Van Agra naar Orchha - Reisverslag uit Orchha, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Van Agra naar Orchha - Reisverslag uit Orchha, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Van Agra naar Orchha

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

27 Februari 2023 | India, Orchha

Dag 8 Vrijdag 24 februari 2023

We gaan met de trein naar Jhansi, circa 3 uur reizen. De trein heeft al 20 minuten vertraging. Maar we vermaken ons met het kijken naar de Makaken op het station. Die absoluut niet bang zijn en heel brutaal. Eentje gapt een waterfles, draait de dop vakkundig open en voorziet zichzelf van vers water. En eindje verderop wordt een vuilniszak open gescheurd. Hier zit vast wel wat eetbaars tussen. Ze lopen over stangen onder het dak op hun gemak van plek naar plek.

Onze trein komt er bijna aan. Ik hang vast mijn grote rugzak om. En ga nog effe zitten. De rugzak is zwaar en ik word omlaag getrokken. Geen probleem kan ik aapjes kijken. Iemand moet me wel helpen om overeind te komen. Het is een hele, lange trein, maar wij hebben gereserveerde plaatsen, en een gids die ons op de juiste plaats op het perron heeft gedropt. In de trein is het nog een heel gepuzzel om de bagage boven in de bagagerekken te zetten. Gaat uiteraard niet met alle bagage lukken. In het halletje worden de koffers opgestapeld. Ik ben ontzettend moe, maar heb nog huiswerk te doen. Verslagen schrijven.. Kan ik mooi off- line in de trein doen. Ik ga zeker iets off- line doen. Ik ga zelf helemaal off-line. Ik ben zooooo vreselijk moe van kort slapen, steeds weer verkassen en alle prachtige indrukken. Maar ik geniet er volop van. Ben nu ook benieuwd naar Zuid India. Maar nadat ik met onze Wendy gesproken heb. Wordt het Sri Lanka. Gevarieerder, kleinere afstanden, stranden en duiken. Wie gaat ermee?

Vanaf Jhansi nog een klein stukje met de bus naar Orchha.

Betwa Retreat. Waar we gaan slapen in een tent. Het is echt clamping. Het heeft dezelfde voorzieningen als hotelkamer,maar wij hebben een eigen veranda.

We gaan alleen dwalen door het stadje dat op een eilandje in de Betwa rivier ligt. Het is trouwseizoen en we zien veel bruidsparen. Allebei in traditionele dracht.Ze zijn aan elkaar verbonden door een sjaal.De vrouw heeft haar gezicht bedekt. Beiden dopen zij hun hand(en) in gele kleurstof. De man drukt 1 hand op de tempelmuur 2x. De vrouw doet dit met 2 handen.Dit is om de zegeningen te krijgen van de goden.

Chaturbuj tempel.

Gebouwd door de koningin, nadat ze een visioen had gehad. Zij was een aanhanger van Rama. Haar man van Vishnu. Hier zou het beeld van Rama inkomen als de tempel klaar was. De legende vertelt dat het beeld niet meer uit het paleis weg wilde. Zodoende is deze tempel nooit als Rama tempel in gebruik genomen. In een nis zit wel een klein altaar van Vishnu. In deze tempel biedt een meneer zich aan als gids. Hij neemt ons mee naar boven door smalle trapgangen met hele hoge treden.We gaan over gallerijen, lage doorgangetjes, langs balkonnetjes, leuke doorkijkjes steeds verder omhoog.Tot we op het dak zijn. Hier hebben we een mooi uitzicht op het fort met paleis, ons hotel en de rivier. De gids maakt hier een kleine fotoreportage van ons. En wijst ons dan een uiltje in de muur en een jonge Gier op het dak aan. Ik kan ze niet vinden. Ongeduldig vraagt hij om mijn grote camera en maakt hier foto’s van. Check.

Dan akelige donkere trappen weer naar beneden. Daar zit een schattige pup. Je mag de dieren niet aaien ivm ziektes, maar ik kan het niet laten. Naderhand handen desinfecteren, kom ik een heel eind mee.

We wandelen verder en komen langs de rivier. Hier staan 2 versierde trouw paarden. En ook een oud gebouw. Geen idee wat het voorsteld.

Dan gaan we de Ceniothaps (graven) van de 14 Maharadjas bekijken.Hier komen vaak gieren voor. Men is nu met restauratie werkzaamheden bezig. Hier werkt onze gids zijn vrouw ook. Zij brengt op haar hoofd emmers met cement naar de bouwvakkers. Op het dak laat mijn gids mij een volwassen Gier zien op de punt van het dak. Mooi. Beneden heeft hij voor ons nog een lekker ruikende (volgens Desiree)roos.

Bij het resort is een zwembad, maar ook deze is troebel. Goed om even af te koelen.

’s Avonds zijn er bruiloftsfeesten in de stad. Dit gaat gepaard met vuurwerk.Ondanks dat slaap ik als een blok in onze tent.

Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 35
Totaal aantal bezoekers 139956

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: