Dag 14 Luang Prabang zaterdag 21-1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 14 Luang Prabang zaterdag 21-1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 14 Luang Prabang zaterdag 21-1

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

21 Januari 2012 | Laos, Luang Prabang

Vanochtend vroeg opgestaan. Want ik moet mijn spullen weer inpakken. Vanavond neem ik de sleeping bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos. Ongeveer 10 uur in de bus. Maar hier kun je wel liggen.

Dan naar de hoofdstraat, net als zovele andere toeristen, om de gaven aan de monnikken te bekijken.
In een lange rij lopen de monnikken langs de gelovigen die hun eten aanbieden in hun kommetjes. Tenminste dat is wat mij verteld is.
Ik sta in een rustig straatje en daar zitten kinderen en een paar oude vrouwen devoot op hun knieën met een mand/emmer voor zich.
De monnikken die hier langs lopen geven eten aan hun!!!
Dit eten krijgen ze op andere plekken inderdaad van de gelovigen aangereikt.
Zo hebben zij eten, maar ook de minder bedeelden. Een soort voedselbank/processie.

Dan ga ik zelf een ontbijtje scoren. Het eerste wat ik tegenkom is een paars gestoomd zoet broodje, ik vermoed tamarind vulling.
Op de markt is een vrouwtje sticky rice op een stokje aan het bakken. Ook maar proberen. Dat valt tegen dit is zout een beetje chilisaus erop en toch wel lekker.
Maar ik ga toch ook nog voor een portie dubbeldekker poffertjes.

Dan naar het reisbureautje waar ik een ticket heb gekocht om naar de Pac Ou caves te gaan.
We verzamelen daar en lopen naar de rivier. Hier is het een chaos van toeristen en bootsmannen. Er worden, naar ons idee, willekeurig nummers omgeroepen. Onze nummers nog niet.
Dan zijn wij toch aan de beurt en we zitten met 6 personen in een slowboat.
Valt niet tegen. We zijn wel een uur later vertrokken dan gepland.

De eerste stop is bij het Whisky dorp. Hier wordt de beroemde Lao Lao whisky gemaakt en vooral verkocht. Er staan flessen met drank waarin een schorpioen of slang zit. Dat vind ik erg dier onvriendelijk. Ik hoef ze niet bij me in de buurt, maar ze hoeven voor mij ook niet in een fles drank te eindigen.
Verder wordt er veel geweven in het dorp. En kun je allerlei mooie stoffen, sarongs, sjaals kopen. De meesten zijn fabrieksstoffen, maar er zitten ook eigen geweven doeken bij.

Dan varen we verder naar de Pac Ou grotten. Een boottochtje van in totaal 2 uur, tegen de stroom in.
Het is erg druk bij de grotten, uiteraard. Maar het is wel indrukwekkend.
Er zijn 2 grotten: de lage grot en de hoge grot. In totaal zijn er ongeveer 4000 buddha beelden/beeldjes. Ze variëren van een paar meter tot 2 cm??
Je kunt ook je eigen beeldje daar plaatsen.
Sinds de 16de eeuw bestaat deze grot als boeddha grot. 2 dagen na Laotiaans nieuwjaar kwam/komt? de koning hierheen om ceremonieel boeddha beelden te reinigen. Dan worden er ook nieuwe boeddha beelden geplaatst.
Vroeger waren hier nog meer boeddha beelden, maar er zijn ook beelden gestolen.

De terugweg doen we in 1 uur, met de stroom mee. 1 Braziliaan en 2 Amerikanen zouden hierna naar de Kuang Si watervallen gaan. Maar de tijd van vertrek is al geweest. Gelukkig hebben ze bij hetzelfde agency als de tocht geboekt. Dus ik vermoed dat het wel goed komt.
Ik hoor het vanavond wel. Want de 2 Amerikanen gaan ook met de sleeper bus naar Vientiane.

Terwijl zij zich haasten naar het bureau heb ik tijd om te lunchen.
Noodlesoup, onderweg een Bapao kokos broodje. En vlakbij het GH worden net verse loempia's gebakken. Ook maar eentje doen.

Netjes bij het Guesthouse mijn rekening betalen. En dan kan ik nog even internetten en mijn verhaaltje schrijven.

En dan ga ik nu nog even relaxen met een voetmassage, eten.
Slenteren over de avondmarkt. Waar iedere avond de kooplui hun "kraampjes" opzetten en minitieus hun waren uitstallen op kleden op de grond. Het is een bonte verzameling van prachtige kleuren en producten.

Dan is het tijd om naar de bus te gaan.

Groetjes Gerrie

  • 21 Januari 2012 - 14:01

    Thea:

    Dus ga je je voeten laten verwennen. Slaap ze vanacht in de bus.

    groetjes En nog veel plezier Thea

  • 21 Januari 2012 - 14:57

    Joke:

    Hai Gerrie zoals jij het eten beschrijft loopt het water me in de mond!!
    wellicht dat je bij thuis komst wat recepten door kan geven van de poffertjes en sticky rice.
    slaap lekker,joke

  • 21 Januari 2012 - 15:11

    Ferry:

    Leuk verslag Gerrie,
    je schrijft lekker en je bent meer ontspannen geniet er van en je weet het he de dit nemen ze niet meer af.

  • 21 Januari 2012 - 18:29

    Wilma:

    blijft leuk om te lezen. maar een echte soap is het niet meer, het gaat je allemaal volgens mij steeds beter af.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 271
Totaal aantal bezoekers 139988

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: