Kopan Klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Kopan Klooster - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Kopan Klooster

21 Maart 2023 | Nepal, Kathmandu

Dag 32Maandag 20 maart 2023

Ik heb me een uurtje verslapen en neem niet de tijd om ergens te gaan ontbijten. Ik wil zo snel mogelijk de rust opzoeken. Ik neem koekjes en fruitsap als ontbijt.

Gauw naar de ATM en terug om een taxi te regelen. De Fransoos, vaste gast al jaren, heeft Tony overtuigd om zijn plannen te veranderen.Kopan Tempel is een veel mooiere plaats. Dus Tony gaat weer mee en Madan brengt ons.

Toch een geluk dat ik me verslapen heb. Kunnen nu de vervoerskosten delen.

Kopan klooster is een Tibetaans Boedhistisch klooster. Het pand werd in 1969 gekocht en is sindsdien uitgegroeid tot een groot klooster complex, waar nog steeds gebouwd wordt.

De naam komt van de heuvel waar het op is gebouwd.Kopan Hill.

Kopan is vooral beroemd geworden omdat het het boeddhisme onderwees aan bezoekende westerse buitenlanders.De eerste jaarlijkse meditatiecursus werd gehouden in 1971.

Kopan omvat nu twee afzonderlijke instellingen: het klooster, bovenop Kopan Hill, en het nabijgelegen Khachoe Ghakyil Ling nonnenklooster (bekend als het Kopan nonnenklooster).Het nonnenklooster werd in 1979 opgericht.

Kopan klooster is mooi gelegen bovenop een heuvel. Het is er rustig, er is frissere lucht. En het is een erg mooi tempelcomplex.

Ik loop naar de hoofdtempel en daar hoor ik klaterend water. Er is een mooi watervalletje en een tafel en stoeltjes ernaast, waar Tony al zit. Ik ga ook zitten, sluit mijn ogen en geniet van dit geluid.

Dan ga ik de hoofdtempel eerst bekijken. Hier zijn er ook weer prachtige schilderingen en ornamenten in prachtige kleuren. I love it.

Ik ga nog even naar de Boedha galerij kijken. Hier staan tientallen kleine Boedha beelden in vitrines uitgestald.

Dan is het tijd voor Masala thee op het terrasje. Ik raak in gesprek met 4 cursisten, die vandaag aan hun 7 daagse cursus gaan beginnen.

Mijn info was dat je hier 1 of 2 nachten kon overnachten en meedoen met mediteren.

Dacht Madan ook. Kon dit niet vinden op de website, dus heeft Madan voor mij gebeld. Dat doen ze dus niet meer. Alleen cursussen van minimaal een week.

Daar ben ik dus te laat achter gekomen,anders was ik daar vorige week aan begonnen. Maar ach. Het komt zoals het komt.

4 Cursisten willen een wandeling maken om de heuvel heen, ongeveer 2 uur. Ik mag bij ze aansluiten. Ik breng Tony op de hoogte via de app.

Een Nederlandse jongen die al een cursus gehad heeft en vervolgens deze cursus gaat doen weet de weg.

We gaan over bospaden. JOEPIE. Dat heb ik gemist. Helaas gaan we niet de hele route. De meerderheid wil weer omdraaien en ik weet de weg niet. Maar toch heb ik een klein uurtje fijn in de bossen gewandeld.

Tijd voor lunch. Thukpa (Tibetaanse noodlesoep) met ei.

Pas dan zie ik de app van Tony. Can I join? Hij wilde graag mee wandelen . Maar de app is verstuurd toen wij al terug waren.

Tony heeft in de Stupa tuin onder een boom gezeten, genoten en een dutje gedaan.

Ik ga nu naar de Stupa tuin.

En de tuin is prachtig. Ik zie een boom met mooie, witte bloesems. Blijkt nepboom met plastic bloesems te zijn. Terwijl in de tuin ook veel perken met (bloeiende) planten staan. En mooie Rododendrons.

Er staan ook 2 prachtige Stupa's.Ook weer met kleurige schilderingen en ornamenten. Bij één van de Stupa's wordt het schilderwerk bijgewerkt.

Ik ontdek nog 2 kleine nepbomen met bloesems, het lijkt erop dat dit lichtjes zijn. WHY????? Zo niet mooi.

Op een bankje geniet ik van de rust. En tik nog een verslag.

Bovenop een heuveltje is er een mooi uitzichtspunt op de tuin en de omringende heuvels. Het is iets helderder en voor het eerst kan ik deze heuvels in een waas zien. De bergen blijven nog verborgen achter de wolken.

Dan ga ik kijken of de hoofdtempel weer open is en of er biddende monniken zijn. Bij de chanting kan ik goed mediteren. Helaas helemaal leeg.

Dan maar weer bij het klaterende water zitten met de oogjes dicht. Dat vind ik ook altijd rustgevend.

Even later komt Tony eraan, hij heeft al de enige taxi die buiten de poort staat geclaimd. Het is ook bijna sluitingstijd, dus prima tijd om te vertrekken.

Geen idee meer waar we gegeten hebben, maar het was lekker.

Groetjes Gerrie