Van Varanasi naar Lumbini in Nepal - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Van Varanasi naar Lumbini in Nepal - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Van Varanasi naar Lumbini in Nepal

Door: Gerrie

04 Maart 2023 | Nepal, Lumbini

Dag 13Woensdag 1 maart2023

Om 6 uur vertrek met de bus. Wordt weer een lange reisdag, circa 6 uur.

Lunchstop. In de koelkast zie ik flesjes mangosap staan. Ik ben zo brutaal en pak er 2 voor onderweg. De rest volgt met zelf drinken pakken, hebben we in ieder geval ons drinken snel. Een kordate vrouw is hier de bazin. Zij heeft de touwtjes stevig in handen.Ik bestel sweet lassi. En soep met Naan. We krijgen ons eten on-Indiaas snel. Ook het afrekenen gaat net zo. Petje af. Ze moeten meer vrouwen de leiding geven, die kunnen tenminste multi-tasken. Als lekkernij een kleine Kitkat gekocht.

Om 15:00 uur komen we bij de grens. En moeten we de Indiase bus verlaten en moeten alle bagage zelf dragen.

Daar loop ik met mijn giga grote, volle, zware rugzak (heb extra spullen mee voor de trekking), losse tassen en grote camera (waarvan ik geen spijt heb). Volgende keer houd ik me niet aan advies van Sawadee. En neem ook mijn rolkoffer mee.

Bij de Indiase Douane staat een giga rij. Een groep Chinezen gaan voor ons staan, want eentje stond daar al. Wij boos. Andere Sawadee groep die na ons komt, mag een 2de rij maken.Wij nog bozer.Maar Wendy regelt dat wij achter de Sawadee groep mogen aansluiten. Pffffft. Kan eindelijk die K.. rugzak af.

Dan sjouwen we Niemandsland in. Nog 500 m naar de Nepalese Douane. Maar………Anything is possible in India AND Nepal blijkt. In Niemandsland moeten we eerst naar een Indiaas kraampje/kantoortje om ons uit te laten schrijven.En vervolgens een stukje verder naar een Nepalees toeristen kantoortje om ons in te laten schrijven.

Dan mogen we eindelijk Nepalees grondgebiedbetreden. De douane is dan vlakbij. En hier wordt voor het eerst naar onze vaccinatie gevraagd. Een keer wapperen hiermee is voldoende. Even is de douanier verbaasd over Visum van 2020 (corona reisstop), maar vindt al gauw die van dit jaar.Stempelen en gaan. Het is ondertussen 18:00 uur. 3 uur over gedaan. Had ik ook ingeschat.Plaatselijke tijd is nu 18 15 uur.

Ik en Desiree kopen nu wel een simkaart. Praktisch.Vooral voor mij, omdat ik nog 2 weken alleen reis.

Blij dat ik chipjes en gekookte eitjes bij me heb. Want we moeten nog een eind rijden over rustige wegen met geen getoeter voor we gaan eten. Ons hotel is het Buddha Garden Resort. Het is een landelijk gelegen complex. Zo heerlijk rustig. We mogen hier ’s avonds,’s nachts en vroeg in de morgen niet rondlopen.Er kunnen beren rondlopen. Was ik ook niet van plan. Ik ga lekker slapen. Maar eerst eten. En het is lekker, even niet spicy, EN inbegrepen bij de reis.

Groetjes Gerrie