Penh moest ik 5 dollar betalen om te pinnen.
Ik krijg geen kleine biljetten, maar 1 van honderd dollar. Daar kan ik niet bij een etenswagentje mee aan komen.
Er zijn ook verschillende open lucht restaurantjes op een pleintje. Daar dan maar.

Ik ga voor een gegrilde vis en rijstnoodles met groenten. En raak aan de praat met een Canadees.
Vervolgens neemt het Canadeze meisje achter mij ook deel aan het gesprek. Dan gaan we maar gezellig aan dezelfde tafel zitten.
Met afrekenen schrikt de serveerster wel. No have change, OK?? zegt zij breed lachend. You're funny, zeg ik.
Maar het blijkt toch wel veel geld om te wisselen te zijn. Hoe gaan we dat doen? Aan de overkant is een money exchange. Maar dan komt haar collega al met wisselgeld.
De Canadezen moeten ook wel lachen. Dat is voor deze restaurantjes eigenlijk ook wel te veel geld. Ja, maar de flappentapper gaf niet kleiner.
Het Canadese meisje zegt dat ik dan naar binnen in de bank had kunnen gaan om hun te laten wisselen.
Of in een luxe restaurant gaan eten, zegt de Canadese meneer.
Of ik pin gewoon 90 dollar, zeg ik.
Dat weet ik dan voor een volgende keer.

Weer terug bij mijn guesthouse mijn wasje ingeleverd.
Verslagje schrijven.
En ondertussen heb ik weer stroom/airco. En toen weer niet. En nu weer wel.

Gelukkig hoef ik geen electrische wekker te gebruiken, maar heb mijn telefoon. Anders verslaap ik me morgenochtend geheid.
Half 5 opstaan. Dit is écht geen vakantie.
Ferry, ik kijk al uit naar chillen op het eiland.
Mooie duiken maken, slapen, duiken, slapen. Eten en drinken. Massage tussen door. Dan kan ik weer uitgerust naar huis.

Maar nu nog niet. Ik heb nog 10??? dagen vakantie. Wat vliegt de tijd.
En tegelijkertijd voelt het alsof ik al maanden op pad ben.

Tot morgen
Groetjes Gerrie



  • 07 Februari 2012 - 18:23

    Thea:

    Hallo Gerrie, als ik het goed opmaak uit je verslag dan ben je weer helemaal fit. Ben benieuwd straks naar je foto's van al die tempels en de omgeving. Nog veel plezier.

    groetjes Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 139998

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: