Durban Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Durban Square - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Durban Square

Blijf op de hoogte en volg

18 Maart 2023 | Nepal, Kathmandu

Dag 28 Donderdag 16 maart 2023

Ik word mijn kamer uitgezet wegens slecht gedrag. Gelukkig kan ik mijn bagage zolang veilig stallen in het Guesthouse.

Heel Vervelend. Maar first things first.

Ontbijt. Uiteraard weer bij WT.

Masala thee, kaas paratha en omelet.

Vanmiddag ga ik naar Durban Square.

Onderweg ernaar toe, wordt iedereen in het straatje tegen gehouden.

Ze zijn een scène van een speelfilm aan het filmen.

Ik kan het een beetje zien, het is niet iets spectaculairs. De director roept CUT. From the beginning.

He, ik heb geen zin om hier te blijven staan tot zij klaar zijn.Gelukkig mogen er eerst een stoet mensen door.

Ik stop ook nog bij het specerijen winkeltje, en haal voor mezelf ook specerijen op.

Onderweg zie ik winkeltjes die stoffen en losse sjaaltjes verkopen. Daar wil ik met mijn kurta blouse heen voor een bijpassend sjaaltje. Misschien stofje voor een broek.

Maar hoe krijg ik dat straks allemaal thuis????

Zorgen voor na morgen.

Voordat ik Durban Square binnen ga, zie ik een mooie tempel versierd met geschilderd houtsnijwerk. Zo mooi.

Een man komt me alles uitleggen.

Het is een Durga tempel.

Durga is een onoverwinnelijke krijgsgodin. Ze strijdt tegen de mannelijke demonen die de wereldorde bedreigen.

Zij zal zich nooit met een man verbinden. Zij is de Maagd. Zij die zichzelf toebehoort. En dat is haar grote kracht.

Durga wordt vaak goudkleurig afgebeeld met 4, 8, 10 of 20 armen, met in haar handen de vele wapens die de goden haar hebben gegeven. Oa de drietand. Rijdend op een leeuwin of tijgerin.

Durgan vocht 9 dagen tegen de demon Mahishasura. De strijd vond plaats tussen de verschillende manifestatiesvan Durga en Mahishasura.

Op de tempel zijn ook 9 manifestaties van de Godin afgebeeld.

De 10de dag is de dag dat Durga hem eindelijk doodde met de drietand. Het goede overwint het kwade.

Dit wordt gevierd met het Dashain festival. 15 dagen.

Het belangrijkste, grootste, langste festival. 5 dagen officiële feestdagen.

Het festival valt in september of oktober.

Op de 8ste dag wordt de meest woeste manifestatie van de Godin Durga, Kali, geëerd. Door het offeren van buffels, geiten, kippen en eenden.Het vlees wordt verdeeld onder de gezinnen van de gemeenschap. Om middernacht van deze dag worden 54 buffels en 54 geiten geslacht. Dit gebeurt op Durban Square.

Het getal 108 wordt als heilig beschouwd.Het gebedssnoer bestaat ook uit 108 kralen

Op de 9de dag gaan de poorten van de Taleju-Tempel, op Durban Square, open. De rest van het jaar blijven deze gesloten.

In vroegere tijden was het verboden om een huis te bouwen hoger dan deze tempel.

Taleju tempel is gewijd aan de koninklijke Godin Taleju Bhawani (beschermgodin van de Malla koningen) en Kumari Devi ( de levende Godin).

Op de 10de dag wordt een mengsel van rijst, yoghurt en vermiljoen bereid. Dit heet Tika. De ouderen familieleden zetten de Tika op het voorhoofd van de jongere familieleden om hen de komende jaren met overvloed te zegenen. Het rood is ook symbool voor het bloed dat de familie met elkaar verbind.

Dit wordt 5 dagen waargenomen, in deze periode worden familieleden bezocht om geschenken en groeten uit te wisselen.

We gaan verder naar kleine tempeltjes.

Hier leer ik dat Garuda het rijdier is van Shiva. Dit is half mens half vogel.

De buffel, Nandi,is het rijdier Shiva

Shiva en Parvati hebben 2 zoons:

Skanda (Kumara) en Ganescha.

Kumara rijdt op een pauw

Ganesha rijdt op een spitsmuis.

Op Durban Square is ook het huis van Kumari.

De legende van Kumari:

De Godin Taleju kwam elke avond langs om een dobbelspel te spelen met de laatste koning van de Malla dynastie. Op voorwaarde dat de koning niemand over hun ontmoeting zou vertellen.

Op een avond zag de vrouw van de koning Taleju.

De Godin wordt boos en ze vertrekt. Voordat ze vertrekt, vertelt ze de koning dat als hij haar ooit wil zien of de natie wil beschermen, hij haar moet zoeken onder de hoge kaste, Shakya kaste,van Newar meisjes onder wie ze zal verblijven.

De Shakya kaste is de kaste van zilver-en goudsmeden.

Kumari of de levende Godin wordt beschouwd als de levende manifestatie van Taleju.

De bekendste is de Koninklijke Kumari van Kathmandu en zewoont in het paleis Kumari Ghar. Op Durban Square.

Vanaf september 2017 is de Koninklijke Kumari, Trishna Shakya, 3 jaar oud. Ze zal blijven tot ze 11/12 jaar oud is. Want bij haar eerste menstruatie, ernstige ziekte of groot bloedverlies verlaat de Godin haar lichaam.

Ze heeft alleen ceremoniële taken en krijgt privé onderwijs. En mag spelen met de kinderen van haar verzorgsters.

Ze zal altijd gekleed gaan in rood en goud, haar haar in een knot dragen en de vuuroog op haar voorhoofd hebben geschilderd, als een symbool van haar speciale waarneming.

Ze mag niet gecorrigeerd worden en moet op haar wenken bediend worden.

Ze mag buiten haar residentie de grond niet raken en wordt rondgedragen in een draagstoel.

Vroeger dacht men, als een man met zo'n meisje trouwde hij zou sterven.

Wat mij betreft is het een gouden gevangenis voor al die jaren. En daarna is het zeer moeilijk om je aan te passen aan het normale leven.

Om 4 uur gaat de deur van het paleis open en mag er een groep mensen naar binnen.

Ik behoor ook tot de "gelukkigen".

We staan op de Kumari Chowk (de binnenplaats).

Er is even tijd om foto's te maken. Dan verschijnt er een vrouw bij een raam.op de 3de verdieping die met haviksogen en een streng gezicht het gepeupel onder haar bekijkt.

Je mag absoluut de Kumari niet fotograferen of filmen.Beneden staan ook mannen die het in de gaten houden.

Doe je dit wel dan wordt je camera of telefoon uitvoerig gecontroleerd en alles gewist wat niet mag.

Als mevrouw tevreden is maant ze iedereen tot stilte en verschijnt in het middelste raam een 9 jarig meisje. Dat minzaam op ons neerkijkt. Dat is haar rol.

Na een korte tijd verdwijnt ze weer.

Ik zie een Hymalyan Coffee. Tijd voor iets lekkers. Hopelijk hebben ze hier ook zo'n heerlijke chocolade punt. Nee, maar wel een heerlijke walnoten brownie.

Dan op mijn gemak weer terug wandelen. 2 broeken die ik op de heenweg heb weg laten leggen ophalen.

En ik kom langs mijn vers fruit winkeltje, voor mijn dagelijks vers fruitdrankje.

In het Guesthouse hebben ze me mijn wangedrag vergeven en ik krijg weer een kamer. Ditmaal een andere kamer, iets minder mooi.

Maar nog steeds een lekkere ruime kamer.

Maar de "mooie"kamer is voor een vaste gast.

Verschil moet er zijn.

Groetjes Gerrie


  • 18 Maart 2023 - 21:10

    Wilma Bloemers:

    Maar wat was jou slecht gedrag? Waarom ben je eruit gezet?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 29
Totaal aantal bezoekers 139524

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: