Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: Gerrie

07 Maart 2023 | Nepal, Pokhara

Dag 17 Zondag 5 maart

Vandaag wandelt/klimt een deel van de groep naar de World Peace Pagode. Deze staat op de Anadu heuvel. (1100 m) Dit is een Shanti Stupa. Een Shanti stupa betekent Vredes Pagode. En werd gebouwd door Japanse Boedistische monniken in 1973. Deze bevat ook relikwieën van de Boedha. Nepal heeft 2 van de 80 vredespagodes van de wereld. Shanti Stupa in Lumbini en in Pokhara. De Pagode heeft 4 beelden van Boedha.

Lumbini Daar werd Siddhartha Gautama (later Boedha) geboren. Dit beeld komt uit Nepal.

Bodh Gaya. Dit is de plaats waar Boedha de verlichting heeft gevonden. Dit beeld komt uit Sri Lanka

Dharmachakra Mudra. Betekent wiel van het leven en de leringen van Boedha. 1ste lering van Boedha vond plaats in Sarnath. Beeld komt uit Japan.

Kushinagar. Plaats waar Boedha is gestorven. Het betekent ook Nirvana-na-de-dood. Toestand als men nirvana ( verlichting) in het leven al heeft bereikt. Dit beeld komt uit Thailand.

Al deze plaatsen zijn de 4 belangrijkste bedevaarts plaatsen voor Boedhisten.

We gaan met 12 personen en we mogen maar met 4en in de boot. Maar ik zie vollere boten varen. Die mogen alleen maar naar een klein eilandje dichtbij. En,

Wij gaan met onze 3 roeibootjes ook eerst naar een klein eilandje, waar een kleine tempel op staat. (????) Ter ere van de vrouwelijke energie. Daarna varen we door naar de oever waar de trappen naar de Pagode beginnen.

Oooooooh! Dat valt tegen. Mijn conditie is beneden peil. En dan moet ik straks 5 dagen van 5 uur. Voor mij worden dat er wel 7, al puffend omhoog. Tussendoor hebben we ook traploze stukken.Het gaat wel steeds makkelijker. Wendy stelt me gerust, de trekking is ook afwisselend en eigen tempo met rustpauzes. Ik heb totaal geen last van mijn liesblessure. Dus mee met de trekking.

Boven zien we een deel van de groep die met de taxi naar boven is gekomen.

De Stupa is eenvoudig, maar ik vind het toch de moeite waard.

We dalen met 8ten de trappen weer af. Ook geen last van mijn liesblessure. Maar GVD mijn knie begint pijn te doen, met elke traptree naar beneden. En dat komt van de zenuw uit mijn rug. Zo kan ik de trekking niet doen. Het goede nieuws. Ik ontdek het nu en niet de eerste dag op de trekking.

Wendy belt de taxibootjes en die brengen ons weer veilig naar het “haventje “ terug.

Tijd voor iets lekkers te drinken en eten. Ik zie een mooie noten brownie in de vitrine liggen. Deze smaakt nog lekkerder dan hij er uitziet.

Heerlijke lunch. Wendy wijst ons nog een goed restaurant metdakterras. Aan het prikbord hangen folders met things to do. Oa instap yoga. Mocht ik hier terug komen.

Terug naar het hotel, waar ik voor morgen paragliding reserveer, samen met een andere medereiziger. Zin in. Ook reserveren we een massage om half 8. Dus om half 6 eten.

Nog even chillen op de kamer. Dan komt het idee om morgen om half 11 te verzamelen en het Holi feest te gaan vieren. Ja, verdorie, dan ben ik nog niet terug. Desiree gaat dan met mij ’s middags nog de straat op. Oké is goed.

Dan gaan we op weg naar de hoofdstraat. Nog wat winkeltjes kijken en naar het restaurant. We nemen dit keer geen taxi maar gaan lopen. Het is niet ver. Maar we komen niet bij bekende punten langs en zijn niet in het toeristische deel. Lang leve routeplanner op de telefoon. We vervolgen onze weg langs schoolkinderen op weg naar huis. Lokale winkeltjes, door regendruppels die heviger en heviger worden. We duikenhet eerste het beste lokale winkeltje in. En Desiree vraagt om de goedkoopste broek voor Holi morgen. Die vindt ze nog te duur. Dan komt mevrouw met een korte broek die goedkoper is. DEAL. We mogen onder de overkapping schuilen. Ik loop net zo lief terug. Koud is het niet. Desiree ziet dit totaal niet zitten. . Het begint ook hard te onweren. Eén klap zo hard dat zij bijna van de bank valt van de schrik. Na een uur wachten vinden we het welletjes.Desiree belt onze taxi, de mevrouw van de winkel vertelt hem waar we gestrand zijn. En zo komen we droog weer in het hotel.

Tegen half 8 worden we opgehaald voor de massage. 90 minuten. Yesss! Een ayuverdische massage weer. Maar deze is heeeel anders dan de vorige. Dit is een stevige massage waarbij de masseuse soms op de tafel komt zitten om me nog steviger te kunnen aanpakken. Anders maar ook fijn voor mijn spieren. Dat maakt de teleurstelling vanwege de trekking weer wat beter.

In het hotel gaan we een hapje eten. Maar dit is SLECHT!!!! Stukjes hard gefrituurde vis (zou gegrild zijn) met veel graat. Nou ben ik echt chagrijnig. Ben moe, teleurgesteld, middag weg, geen fatsoenlijk eten. Heb nu nergens zin meer in.

En dan komt het bericht dat een deel van de groep naar de zonsopgang op de heuvel Sarangkot wil gaan kijken. Half 6 met een busje vertrekken. Nou echt niet. Ik wil nu alleen maar slapen.En het zal toch wel bewolkt zijn.