Dag 27 Phnom Penh vrijdag 3-2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 27 Phnom Penh vrijdag 3-2 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 27 Phnom Penh vrijdag 3-2

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

03 Februari 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

Hoi allemaal
Hi allemaal

Ik ben veilig in Phnom Penh aangekomen.

En Ferry, misschien reageerde ik wel fel. En zoals jij zegt mogen ze best wel wat extra eraan verdienen. Ik weet ook wel dat je altijd wat extra betaald.
En wat die koffer betreft. Daar had ik hem al 2 dollar voor gegeven. En dat zou ik de volgende dag weer gedaan hebben.
Dus ik was daarna wel fel ja. Ook omdat hij daarna, toen ik hem erop aansprak, eerst allerlei verhaaltjes heeft die niet kloppen. Voordat hij toegaf.
En klopt ik verdien meer. Maar net als hij moet ik er ook hard en eerlijk voor werken.

Dat nog van gisteren.
Vandaag is weer een andere dag.
Het is Debbie en Frank hun trouwdag.
Ik wens jullie een hele fijne dag toe. Geniet ervan. En heel veel geluk samen.

Vanochtend weer vroeg opgestaan. Om de bus te nemen naar Phnom Penh. Dan zal het gedaan zijn met het relaxte sfeertje in de steden.
Phnom Penh is een grote, drukke stad.
Ik ben wel blij dat ik mijn hostel al geregeld heb.
En dat ik deze busreis in 2 dagen doe.
Ik vertrek op tijd, omdat ik er zeker van wil zijn dat ik ook inderdaad een stoel heb deze keer.

Ontbijtje met een baquette bij een straatkraampje. De bus vertrekt niet bij het ticketbureau, maar nog een 200 m. verder. Gelukkig heb ik wieltjes aan mijn koffer.
De bus staat er al en ik kan voorin gaan zitten. Maar bij de ticketcontrole blijkt er een stoelnummer te staan, dus ik moet verhuizen. Geen probleem, als ik maar een stoel heb.
De bus vertrekt keurig op tijd om 7:15 uur. En we zijn nog niet eens halfvol.
Maar onderweg worden er regelmatig mensen opgepikt en weer afgezet.
Maar nooit zo propvol dat er voor mensen geen zitplaats meer is.
Er zitten weinig toeristen in de bus en veel Cambodjanen.

Zoals ook in Laos, doen ze in Cambodja met de bus niet aan brandstof besparing. Bij elke pauze blijft de motor gewoon draaien. Of het moet zijn dat ze bang zijn dat de bus niet meer start. Dat heb ik al wel meer gezien.

Onderweg staat de DVD aan. En krijgen we een mengeling van Westerse/Cambodiaanse muziek te zien.
Een Amerikaanse film, een Cambodiaanse voorstelling. En een Aztekenfilm met Engelse ondertiteling. Voor ieder wat wils.
Ik kan net het einde van de film niet meer zien, want we zijn in Phnom Pehn. Sneller dan ik had gedacht. 14:45 uur.

Bij het uitladen blijkt mijn rugzak open te zijn. En die gaat niet vanzelf open! Effe checken wat voor leuks deze toerist bij zich heeft.
Gelukkig zitten er in mijn rugzak geen waardevolle spullen.
Pas en geld draag ik altijd bij me, fototoestel ook. En laptop zit in mijn trolley waar gelukkig een slotje op zit.

Bij de bus staan de Tuk Tuk chauffeurs al weer klaar om de toeristen in hun karretje te krijgen.
Ik weet naar welk hostel ik ga, dus dat laat ik ze zien. Dat kennen ze wel.
Na onderhandelen word ik daarheen gebracht. De Tuk Tuk chauffeur zegt wel dat dit niks voor mij is. Alleen maar dorms. Hij weet iets beters.
Maar ik zeg hem dat ik toch daarnaar toe wil.
Oké, you look, no good. I'll bring you somewhere else.
Deal!
Dan wil ik betalen. En hij vraagt nog. No look first? Nee, 't Is goed zo.
Ik heb het niet gepast, en hij heeft geen wisselgeld (zegt hij). Dan wissel ik toch binnen bij de hostel?
Met bagage en geld ga ik naar binnen om te wisselen. Hier zeggen ze aan de balie, dat ze meestal zeggen dat ze geen wisselgeld hebben. En ze krijgen commissie om je naar "hun" hotel/guesthouse te brengen.
Dat wist ik al wel.

Wat wel tegenvalt is dat de kamer geen raam heeft. Maar goed ik slaap er alleen maar, verder ben ik toch op pad.
Het heeft wel de grootste badkamer tot nu toe. En wel een fan. Anders had ik inderdaad naar iets anders uitgekeken.
Ik logeer nu in het Velkommen backpackers.

Ondertussen heb ik honger!! Want de lunchstop was maar 15 minuten op een heel drukke busstop. Waar al een andere lading buspassagiers in de rij stond. Gelukkig kon ik daar wel fruit kopen en ik had nog koekjes bij me.

Thuis had ik al uitgezocht waar ik wilde eten in PP. Bij Friends. Dit is een learning restaurant voor voormalige straatkinderen.
Deze stichting friends doet nog meer voor deze kinderen. Healthcare, learning, voorlichting, opvang, ouders en kinderen helpen om de kinderen weer stabiliteit te geven. Spulletjes verkopen die de ouders gemaakt hebben, zodat de kinderen naar school kunnen.
Blijkt dat ze ook in Laos zitten. In Vientiane. Jammer dat ik dat niet heb geweten, dan was ik daar gaan eten.
En wat ook heel belangrijk is. Je kunt er ook heeeel lekker eten!!!
Van iemand in de hostel hoorde ik dat je waarschijnlijk van te voren moet boeken. Want zij wilden gisteren daar eten en het was vol. Dit restaurant schijnt erg populair te zijn.
We zullen zien.

Ik moet nu stoppen, want iemand komt mij ophalen.

Wordt vervolgd

Groetjes Gerrie



  • 03 Februari 2012 - 12:40

    Afra Blijdenstein:

    Hoi Margot wat maak je toch veel mee, het is knap dat je zo'n reis maakt en toch heel veel dingen zelf uit moet zoeken. Ik ben blij dat je weer een beetje in de gewone wereld komt. Kijk maar goed uit en verwen jezelf zo af en toe. hier is alles oke. groet Thijs en Afra.

  • 03 Februari 2012 - 15:50

    Joke:

    Hee Gerrie, fijn zo dat over winteren hier is de winter aan gebroken echt koud en sneeuw!!
    Het gekke is er hoeft maar een nacht vorstje te zijn en ze krijgen al de 11 steden koorts!!
    Eigenlijk verloopt je vakantie goed op het vervoer na zo als ik lees is dat stapelen.....totdat de bus het begeeft!? Ik ben benieuwd hoe je het in Phnom P bevalt erg toeristisch volgens mij.
    succes met je avontuur gr Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 139730

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: