Dag 15 Vientiane zondag 22-1 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 15 Vientiane zondag 22-1 - Reisverslag uit Vientiane, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 15 Vientiane zondag 22-1

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

22 Januari 2012 | Laos, Vientiane

Goeiemorgen.

De voetmassage is gisteren helaas niet doorgegaan. Toch een beetje te laat voor een uur massage. Want jullie weten het! Ik ben als de dood dat ik de bus/trein/vliegtuig mis. En ben dus zeer ruim op tijd aanwezig.

Op het busstation een tijdje met een Oostenrijker staan praten. Die was zsm op weg naar Thailand, want hij had symptomen van Malaria. En het advies van zijn thuisdokter was. Zsm naar een goed ziekenhuis. En dan moet je als de wiedeweerga naar Thailand.
In Laos zijn ziekenhuizen niet goed genoeg. Hij kon zich niet eens verstaanbaar maken. Ze spreken geen/nauwelijks Engels.
Mooi dat ik niet bezuinigd heb op medicatie. Ik heb alle inentingen gehad die geadviseerd zijn. En ik heb een lading malariatabletten die ik trouw iedere dag inneem.

We stonden bij de nachtbus, maar die leek echt niet op de slaapbus. Deze stoelen konden helemaal niet in ligstand. In de voorruit zat een giga ster/gat en scheuren. Dat zag er echt niet betrouwbaar uit.
Gelukkig bleek dat dit niet mijn bus was. De slaapbus stond nog wat achteraf. Vast mijn bagage maar inladen.

Verder kwam ik op het busstation een oude bekende tegen. Het was de Zwitser die ook in de bus van Huay Xai naar LP zat. Hij moest nu ook door naar Vientiane. Om zijn Thais visum te verlengen.
En een stel meiden die ook dezelfde route volgen als ik. Zo kom je nieuwe en al bekende mensen tegen. Hartstikke leuk.

De bus vertrok rond 20:30 uur. Een half uurtje te laat. Dat is dus niet slecht.
Ik heb zelfs kunnen slapen in de bus. Ik kon net niet helemaal uitgestrekt liggen. De lengte maten zijn berekend op Laos lengte. Mark en Saskia 't is dus maar goed dat ik kleiner ben dan jullie. Of misschien ben ik al wat gekrompen? Wie zal het zeggen?

Ik had bijna de tussenstop met plaspauze en eten gemist. Ik werd wakker en toen stond de bus stil. Bleek deze al een tijdje stil te staan.
Kon ik nog vlug naar de sta WC. Beter dan de bus WC. Deze was niet al te schoon. Is ook moeilijk plassen als de bus zo heen en weer schud.
Kijken wat voor eten ik krijg voor mijn etensbon. Noodlesoep. Maar die was dus al op. Kreeg ik een bordje instant noodles.
Maar ik had een vooruitziende blik. En had nog een baquette in mijn tas zitten. Lekker puh!!!!

's Ochtends om ongeveer 8 uur kwamen we aan in Vientiane. De hoofdstad van Laos.
Met z'n tienen in een Sawng Thaew (dit is dus een pickup met 2 rijen bankjes, die als shared taxi gebruikt wordt)
Sawng Thaew betekent ook letterlijk 2 rijen. Deze zijn dus groter dan een Tuk Tuk. En een Tuk Tuk is meer een brommer met een zit achterbak.

De Zwitser weet waar hij heen wil. Hij is hier vaker geweest. Hij gaat naar een deel met goedkope guesthouses.
Ik twijfel of ik met hem meeloop of dat ik een paar guesthouses probeer uit de lonelyplanet, die iets duurder zijn. Maar nog wel binnen mijn budget.
Ik ben bang dat de goedkope een beetje sleezy zijn, dus kies ik ervoor om zelf te gaan zoeken.
Er zijn er al 3 op een rijtje. Maar alle 3 vol. Eentje heeft misschien om 12:00 uur plaats.
Verder dan maar weer. Ondertussen zijn we met z'n drieën en gaan naar de volgende op ons lijstje. Deze is erg duur 24 dollar voor een kamer. Mijn budget is 13 dollar = 10 euro.

Weer verder. Vol. Dan splitsen onze wegen zich. Ik ga een zijstraat in waar ik nog andere guesthouses zie.
Hier is een guesthouse dat er best wel "luxe" uitziet. Toch maar eens vragen.
Ja ze hebben een kamer. En nee, niet voor 10 euro. Wel voor 17 euro. Maar ik ben vort moe en heb al te veel vol gehoord. Dus maar doen.
Ik logeer nu in het Souphaphone GuestHouse.
Om 12 uur kan ik pas terecht, dus ik kan de kamer niet zien. Maar ik spreek wat mensen die hier logeren en het is er keurig in orde.
Bagage dumpen en de stad in.

Ontbijtje met een eitje. Het is tenslotte zondag.
Verder lopend kom ik een bordje tegen dat naar toeristen info wijst. Dit maar volgen. Want ik heb eerst nog wat "werk" te doen, voordat ik kan gaan sightsee-en.
Voor morgen een busticket voor de sleeper bus kopen naar Paksé.
Adres opvragen van Big Brother Mouse, want op de folder staat nog het oude adres, maar ik weet dat ze verhuisd zijn. De dames van de toeristeninfo hebben nog nooit van Big Brother Mouse gehoord, maar zijn me graag behulpzaam.
En er wordt gegoogled en komen ze met het adres in Luang Prabang aan. Ja ik weet dat BBM daar zit. Maar deze zit OOK in Vientiane.
Verder zoeken. Er wordt driftig gebeld met BBM blijkt. Deze is op het moment open en ze hebben het adres voor mij.
Op weg dan maar.
Oh! Nog één vraagje. Zijn er vluchten van Paksé naar Phnom Penn? Volgens hun niet. Dat moet ik dan zelf nog eens uitzoeken, want volgens mij ben ik dat op internet wel ergens tegen gekomen.

Bij BBM word ik hartelijk ontvangen en zoek samen met een meneer Engels/Laotiaanse boeken uit, die geschikt zijn voor kids van de eerste 3 jaren highschool.
Trots laat hij een boekje zien met zijn foto erin. Wat blijkt hij heeft de illustraties gemaakt. En is op het moment bezig met de illustraties voor het nieuwe boekje. The ugly dugly (Het lelijke eendje)

Ze maken er een mooi pakketje in een doos van. En dat wordt morgen extra sjouwen. Gelukkig word ik opgehaald om naar het busstation te gaan. Hoef ik niet met alles sjouwend zelf een Tuk Tuk te zoeken/regelen.

Dan is het eindelijk tijd voor een douche. Het is 12 uur en ik kan naar mijn kamer. Die is uiteraard op de bovenste verdieping.
Volgens mij heb ik 1 keer een guesthouse gehad in Chiang Mai waar ik geen trappen op of af hoefde.
BANGKOK: Bovenste 4de verdieping
CHIANG MAI: Begane grond Yeah!
HUAY XAI: Aramid. Paar treetjes, waar ik prompt vanaf ben gevallen. Remember?
HUAY XAI: BAP in de kelder
LUANG PRABANG: 1 ste verdieping
VIENTIANE: 3de verdieping

Gelukkig gaat er een jongeman mee en die draagt mijn zwaarste koffer.
Morgen terug naar beneden zal ik zelf moeten doen. Maar dat doe ik in 2 etappes.
Giga grote kamer, netjes schoon. En een warme douche.

Als je in Vientiane bent moet je uiteraard naar het nationale symbool van Laos en het Boedhisme. Pha That Luang. Volgens de toeristinfo 15.000 kip in Tuk Tuk. Volgens Tuk Tuk 40.000.
Het lukt mij voor 20.000.
Tot nu toe spreekt Vientiane me niet aan. Het is een lelijke stad. Er is ook niet veel ouds overgebleven. Dit is door oorlog met Thailand en anderen ook grotendeels verwoest/geplunderd.

Het gebouw is op de foto's indrukwekkender dan in het echt. Of ik begin te wennen aan alle tempels/stupa's ed.
Er staan wel een paar prachtige tempels rondom deze stupa. Maar deze zijn allemaal gesloten. Heeft dit met zondag te maken?
Bij een tempel spreekt een Chinees jongetje mij aan. Hij wil graag in het Engels een praatje maken. Hij kletst je de oren van je kop. En je moet heel goed luisteren, want met zijn accent is het moeilijk te volgen. Wel gezellig.
We hebben het over de kittens die hier rondlopen gehad. En honden en dan zijn favorieten hamsters! Hij heeft een keer van school een hamster meegenomen en die voor zijn moeder verstopt. Want dit mocht niet van zijn moeder.
Helaas zat de hamster in een kartonnen doos. En daar heeft die zich gewoon een weg naar buiten door gebeten. En rende er ineens een hamster voor zijn moeder langs. Gelukkig werd ze toch niet boos.

Dan een Tuk tuk regelen naar de 2de attraktie van Vientiane. De Patu Xay, een soort arc de triomph.
Het wil niet lukken voor mijn prijs, dus ik besluit te gaan lopen. Maar het is echt veel te heet om in de volle zon te gaan lopen. Dan maar terug en dan maar voor zijn prijs, die al wel een stuk lager is dan waar hij mee begon.
Echt Laos prijzen krijg je toch niet als farang.

Deze Arc is oerlelijk!!!!! Dan maar de Arc beklimmen en van het uitzicht genieten. Dit is ook oerlelijk.
Vientiane is echt geen mooie stad.
Er is een soort park met fontein bij de Arc. Het enige mooie.
Er is nog iets moois een terrasje met schaduw en koel drinken!!!
Maar ik wil even geen water, ook geen Lao beer en al helemaal geen cola od.
Eens kijken wat ze nog meer in de koelkast hebben staan?
Flesje koele groene thee? Maar dat is lekker zeg!! Ik heb mijn drankje gevonden. Komt er toch nog iets goeds van die Arc vandaan.

Nu kan ik er weer tegenaan. En de ergste hitte is weg, dus wandel ik terug naar het centrum. Daar kom ik langs een massagesalon en neem hier mijn voetmassage. Voetjes laten wassen en dan masseren. Zo lekkerrrr!!!

Ondertussen rammelt mijn maag behoorlijk. Ik heb de lunch overgeslagen! Vlakbij het guesthouse een Laotiaans hapje eten, bij Full Moon.
Ik wil Laap. Dit wordt vaak gemaakt met rauw vlees/vis (zover ik heb begrepen) en ik vraag dus of dit hier wel gekookt wordt. Maar de man kijkt me aan of die water ziet branden. Hij heeft geen idee waar ik het over heb. Geen risico nemen. Iets anders kiezen.
Dat heb ik geweten. Spicy!!!!
Nog maar een verse lemmonjuice erover heen.

Ik ben ondertussen gezellig aan het kletsen met een Britse jonge vrouw, (uit de bus) die al 12 jaar overal in het buitenland heeft gewerkt. En nog geen zin heeft om zich te gaan settelen in Engeland.

De rekening laat lang op zich wachten. Ze zijn zo druk bezig een tafel te dekken met allerlei lekkere hapjes en drankjes. Secuur wordt dit mooi op de tafel gearrangeerd.
Er wordt een vuurtje gestookt in een bak die op de grond staat. En hier wordt van alles in verbrand. Meest geld (nepgeld uiteraard). Dit alles om de goden goed te stemmen voor het chinese nieuwe jaar. Happy New Year
Helaas mogen ze van de Lao regering niet volop vuurwerk afsteken. Jammer, vond ik ook wel mooi.
Vandaag maak ik dus voor de 2de keer dit jaar Nieuw Jaar mee.
Morgen is het Vietnamees Nieuw Jaar.
Dit is ook een reden waarom veel guesthouses vol zitten. Het is voor verscheidene mensen vakantieperiode.

Als ik bij mijn guesthouse terugkom. Hangt hier ook een bordjes FULL!!!
Toch maar goed dat ik niet verder ben gaan zoeken.

Groetjes Gerrie


PS. Wilma jij vond het geen soap meer. Haven I got news for you!

It finally happened! Ik heb eindelijk weer het bed gedeeld met een man!
Hoe is dat voor een soap???
Verder krijgen jullie geen details


  • 22 Januari 2012 - 15:42

    Ferry:

    Nu weet ik waarom je de vorige keer geen voetmassage hebt gehad en waarom je kon slapen in de busJJJJJJJaaaaaa Ja

  • 22 Januari 2012 - 15:44

    Ferry:

    Maar nergens gelezen dat je helft maar hoefde te betalen voor je kamer. Leg dit eens uit

  • 22 Januari 2012 - 17:38

    Lies:

    Leest weer echt lekker weg. Ik zit momenteel in de trein bij Amsterdam CS en sta stil met onbekende vertraging, dus ideaal om de laatste afleveringen van jouw soap te lezen op mijn mobiel. Ga zo door.

  • 23 Januari 2012 - 13:18

    Wilma:

    weer terug bij mijn soap.

  • 23 Januari 2012 - 13:18

    Wilma:

    weer terug bij mijn soap.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 139967

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: