7de en laatste dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu 7de en laatste dag Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

7de en laatste dag Lima

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

19 Juli 2014 | Peru, Lima

Vrijdag 18 juli 2014

Hola
Op tijd opgestaan, want ik moet voor ik naar de school ga mijn was nog naar de wasserette om de hoek brengen.
Ik heb met Cecilia afgesproken dat ze om 2 uur een taxi voor mij besteld.

Op school mijn huiswerk nog doornemen en wat oefeningetjes doen.
En dan is het tijd voor de toets. Oje!!!
Deel 1 Gramatica. Deel 2 Begrijpend lezen. Deel 3 Luisteren. Deel 4 Schrijven. en Deel 5 Praten
We kijken het gezamenlijk na en er zitten een paar stomme fouten bij
Uiteindelijk heb ik 70 van de 100 punten. Een dikke verdiende 7 vind ik!
En ik ben best wel trots op mezelf. Zo is dat!!!!
Ik krijg een certificaat mee. En nog op de foto met Carmen. Die ook nog op facebook komt. Net als de foto's van de cookingclas gisteren.
Muchas gracias para todos!!!!

Nu ga ik nog geld pinnen om alvast voor de Lamp van Cecilia te betalen en hopenlijk betaald de verzekering in Holland mij weer terug. Hoop ik!
En natuurlijk mijn schone, droge was halen.
Valt dat ff tegen. De was is helemaal nog niet gedaan.
Communicatiefoutje. Wat je 's ochtends brengt is pas om 5 uur klaar.
Maar de taxi komt om 2 uur!!! Uiteindelijk zal ze de was om 2 uur klaar hebben.
Moet de taxi toch wat later komen, want dan kan ik pas echt de koffer inpakken. Nu de school klaar is ben ik ook wel klaar om te gaan. Ik ben ook wel klaar met Lima.
Cecilia komt nog even naar huis om gedag te zeggen en ze kan dan meteen de taxi later bestellen.
Ik neem ook hartelijk afscheid van Marie-Luisa (de hulp), waarvan ik niet eens mijn schillen van de lunch zelf mocht opruimen. Wat ik toch lekker wel heb gedaan.
Zij komt 3x per week de boel bij Ceci doen. En niet alleen maar poetsen. Zij is echt ettelijke uren daar in de weer.En daarna 's avonds kantoren poetsen. En echt een heel lief en vriendelijk persoon.

Op weg naar mijn volgende avontuur. De rondreis!!!!!
Bij Mamipanchita word ik hartelijk begroet door dikkertje een oude labrador die wel een knuffel wil, en nog één, en nog één. Dan miauwt de huiskat jaloers, want die wil ook gekroeld worden.
Binnen word ik in het Hollands ontvangen door Marcel onze reisleider. Die vraagt of ik van het vliegveld kom. Nee hoor, de wijk hiernaast. Miraflores

Het hotelletje ziet er binnen hartstikke leuk en gezellig uit. Als een mini-hacienda. Met een patio in het midden en boven een buitengallerij om de patio. Heel knus en netjes en gezellig.
Buiten is zoals alle huizen dat hebben, een hoge muur en een buitendeur die altijd op slot zit, zelfs met een kijkluikje in de deur.
In Miraflores en de in San Miguel ook zitten voor alle huizen hekken die op slot zitten. Of in de hoge gebouwen, net als bij Ceci, een portier die de deur opendoet als je daar woont of, zoals in mijn geval, logeert.

Ik heb nog tijd om naar museo Larco te gaan, wat ik graag wil zien.
Dus ik vraag hoe ik daar het beste kan komen.
Met de taxi. Of ze voor mij een taxi wil bellen. Nee dat kun je zelf regelen.
Gewoon buiten op straat staan en een taxi aanhouden.
Maar zijn deze dan wel veilig? Ja hoor zegt de receptioniste.
Ok, weer wat nieuws.

Er komen best regelmatig taxi's langs gereden, maar er zit steeds al iemand in. De eerste lege wordt voor mijn neus weggekaapt door een geroutineerde kaapster.
Uiteindelijk stopt er een lege taxi en ik leg uit waar ik naartoe wil en laat hem het foldertje zien.
Ah av. Bolivar die weet hij wel te vinden, voor 7 sol (1 sol = 26,5 cent)
Onderweg wil hij het foldertje toch nog wel een keer zien. Oh ja.
Maar op de Av Bolivar zoekt hij naar blok 6. Want nummer 6 staat op het foldertje.
Nee zeg ik. Es el numero de folleta, no numero de Avenida.
Na tig keer en verschillende keren op het foldertje te hebben gekeken, valt de sol.
En als hij denkt dat hij in de buurt is vraagt hij eindelijk aan iemand waar het museum is.
Direct aan de overkant dus. Netjes stopt hij bij de ingang, waarvan de poort dicht is. En er een stuk of 3 seguridades staan.
Dus hij vraagt of ze nog open zijn. Si.
Nou gelukkig kan ik dat in ieder geval wel zien.
En het is de zeker de moeite waard. Het mooiste wat ik tot nu toe in Lima heb gezien.
Prachtig keramiek, en een beschrijving aan de hand hiervan, van de geschiedenis van Peru. Absoluut een toppertje voor mij.

Dan eerst zo dicht mogelijk bij het museum een hapje eten. Aan de overkant een eindje verder is een Chinees, een pizzatent. en een klein Peruaans restaurantje
Natuurlijk kies ik voor het Peruaantje. Een hapje vooraf wat ik al meerdere malen heb gelezen, maar niet weet wat het is. Het blijkt een maïskolf te zijn met stukjes kaas. Best lekker al is de salsa muy picante.
Dan een visgerecht. Dit ziet er onooglijk en niet zo lekker uit.
De papas fritas en de rijst gaat wel. Daar kan ook weinig aan fout gaan.
De vis is te hard gebakken, maar als we maar wat in onze maag hebben.
De chefin komt een praatje met me maken. En met geduld en mijn poco Espanol lukt dit wel.

Nu eens kijken of ik een taxi terug kan vinden.
Numero uno heeft geen idee waar de straat is van het hotel. Numero dos ook niet. Numero tres bekijkt met extra licht moeizaam het onduidelijke plattegrondje. Volgens mij kan hij niets lezen zonder leesbril die hij niet heeft.
Ondertussen staat numero cuatro achter numero tres. En rijdt hem uiteindelijk voorbij. Numero tres NU zeggen of je het weet of niet.
NO!!!
Gauw naar numero cuatro. Zowaar hij weet welke straat het is.
Hij rijdt wel veel binnendoor door minder leuke, zeg maar obscure straatjes. Maar het is nog hartstikke druk en ik heb de deur op slot gedaan.
En ja hoor hij zet mij veilig af bij het hotel.

Daar heb ik nog even tijd om te beginnen met mijn verslag. En dan komt de groep eraan.
Even een voorstelrondje, de administratie afwerken. En dan krijgen we allemaal een glas Pisco sour. Salut
Iedereen vertrekt snel naar zijn/haar kamer, want het is 4 uur in de nacht voor hun en ze zijn moe van de reis.
Morgen vertrekken we al om 8 uur met de bus.

Ik heb er zin in.
Saludos Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 139622

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: