Dag 22. Caye Caulker - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 22. Caye Caulker - Reisverslag uit Caye Caulker, Belize van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 22. Caye Caulker

Blijf op de hoogte en volg

25 Maart 2019 | Belize, Caye Caulker

Zondag 24 maart

4 uur party is over. 4 uur party is starting.
The BLUE HOLE vandaag.
Om 5 uur wandelen we al naar Frenchie' Diving. Uiteraard zijn we veel te vroeg.
Half 6 ontbijt. Brood, beleg, fruit en koffie. Geen thee maar dat wisten we al. Dus zelf theezakje meegenomen. Als je niet voor jezelf zorgt.....
Iedereen is aanwezig. 4 snorkelaars, 1 of 2 open water. Die gaan tot 25 meter diep.
Desiree en ik zijn allebei wel wat zenuwachtig. Desiree wat meer.

Het water in en zakken. Ja 1 meter en daar blijf ik hangen. K.. Zelfde lading kilo's bij me als gisteren.
Dan maar een stuk naar beneden zwemmen. En dan gaat het goed.
No way dat ik de Blue Hole ga missen.
Alles gaat volgens plan. Desiree is te laag en Sam gebaart dat ze wat omhoog moet komen. Tegelijkertijd wijst hij een haai aan.
Desiree is in no time bij Sam en draait Sam tussen haar en de haai in. Rustig, rustig gebaart Sam.
Nononono. Ik word geen shark bate is het enige in Desiree's hoofd.
Survival instinct heeft ze zeker.
Het is haar eerste grote haai die ze ziet. Een 2 meter lange Caribean Grey Reef Shark. Voor Desiree leek hij wel 4 meter.
We gaan tot 40 meter diepte en zien de Stalactieten en stalacmieten. En als ik naar beneden kijk een grote afgrond de diepte in. Circa 100 meter. Daar wil je niet in "vallen".
Desiree zakt regelmatig dieper weg. Ik til haar naar boven. Vindt ze niet fijn.
Maar ze blijft steeds zakken. Dan denk ik. Jammer dan en ik ga boven haar zwemmen en pak haar fles vast en breng haar rustig op de juiste level. Zodra ik haar los laat zakt ze weer.
Dus blijf ik boven haar en houd haar vast.
Sam vraagt OK. Desiree enthousiast OK terug, ik ook.
Desiree heeft helemaal niet in de gaten dat ik haar vast heb.
Dan heeft Desiree haar limiet van flesinhoud bereikt en moet ze naar de safety stop op 5 meter.
Een andere divemaster neemt haar mee.
Wij zien nog een morene.
Van de 3000 heb ik nog ruim 1000 over.
Sam en ik vertellen Desiree dat ik haar een groot deel heb vastgehouden en waarom. Hij zegt dat ik een goede divebuddy ben.
Complimenten zijn altijd welkom.
Maar belangrijker het gaat om de veiligheid.
Blue Hole is een experience, maar er is niet veel te zien. Leuk voor 1 keer.

De tweede duikstek heet Half Moon Wall. Het is vlakbij het Half Moon Island.
Hier gaan we maar tot 18 meter. Relaxed duikje.
Tijdens deze duik zien we meer vissoorten en koraal.
De hele duik volgt een grote Grouper ons. Erg leuk en erg lekker volgens een van de duiksters.
Desiree blijft moeite hebben met levelen. Bijna op het eind zweeft ze omhoog en steekt haar hand uit zodat ik haar naar beneden kan trekken. Ik probeer lucht uit haar vest te laten lopen. Maar het is al te laat we zijn beiden boven.
Net toen er een kleine haai op de bodem iets te pakken had.
Ik ga nog een stukje terug naar beneden. Maar het is al tijd voor een safety stop.

Boven water varen we naar het eiland. Dat prachtig gelegen is in een turkooise/groene zee. Kristal helder water. En een echt zandstrand.
Wat een prachtige lunchplek.
Voor lunch is er bruine rijst met bonen. Pastasalade en heerlijke malse kippenkluifjes.
Heerlijk.
Desiree gaat naar de wiite vogels met rode poten kijken. Dit zijn Red Footed Booby Birds.
De zwarte vogels zijn Magnificent Frigett birds. De mannetjes zetten hun knalrode borst op om de vrouwtjes te imponeren.
O
En ik ga mijn snorkelmasker uitproberen.
Dan roepen ze naar mij shark en wijzen waar ik zijn moet.
Ik denk dat ze me voor de gek houden. Nee nee, echt waar die kant op.
Dus ik peddel vrolijk door. En dan wordt ik bij mijn enkel gegrepen.
WTF een van de duikjongens heeft me daar vastgepakt. Zie je wel ze hebben me voor de gek gehouden. Niet helemaal er bleek wel degelijk een nuseshark in fe buurt te zijn. Helaas gemist.
Snorkelmasker werkt perfect voor oppervlakkig snorkelen. Niet als je dieper wilt.

Tijd om naar de derde stek te gaan.
Het Aquarium.
Hier gaan we maximaal 15 meter diep.
Desiree heeft nu haar Gopro weer meegenomen. Ze gaat nu foto's maken.
We zien weer prachtige vissen. En een zeeschildpad. Prachtig.
Ook een prachtige zwemmende grote groene morene. Al lijkt deze meer geel voor mij.
Het koraal is niet zo divers en prachtig van kleur. Er zitten grote stukken wit tussen. Dit is dood koraal. Ook hier is het aangetast door algen. De zee heeft niet meer precies de juiste temperatuur. Heel erg jammer.
Desiree doet het goed op deze duik. Levelen gaat gied. Kwestie van veel oefenen weet ik uit ervaring.
Helaas is ze te snel door haar lucht heen. Terwijl de rest nog genoeg heeft. Ze gaat solo naarvnaarv5 meter en volgt van boven de groep.
Dat kan hier ook in dit kritalhelder water.
WE LOVE IT.

Dan nog een eind terug varen. Terwijl ik steeds in slaap val, heeft Desiree het wel gehad met dat motorgeluid.
Stukje voor de kust gaan we stil liggen. Tijd voor de RUMPUNCH.
Dit keer smaakt het Desiree zeeeer goed. Sam loopt rond om steeds bij te schenken. Ik pas. Morgen weer duiken. Dan is 1 beker meer dan genoeg.
Bij de pier stapt iedereen uit, behalve Desiree.
Die geniet nog in rust van haar drankje.

Ik heb geen logbowbij me. En krijg van Frenchie's een logboekje.
Heel fijn. Staan nu de 5 duiken van Belize in.
Ik weet dat in mijn oude logboek iets van meer dan 90 duiken heb staan. Dus ga ik ervan uit dat ik hier op Caye Caulker de 100 heb gehaald.
FELI Gerrie.

Een van de divemasters heeft een tip voor een goed restaurant.
Maggie's sunset restaurant.
Vlakbij aan de westkant. Met tafeltjes op de pier. Goed uitzicht op de zonsondergang.
Is een geweldige spot, lekker eten en goed gezelschap.
Jammer alleen dat ik de krokodil gemist heb.
Jazeker op dit eiland zitten aan de westkant krokodillen. Dus misschien nog een krokodillen expeditie doen. En een Tarpon expeditie. Die schijnen er hier ook te zijn

We praten met mensen aan allebei de zijtafels.
Een van hun heeft weer een tip voor een beter en goedkoper restaurant. Gaan we ook nog eens uitproberen.
Hier bij Maddy's hadden Desiree en ik allebei garnalen. Ik in kokoscurry. En Desiree Creoolse. Mjam mjam.

Voldaan en blij met deze dag sluiten we af met.

Groetjes Desiree en

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 139403

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: