Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Delhi

Door: Gerrie

21 Februari 2023 | India, Delhi

Dag 3 Zondag 19 februari 2023

In het hotel ontbijten. Tenminste als er plaats is in de ontbijtzaal. Dus niet. Het hotel is overvol en eerst moeten er groepen uit en dan kunnen wij gaan eten.

Dan maar praatje van onze gids met weetjes en programma mogelijkheden.

Om 11 uur met de bus en gids een toerke door New Delhi. En rest van de middag vrij te besteden, met als aanrader New Delhi, want morgen toeren we door Old Delhi.

Nog steeds geen ontbijt en geen kamers, en de tijd schrijdt maar door.

Kenningsmakings rondje doen. Nog steeds wachten. Joooo, is wel India ja!

Dan mogen we eindelijk naar de ontbijtzaal. Waar we weer wachten tot er opgeruimd, schone tafelkleden liggen, vloer gedweild en nieuw buffet staat.

En dan mogen we eindelijk aanvalluh.Ik ga uiteraard de echte Indische thee proeven. Thee met melk en 7 verschillende kruiden erin. Masala thee. Teveel suiker voor mijn doen, maar verder smaakt deze prima. Uiteraard geen toast, maar Indiaas ontbijt. Warm en een beetje pittig, kan ik net hebben, een gekookt eitje en een mangosapje. Klaar om naaar de kamers te gaan. Deze zijn nog steeds niet klaar.

Bus wordt verzet naar half 12

Wij krijgen als eerste onze sleutel en kan ik mijn zweterige, stinkende kleren uitdoenDouchen daar is geen tijd meer voor. Dus opfrissen en schone kleren aan. Toch nog haasten. En onze kamer is ook nog niet helemaal klaar. Bedden staan tegen elkaar maar moeten uit elkaar staan.

Jeeee Gerrie!! Dat kun je toch wel zelf! Nou!? Jaa duh, tuurlijk wel. Maar ik weet niet waar ik ander beddengoed kan vinden. Het is nu opgemaakt als 1 bed. Wel lekker breed, maar ik heb geen fatsoenlijke schaar bij me om lakens en dekens in 2en te knippen. Anders geen probleem.

Toch nog flink gehaast, Maar dat hoeft helemaal niet in India. Bijna niemandheeft nog een kamer.Komt goed uit, kan ik nog even dat haast zweet afwassen en me omkleden. Hahaha

Volgens mijn herinnering is het half 1- 1 uur voor we echt vertrekken met de bus. Dat wordt een ingekort toerke. Helaas.

Ons eerste doel is het presidentieel paleis met de ministeries in de andere gebouwenHier mogen we eigenlijk niet uitstappen en er te dicht bij komen. Maar de gids laat de bus toch stoppen om wat foto’s te kunnen maken. Nou weet je, hij heeft een beter idee. Er loopt een ondergronds gebouwtje naar eenstukje park waar je dichterbij staat. Zo gezegd zo gedaan.

Volgende stop: De Qutb Minar. De hoogste toren in Delhi. Nee meneer de gids dat klopt NIET. Het is NIET de hoogste in Delhi, maar ook de hoogste in India. Deze is gebouwd door de 1ste Islamitische heerser in India. Een Moghol genoemd. Zijn opvolger wilde ook een toren bouwen 2x zo hoog. Typisch Spelletje: wie heeft de grootste…. Maar hij kwam niet verder dan de basis, want toen was zijn regeringsperiode afgelopen. Jammer dan. De andere Mongool heeft gewonnen.

Met de theepauze ga ik voor India Tea. Dit is Marsala thee. Voor de koks onder ons die weten wel wat masala is. Dit is een kruidenmengsel. Dit is thee met melk en 7 kruiden. Kruidnagel, zwarte peper, gember, kardemom, kaneel, steranijs, nootmuskaat

Dan gaan we naar het grafmonument van Humayuns. De 2de Moghol van India.

Onder het gebouw liggen de echte graven van hem en zijn familie. In het gebouw staan replica’s van hun kisten. Zodat volgelingen hier hun eer konden bewijzen. Wilma, zoiets wil ik ook, met mooi mozaïek, schattige torentjes. Dahli stijl. ’t Is maar dat je het weet.

Ondertussen is het het eind van de middag. Iedereen is nog moe van de reis. Dus de volgende stop doen we op z’n Japans.Langzaam langsrijden en foto’s maken vanuit de bus.

We gaan vanavond bij Hooter eten. Niet de Amerikaanse versie. Maar de echte Indische keuken. Iedereen rammelt van de honger, want we hebben de lunch overgeslagen. Maar dat feestje gaat niet door. Het is al vol, maar ze hebben een goed alternatief.ze hebben aan de overkant een dakterras waar we kunnen zitten. Met hetzelfde eten. Gaan we doen.

Wendy regelt de nodige Tuc Tucs. De “dichte” variant voor 2 – 3 personen. En daar gaan we! Kriskras al toeterend door het drukke, chaotische verkeer. Desiree neemt direct een Tuc Tuc terug als ze daar ook die giga herrie hoort.

Gelukkig hoeft ze niet met een lege maag terug. Het is daar rustig EN koel. Tijd voor een cocktail.En tijd moet je hebben in India. Na een lange tijd komt er af en toe een drankje binnen vanuit het restaurant aan de overkant. Dit duurt zo een tijdje, en duurt, en duurt, en duurt. Dan gaat Wendy ook maar naar het eten vragen. Ze verzekeren haar dat we om half 9 klaar zijn. En daar komen onze coktails. Helaas een All inclusive cocktail. Niet met vers sap, maar aanmaaklimonade. Maar ach de alcohol zit er wel in. Proost. Dan is het nog wachtenop het eten.Ook dat duurt en duurt en duuuuuuuurt. Eindelijk komen de papieren zakken van “restaurant” besteld binnen, compleet met warmhoud bakjes. Ze hebben een systeem voor wat van wie is. En het wordt netjes uitgeserveerd in de bakjes. Joyce het kan zooooo eenvoudig, als het eten maar goed smaakt. En dat doet het. Ik heb een kruidige rijst met cashewnoten erin en paddestoelen in een cashewsaus, mild pittig. Errrrug lekker. Tegen tienen zijn we klaar. 1 persoon verzamelt de kliekjes voor de achter blijvers, die al liggen te slapen.

Tuc Tuc terug. Deze keer de open Tuc Tucs, voor 4 – 6 personen. Afgesproken is 50 roepia’s. Maar nu willen ze 100. Wendy is boos. Wij stappen uit. En na veel heen en weer gepraat gaan we voor 80. De heenreis hebben de andere betaald nu ben ik aan de beurt zonder gepast geld.Het verschil is 25 cent, waar hebben we het over!! Maar toch wil ik het wisselgeld terug. Kwestie van principe. Geen fooi verdient.

Eindelijk kunen we douchen en naar bed. Morgen om half 6 koffie en thee, 6 uur de bus. 7 uur fietsen.

Tijdens dit verslag schrijven val ik in slaap.

Ssssssssslaap lekker. Tot morgen

• 22 Februari 2023 - 19:34

Thea:

[e-1f600]

• 28 Februari 2023 - 14:52

Wilma Bloemers :

En dan moet ik gewoon iedere week komen om jou te eren zeker.