Van Chiwan naar Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Van Chiwan naar Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Van Chiwan naar Pokhara

Door: Gerrie

06 Maart 2023 | Nepal, Pokhara

Dag 16Zaterdag 4 maart 2023

The mountains are calling. They’re waiting for me. Yes de bergen in. Of heuvels zoals ze ze hier in Centraal Nepal noemen.Heuvels van 2000 – 3000 m.

Lange busreis voor de boeg.Circa 5 a 6 uur. Maar dat is geen exacte wetenschap . Hier wordt namelijk ook aan de weg gewerkt.

We maken een koffiestop bij het Highway restaurant onderweg. De weg moet nog fatsoenlijk worden aangelegd.Maar hier zijn ze op de toekomst voorbereid.

Nog een hangbrug stop. Altijd leuk.Wel blij dat er een nieuwe brug is als je de oude ziet hoef ik niet naar de overkant.

Na weer een lange reisdag komen we aan in Pokhara.

Pokhara ligt aan het Phewa Tal (meer) in Centraal Nepal. Pokhara is de 2de grootste stad in Nepal. De stad wordt omgeven door de Annapurna Range, met 3 van de hoogste bergen ter wereld. De Dhaulagirli (8167 m),Annapurna I en Manaslu.Helaas zijn er geen bergen te zien, want het is erg bewolkt.

We verblijven in het Tuki Resort.

Wendy wil weten wie er morgen mee gaat de trappen beklimmen naar de World Peace Pagode. Deze heeft een prachtig uitzicht over Pokhara en het meer. Morgen wordt er weer regen verwacht, dus bewolking verwacht, dus geen uitzicht. Ik twijfel,maar besluit toch mee te gaan. Voor de oefening.Om te ervaren hoe mijn lichaam zich houdt gedurende dit kleine klimmetje. Desiree blijft beneden. Stadje bekijken.

We gaan met 2 andere dames (J en J) stadten. Met de taxi naar het centrum.

Ik vind al gauw een leuk wit T-shirt met opschrift Happy Holi. En voor dat feest is dit ook precies bedoelt.

J koopt oranje gebedsvlaggetjes, voor een feestje. Ik mag ze pas kopen van mezelf als ik de trekking heb gedaan. . Desiree en J kopen ook een mooie sjaal van Kashmir en wol.

Ik heb mijn zinnen gezet op een klein Ganesha beeldje vanbrons en kleurig mozaïek. Deze heeft meneer niet in het klein. Wel prachtige groten. Geen ruimte!!

Ganesha is de Hindoe Halfgod met het olifanten hoofd. Hij is de God van kennis en wijsheid, neemt hindernissen weg en is de beschermheilige van reizigers. Dat wist ik niet. Maar komt goed uit.

Zijn voertuig is een muis of rat.

De Hindoes bidden tot hem als ze aan iets nieuws gaan beginnen.

Hij is de zoon van de God Shiva en GodinParvati.

Onderweg scoor ik eenmagneetje van Pokhara.

We lopen naar het meer en daar is een “boulevard”met terrasjes aan het meer.

Op één ervan strijken we neer voor een drankje. Er zijn daar ook 3 vriendelijke,mooie honden. Geen straathonden. Natuurlijk kan ik het niet nalaten deze te kroelen.

We gaan verder winkeltjes kijken.

Kleding winkeltje dit keer. Desiree koopt nog eenleukeblouse.

Ik zie een leuke broek, maar zit metmijn prijs echt te laag merk ik wel. Maar de verkoper en ik komen er wel uit. Zie nog een leuke broek. Ook maar kopen. Ze dragen ook zo fijn.

Uiteraard vinden we nog wel een winkeltje met bronzen beelden. Hier staat Ganesha wel in een mooi klein formaatje. Veel te hoge prijs € 20.Laat maar zitten. Mijn bod 1000 roepia’s. Dat is dus ook onder zijn bodemprijs.

Weglopen. Dan biedt ik 1500 roepia’s.€ 10,50 is goed.

Het begint weer te regenen. Tijd voor een restaurant.Precies op tijd binnen voor Happy Hour en stortbui.

Happy Hour drankje is een mojito. Maar deze smaakt niet zoals deze hoort te smaken. Desiree vraagt waarom. Ze hebben geen rum gebruikt, maar een soort appeldrankje. Wij willen graag een andere, ECHTE.

Komen ze brengenIets beter, maar het is nog steeds niet de echte, wel drinkbaar en daar is er één van genoeg.

Tijd om terug naar het hotel te gaan. Desiree heeft het nummer van onze taxichauffeur in haar telefoon gezet. Maar ze krijgt hem niet te pakken en hij reageert ook niet op het WhatsApp berichtje.

Dan laten we het restaurant dadelijk toch een taxi bellen. Hé, telefoon. Het is onze taxichauffeur. Een restaurant medewerker vertelt waar hij moet zijn.

Keurig worden we voor de deur afgezet.

Welterusten allemaal

Groetjes Gerrie