Van Lumbini naar Chitwan Nationaal Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Van Lumbini naar Chitwan Nationaal Park - Reisverslag uit Sauraha, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Van Lumbini naar Chitwan Nationaal Park

Door: Gerrie

04 Maart 2023 | Nepal, Sauraha

Dag 14 Donderdag 2 maart 2023

Lumbini is de Geboorteplaats van Boedha. Hij leefde van 623 tot 543 voor Christus.

We gaan met electrische Tuc Tucs naar het Maya Devi complex. Aan het eind van de 19de eeuw liet een plaatselijke gouverneur de ruïnes opgraven. Dit was allemaal overwoekerd door de jungle.

Op dit complex staan belangrijke, oudheidkundige,Boedhistische bezienswaardigheden. De 1ste Ashoka pilaar, gebouwd door koning Ashoka. Als teken van respect. Nadat hij de geboorteplaats van Boedha had bezocht. En zich bekeerde tot het Boedhisme. Hij was een wrede tiran die tijdens een oorlog honderdduizenden mensen vermoordde. Hij kreeg later spijt.

De Maya Devi tempel is gebouwd op de plaats waar Boedha is geboren uit de oksel van zijn moeder. Binnen is de plek waar Boedha geboren zou zijn. Er wordt binnen veel geld door pelgrims en gelovigen gestrooid, dat juist door een vrouw met een emmer wordt opgehaald

Er staat hier in de heilige tuin ook een boom die van een stek van de originele boom zou komen waaronder Boedha verlichting vond. Dit is de Bodhi boom of de boom der wijsheid.Ficus Religiosa.

Dan rijden we naar het Tempelpark Sinds 1978 worden olv de Lumbini Development Zone EN landenvan over de hele wereld kloosters, tempels en beelden gebouwd.Nu wordt er ook nog steeds gebouwd. Het is een immens groot gebied, en we rijden langs prachtige gebouwen in allerlei stijlen. We hebben weinig tijd en kunnen maar 2 tempels bekijken.

Allereerst gaan we naar de Myamar Gouden Stupa. ( Lokamani Cula Pagode)Dit is het oudste gebouw in het Tempelpark. We kunnen deze alleen van de buitenkant bekijken.

We rijden door, langs nog meer prachtige tempels, naar de Great Drigung Kagyud Lotus Stupa.

Deze is gebouwd door de Duitse Tara Organisatie. En heeft de stijlen van Nepal en Tibet. Prachtige tempel met veel kleur en versiering. En prachtige muurschilderingen.

We rijden terug naar de uitgang, langs nog meer prachtige tempels. Ik WIL, WIL, WIL hier een hele dag rond dwalen. En elke tempel van binnen en buiten bekijken. Met mijn tempo heb ik wel 2 – 3 dagen nodig.

Maar helaas/gelukkig, ’t is maar hoe je het bekijkt, er is nog veel meer te zien en te genieten.

We rijden door naar het dorpje Sauraha, vlakbij het Chitwan Nationaal Park. Dit park werd gesticht in 1964. En biedt de mogelijkheid om Inheems wild te zien.

We verblijven in Hotel Wildlife Camp.

Prachtig groen complex met een mooi schoon zwembad.

Tegen 5 uur hebben we onze late lunch. Een buffet met een Nepalees vegetarisch en non vegetarisch gerecht. Er is ook pasta en frites met mayo. Ik kan de pasta niet weerstaan, maar de frietjes wel. Het eten is niet spicy. En dat is een verademing. EN ook heel fijn, alle maaltijden zijn inbegrepen.

We wandelen naar de Rapti rivier om de zonsondergang te zien. Helaas is er teveel bewolking.

Wel zie ik mijn eerste krokodillen op de zandbanken liggen.

Ganges Gaviaal krokodil.

Moeraskrokodil.

Dan gaan we toch iets drinken op een terrasje aan de rivier. EINDELIJK een terrasje, het lijkt wel vakantie.

Want wij zijn niet op vakantie. Wij zijn op REIS. Thuisgekomen zijn we toe aan vakantie.

Ik wil straks de 2 laatste dagen in Khatmandu rust nemen. Op een na laatste dag meditatie/stilte dag in een klooster.Laatste dag. Massage, rust en inpakken. Goede voornemens, nou er nog aan houden.

Na het terrasje kunnen we naar een dansvoorstelling van traditionele dansen uit deze streek.

Ik wil altijd alles zien en meemaken op reis, en niets missen. Maar een stem in mijn hoofd zegt STOP! Het is genoeg geweest. Tijd voor ontspanning.

Ik ga lekker zwemmen. En dat is heerlijk. Warme douche en eten. Ik heb zin in vlees. Niemand is vanmiddag ziek geweest van de kip dus ik neem een paar stukjes kip. En wat kan het schelen frietjes met mayo. Uiteraard ook een Nepalees groenten gerecht erbij. Jammer van de kip, die is gortdroog. Maar de rest smaakt prima.

Morgen op safari. Heb er zin in

Groetjes Gerrie