van Tokio naar Yudanaka - Reisverslag uit Yudanaka, Japan van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu van Tokio naar Yudanaka - Reisverslag uit Yudanaka, Japan van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

van Tokio naar Yudanaka

Door: Gerrie

09 September 2024 | Japan, Yudanaka

Dag 7 Maandag 9 september 2024

Stipt verzamelen. Hebben treinkaartjes voor de hoge snelheidstrein. De Shinkansen naar Nagano.

Eerst de metro, uiteraard naar het Shinkansen station. Vanuit Nagano naar Yudanaka met de trein.

Lotte houdt de webcam in de gaten van het apenpark. Maar tot nu toe nog geen apen bij de onsen (warm water bronnen).

Hebben bij deze hitte niet veel behoefte in een bad van 40 graden.

In Yudanaka hebben we voor het eerst een eigen bus. Hier kunnen we naar hartelust praten. In het openbaar vervoer is dit onbeleefd. Ook de mobieltjes staan op stil. Wat is er verder nog onbeleefd?

Snuiten. Gewoon je neus ophalen.

Rommel achterlaten. Weinig prullenbakken aanwezig, dus zelf rommel meenemen. Goed voorbeeld de Olympische Spelen. Tribune Japanners brandschoon.

Eten op straat.

Roken op straat

We lunchen in het Enzo cafe. Vlakbij de ingang van het snow monkey park. Ik had heerlijke zenko-ji miso kip ramen. Dit is de locale ramen. Deze streek staat bekend om zijn appels. En dit café heeft dan ook appel softijs en staat bekend om zijn appelflappen. Niet te onderschijden van de Hollandse flappen. Qua looks in ieder geval. Ik heb er geen geproefd.

Lotte houdt nog steeds de live webcam in de gaten of er Apen in de onsen ( dit zijn de warm water baden in de natuur) zijn. En staat ook in contact met de parkrangers die op zoek zijn naar de apen. Maar helaas no monkeys.

Deze snow monkeys zijn makaken. Maar de enige makaken in de wereld die baden in de warm water bronnen. Meestal in de winter en vroege lente. Nu hebben ze niet zo'n behoefte om in een 40 graden bad te zitten.

We gaan een wandeling maken die ons naar de ingang van het apen park brengt. En afhankelijk van de berichten gaan we het park in of wandelen we door het bos en oud gedeelte van Yudanaka naar onze herberg.

Bij het begin van de route staat er al no monkeys. Bij de splitsing nog geen apen gesignaleerd bij de onse.

Maar verkenner Jordi en Jeroen gaan het pad naar de apen op. Dan horen we een kreet. Apen. Het blijkt dat mensen die terug kwamen van de onsen 3 apen hebben gezien.

De hele compagnie draait om, op mars naar de apen. En inderdaad vlakbij de onse zijn 2 apen elkaar aan het vlooien op het pad. De 3de aap is ook op het pad. Ze trekken zich niks van ons aan. We worden geduld. Even later komen er nog meer apen. En de mensapen zijn dol enthousiast, terwijl de makaken gewoon hun gang gaan alsof we er niet zijn.

Een parkwachter pakt een blikje voer en strooit het rond. Ook een handvol in de onse. Ondertussen zijn er al meer apen.

1 aap gaat op een steen in het water zitten om daar het voer op te eten. Maar wordt even later door een dominanter mannetje weggejaagd.

Voor ons is het ook tijd om verder te gaan. We vervolgen onze wandeling door het bos. Wat een verschil na de drukte van Tokio. Wel lekker hoor.

In het oude dorpje lopen verschillende mensen met een lichte kimono en op houten sandalen. Dit blijkt de gebruikelijke kleding te zijn om de onsen in dit dorp te bezoeken. Deze zijn te vinden in verschillende huizen. Mannen en vrouwen apart.

Dan komen we aan in onze ryokan (herberg). 0nze herberg heet Issa-no-Komichi-Biyuno yado. Biyu no Yado betekent inn of beautiful hot spring. En zij hebben ook onsen waar we gratis gebruik van mogen maken. Yess, morgen na de wandeling.

Ondertussen laat ik mijn bad vollopen met koud water. Want dat is dan weer lekker om af te koelen.

Relax. Het is tenslotte vakantie.

Het is meer een hotel qua grootte, maar de kamers en ruimtes zijn ingericht als vroegere herberg. Ik heb een eigen kamer. Met scheiding voor schoeisel buiten en schoeisel binnen. Zelfs schoeisel voor het toilet. Matten op de vloer. Lage tafel met stoelen zonder poten, maar wel rugleuning. Is makkelijker zitten op de grond. Een mooie ronde doos met theespullen. Zo schattig. Een eigen badkamer met bad en zit douche. En in de kast liggen de futons en dekbedden. Straks mijn futon opmaken. Maar eerst douchen. In de kast ligt een yukata. Dit is een lichte kimono die men hier draagt om oa naar de onse te gaan. Maar ook voor hier binnen. Ik ben 1 van de 3 die deze draagt naar het diner.

Het eten. Mijn favoriete bezigheid hier in Japan. Nou, iedereen die mij kent weet dat dit voor alle landen geldt. De eetruimte is geweldig 2 lange rijen met verlaagde tafels en stoelen. Prachtig gedekt met een variëteit van allerlei authentieke Japanse gerechtjes. Bij elk tafeltje staat je kamernummer. Zodat aan ieders eetwensen en allergieën is gedacht. Super mooi. Dit diner heet Kaiseki. Een traditioneel Japans ritueel en diner. Ziet er zo fantastisch uit. Paar details. Paddenstoelen op groeistammetje. Vers plukken en grillen.

Een houten koker die rookt. Zit een heerlijk visje in.

Een potje met vlees en marinade dat op dat potje gaar wordt gekookt.

En nog veel meer. Ik geniet met volle happen.

Terug op mijn kamer is mijn futon al opgemaakt, airco in de kamer. Lekker slapen.

Groetjes Gerrie