Dag 2 Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 2 Bilbao - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 2 Bilbao

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

18 April 2015 | Spanje, Bilbao

Jueves. 16 april 2015

Hola todos

Na een lekker ontbijt wandelen we naar het Gugenheim museum.
We beginnen enthousiast foto's van de buitenkant te maken. Maar David jaagt ons op. Want de gids wacht.
Zij spreekt duidelijk en af en toe in het Engels.
Zij brengt ons achter de schermen van het museum. Overal loopt een security mannetje mee met het juiste oasje en sleutels.

We beginnen bij de toeleveringsingang. Waar ook een zeer grote lift is om de kunst voorwerpen te vervoeren. Deze lift is zo precies uitgebalanceerd dat deze waterpas blijft en niet schokt

We gaan ook het dak op. Waar je de rondingen en golven van het gebouw goed kunt zien.

Het gugenheim heeft een permanente collectie van voornamelijk Baskusche kunstenaars.
En wisselende exposities.
Ik vind de expositie van de Franse kunstenares Niki de Saint Phalle erg mooi. Haar latere werk.
De dikke mama's en de totempalen. Het werken met mozaïek steentjes glas etc.
In Italie is er een park met grote sculpturen van haar. Geïnspireerd door Gaudi en park Gruel in Barcelona.

Na de rondleiding ga ik eerst eten met las Chicas.
Daarna gaan we terug naar het Gugenheim om de exposities te bekijken.
Ik vind zeker niet alles mooi. Maar er zijn toch wel een aantal kunstwerken die ik mooi vind.

Vooral van Niki er staan buiten nog 3 prachtige dansende mama's in mozaïek.
Janny voor jou. Een giga, giga, echt giga spin.
Een groot wandmozaiek. Gemaakt van wikkel papiertjes en lipjes van blikjes.
Een liggende plant met bloemen van bamboe.
De puppy van Bilbao

Ondertussen ben ik las chicas kwijt en het regent bovendien.
Op naar het museo de Belle Artes. Een ontmoetingsplaats. Zodat ik hopelijk niet alleen hoef te eten straks.

Ik ga met Gio en Jenny het myaeum in.
En daar beleef ik la tonteria del dia (flater van de dag)

Er zijn oerlelijke moderne schilderijen. En er staat een bankje met 2 mannenfiguren met een gek gezicht.
Enthousiast en zonder nadenken (sommigen kennen mij) ga ik tussen deze "mannen" zitten. En roep naar Jenny.
Mira! Sandwich tussen 2 hombres!!!
Oeps komt zaalwacht aan. Plots gealarmeerd spring ik snel op.
De figuren wiebelen een beetje ik zet ze snel terug.
Ik mocht daar natuurlijk helemaal NIET zitten!!!! Laat staan aanraken!!

Maar niets aan de hand als er een kunstwerk kapot was gevallen. Ik en de rest van de belasting betalers hadden dit betaald.
Doen ze ook voor dronken hooligans.

Het museum heeft te veel lelijke, moderne kunst.
Bovendien schijnt buiten ondertussen het zonnetje.
Tijd voor een terrasje en een glas koele rosé.

Dan op naar een bekende antieke tapasbar.
Onderweg duiken we nog een kleding winkel in. Waar 2 dames nog iets kopen.
Verderop aan de overkant spot ik MIJN winkel.
DESIGUAL. Go Gerrie Go!!!!!
Iedereen heeft honger, dus besluiten ze vooruit te lopen. Alleen Jenny blijft bij mij om mij te helpen. Querido Jenny. Muchas gracias.
Ik koop een prachtig zomerjurkje en shirtje met kort
Estoy muchisimo alegre (heeeeeel erg blij)!!!!!!!!!

We gaan naar de bar. Waar het erg luidruchtig en druk is. Maar waar de anderen niet zijn. We willen ergens anders gaan kijken wanneer Jenny hun spot.

Naar de oude stad op zoek naar iets anders.
Op la plaza Nueva zijn genoeg bars en restaurants.
He in dat restaurant zitten bekenden.
Daar zitten er 8 van Horizontes. Met het glas geheven en de duim omhoog.
Goed toeven daar. Dus wij strijken daar ook neer.
Een glas rose erbij. Schalen tapas. Waar we als uitgehongerde wolven op aanvallen. Mmmmmmmuy rico.
De rest gaat verder met tapas. Ik wil vis. Merluza gegrild. Muy rico tambien.

Voldaan nemen we de tram terug naar het hotel en gaan lekker slapen.

Saludos van Gerrie



  • 19 April 2015 - 00:52

    Janny:

    Typisch weer een actie van jou, Gerrie. Wat zei je vroeger tegen de kinderen: alleen kijken met je ogen, niets aanraken, dat geldt ook voor jou, Gerrie. Geniet er nog maar lekker van.

  • 19 April 2015 - 10:58

    Giny En Hans Beuker Nederland:

    Gerrie ,

    Schitterend om daar rond te lopen lijkt me en ook in het mooie zuid - spanje , een goede

    tijd nog .

    Groetjes, Tante Giny & Oom Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 1256
Totaal aantal bezoekers 139600

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: