Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Kathmandu - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Kathmandu

Blijf op de hoogte en volg

12 Maart 2023 | Nepal, Kathmandu

Dag 20 woensdag 8 maart 2023

4 uur gaat de wekker. Taxi is op tijd. Iets na vijfen staan we voor de nog gesloten deur van het vliegveld. Half 6 gaat het open.

We zijn ruim op tijd bij de balie van Shree Airlines.

Maar dat zegt nog niks. 1 uur te laat is in Nepal ook nog op tijd.

Dan mogen we Inchecken. Betalen met creditcard. Nu kijkt de meneer wel heel moeilijk. Was via mail afgesproken. Moet hij toch gaan checken. Ja, komt u maar mee.

Ze vragen extra geld vanwege transactie kosten.

Daar is Desiree heel stellig in. Hebben dit bedrag afgesproken.

Meneertje gaat nog eens weg om navraag te doen. Uiteindelijk komt het goed voor ons.

Ruim op tijd bij de gate. Waar we bij een andere gate veel trekkers zien. Was stukken comfortabeler geweest om van Pokhara naar Kathmandu te vliegen. Achteraf is alles makkelijker.

Om half 7 zou ons vliegtuig vertrekken, maar er staat al 7 uur. Dat gaat lukken, hopen we.

We praten met een Duitse toeriste die vorige week na vertraging bij het vliegtuig aankwam. Waar monteurs nog bezig waren. Weer terug naar de hal gebracht. Geen vlucht.

Maar vandaag lukt het wel. Al is het niet echt helder weer. Iedereen heeft een plaats bij het raam.

We stijgen hoger en hoger, nog veel bewolking. Dan zie in de verte wazig (het is nog heiig) de bergen opdoemen. Dat valt effe tegen.

Maar gelijdelijk wordt het wat helderder en kan ik de REUZEN bergen zien. Magnifiek!!!

De steward komt bij iedereen langs en wijst de Mount Everest aan. Een paar plaatjes schieten, en dan maakt het vliegtuig een bocht, zodat de andere rij passagiers het ook kunnen zien.

Het wordt steeds helderder en Desiree heeft het mooiste uitzicht. En maakt hier ook mooie plaatjes en video's van. HEBBEN.

We cirkelen nog bijna een uur in de lucht. Geen last van ik val in slaap. Veilig landen we weer.

Taxi is ook zo geregeld. Op naar de rendez-vous met de groep.

Die zijn inmiddels al met hun toer in Pashupatinath begonnen.

Dit is Nepals belangrijkste Hindu en Shiva tempel. En het is een crematie plaats aan de Bagmati rivier.

Hier zijn ook verblijfplaatsen voor Saddhu's, ( dit zijn heilige mannen die al het wereldlijke hebben opgegeven en zijn volledig toegewijd aan het behalen van spirituele vrijheid door het beoefenen van meditatie)

Er zijn ook meditatie grotten en kleine tempels. En natuurlijk apen.

Dan gaan we door naar één van de bekendste plaatjes van Kathmandu.

Bouddhanath: De grote Tibetaanse Stupa met relikwieën van Boedha. Hier komen veel.pelgrims en lopen, met de klok mee ( vergeet ik nooit meer, was de laatste vraag) 3x rondom de tempel. Al biddend met hun gebeds ketting, of draaiend aan de gebeds rollen.

Goed onthouden welke ingang wij genomen hebben, want de Stupa heeft 4 identieke zijden. Alleen door te onthouden welke winkeltjes er zaten vindt je de weg terug.

Er staat ook een mooi klooster dat we kunnen bekijken , helaas is de boven verdieping gesloten. Maar Wendy zou Wendy niet zijn als ze daar geen oplossing voor heeft. Gewoon aankloppen. Soms kan het leven zo simpel zijn.

Vanaf daar hebben we een prachtig uitzicht op het plein. We mogen maar even blijven en dan gaat de deur weer dicht.

Wendy stelt voor om bij een goede koffiezaak te lunchen. Dat duurt me te lang. Plaspauze en weer door. Desiree is ook al even lekker alleen op pad. Ga ik ook doen. Heeerlijk.

Foto's maken en mensen kijken. Vooral de pelgrims.

Het is een prachtig gezicht. Ik probeer koppen te vangen van de mensen die voorbij komen.

En zie door mijn vizier een oud vrouwtje vallen met haar hoofd op de stenen.

Oooh. Meteen ernaar toe. Ze heeft stuipen en ik leg haar op haar zij. Tanden heeft ze zo te zien niet. Iemand wil haar op haar rug leggen en ik roep. No, duidelijk genoeg om zich daar niet mee te bemoeien.

Een omstander doet gele poeder op de schaafwond. Laat maar, daar bemoei ik me niet mee. Als ze langzaam bijkomt, zetten omstanders haar in zitpositie. Maar ze is nog niet echt helder.

Ik trek me terug, meer kan ik toch niet doen.

Wendy zegt dat sommige mensen soms zo overweldigd zijn en in trance geraken dat ze erbij neervallen. Hoop dat dit het geval is en niet iets ernstigers.

Dan ben ik wel toe aan wat te drinken. Net als ik de zaak binnen kom, gaat de rest weer. Geeft niet ik heb een half uurtje voor een heerlijk glas verse sinaasappelsap EN in de vitrine lonkt mij een heerlijk uitziend chocolade punt toe. Ik ga proeven of die net zo lekker smaakt als deze eruit ziet.

Nee, echt NIET. Deze is veeele malen lekkerder!!

Zo dat was mijn lunch.

Terug naar het hotel. Booking.com 7 overnachtingen geregeld. Hoge score boven de 9 en in de toeristen wijk Thamel, waar ons hotel ook staat.

Desiree en ik gaan shoppen. Eerst geld pinnen. Doe ik per ongeluk met de creditcard. Geen probleem. Afbreken en opnieuw met de.......

He geef mijn kaart terug!!! Inhalige slokmachien!!!

Mooi niet denkt ie. Die heb ik mooi binnen. Goed Nederlands smaakje, mooi jaar ook. Die spuug ik niet meer uit.

Man van achter de balie in het hotel gehaald. Die belt met de bank. Vandaag gebeurt er niks meer. Feestdag. Kkkkk..

Bij 2 andere machines geprobeert geld te halen, maar die hebben blijkbaar ook een feestdag.

Gelukkig hebben de geldwisselkantoortjes nooit een feestdag. Euro's omwisselen.

Maken Desiree en ik er ons eigen feestje van.

We lopen door de toeristische straatjes tot we bij de inlandse winkelstraatjes komen. Waar het leuker kijken is. Oppassen voor de brommers en moters en fietsrikja's die ook hier door de smalle straatjes rijden.

Desiree is weer op zoek naar HET Happy Holi shirt voor haar vriend. En ik wil nog een Kutra (lang hemd met broek en sjaal).

Komen langs een kruiden winkel. Kent wel het zwarte zout, maar de andere kruiden van J haar lijstje niet. Later googelen voor vertaling of foto.

Boodschappen haal ik pas als ik mijn vast adresje heb.

En passant pas ik nog een prachtige sari. Verkopers zijn uiteraard dol enthousiast en roepen: yoy are beautiful!! Was een idee voor Elfia, maar ik voel me er niet echt happy of mooi in.

Bij verschillende winkeltjes pas ik een kant en klare Kurta. Ik ben een lange Westerling en de broeken zijn allemaal te kort. Is jammer. Maar daar kan ik nog mee leven, alleen bigger size

hebben ze niet direct voorhanden. Gek eigenlijk want ik zie genoeg gezette dames in mooie Kurta's.

Bij Desiree blijkt het ook hier een mission impossible te zijn. En ze gaat voor 2 mooie, alternatieve shirts van Nepal.

Leuk idee voor Mark. Hebben een mooi shirt met Ganesha (olifanten god) op de een of andere manier ben ik daar een fan van geworden. Hij is ook de beschermer van reizigers, misschien daarom wel.

Maar ik hou het safe en stuur Mark een aantal afbeeldingen op, kan hij zelf kiezen. En jawel, dacht ik al. Hij kiest voor Boedha.

Ga ik komende week halen als ik mijn vast adresje heb.

We zijn er klaar mee. Tijd om te gaan eten. Desiree wil geen Indiaas of Nepalees, steeds te pittig. Is haar laatste eigen keuze. Ik volg wel.

Het wordt pizza. Pizza met mozzarella, ik wil pizza met echte kaas. Ik ga voor pasta ago olio??.

Smaakt wel, maar ik ben verwend. J die van jou smaakt vele malen beter.

Het is internationale vrouwendag. En in het Rock Café speelt live een vrouwen rockband. Zouden we nog naar toe gaan, maar we zijn beiden moe.

Terug naar het hotel en ssssssslapen.

Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 36
Totaal aantal bezoekers 139681

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: