Dag 11 Luang Prabang woensdag 18-1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 11 Luang Prabang woensdag 18-1 - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 11 Luang Prabang woensdag 18-1

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

18 Januari 2012 | Laos, Luang Prabang

Hoi allemaal

Eindelijk heb ik weer heerlijk geslapen. Een schone kamer met een zacht bed. Hmmmm! Heerlijk!!

Sorry Janny voor het vroege SMS-en. Ik had er niet aan gedacht dat jij je mobiele continu aan hebt. Zal de volgende keer iemand anders lastig vallen. Wilma, jij bent de volgende keer de pineut.
Hoezo geen beschaving? Ze hebben hier ook wifi, zoals je ziet, op mijn kamertje. ATM's, zelfs WC-potten die je door kunt trekken.
Gelukkig hebben ze hier in Luang Prabang meest WC-potten (nog geen sta WC gezien hier). Gelukkig
Sommige WC's moet je nog met een aparte waterslang doorspoelen, maar dat werkt ook.
En hoezo geen beschaving? Op de meeste plaatsen waar je binnen komt, doe je netjes je vieze schoenen uit. Zodat je hun glimmende, schone vloer niet vies kunt maken.

Tante Giny en Ome Hans heel veel plezier in de zandbak. Maar dat zal wel lukken samen met Peter en Vania. Gezellig zeker om ze weer terug te zien? Op deze manier zien jullie ook veel van de wereld, met al die buitenlandse adresjes.

Vandaag ga ik bij het guesthouse een fiets huren en ga LP per fiets doorkruisen. Is gelukkig maar een kleine stad.
Als ik beneden kom word me vriendelijk gevraagd of ik van kamer wil wisselen. Ik heb nl een kamer met 2 losse bedden en die hebben ze nodig voor 2 nieuwe gasten. Ik krijg dan een kamer met een lekker groot bed (2 persoonsbed).
Maakt mij niet uit, als deze maar niet kei hard is. Deze kamer moet nog wel schoongemaakt worden.
Ga dan lekker eerst ontbijten en kom dan terug om te verhuizen. Maar ik wil om 9 uur bij Big Brother Mouse zijn om mee te helpen met Engelse les. En het is al kwart voor 9.
Oplossing: Gauw alles inpakken, koffer op slot, kamer op slot. En zodra ze klaar zijn met schoonmaken verzetten zij mijn bagage.
En krijg ik als ik thuis kom de nieuwe sleutel.
Zo gezegd zo gedaan.

Nu gauw naar BBM fietsen. Zonder ontbijt!!!
Ik heb de kou hier 's ochtends flink onderschat. Want ik heb mijn korte broek/rokje al aan en dat is toch behoorlijk koud.
Niet getreurd, straks schijnt de zon weer. Hoop ik!
Bij BBM zijn al veel studenten, maar even zoveel vrijwilligers die met Engels helpen.
Visome? het meisje dat hier werkt, vraagt of ik haar met haar grammatica wil helpen. Best wel, maar hoe zat het ook alweer? Dat is ook alweer heel wat jaartjes geleden. Gelukkig is het niet moeilijk. Maar wel moeilijk uit te leggen.
Zij doet aan zelfstudie voor de grammatica, maar dat is zo te zien niet zo'n succes.
We gaan over op gezellig kletsen.
Zij studeert voor lerares en wil dan weer terug naar Luang Nam Tha om daar les te gaan geven.
Ook had ik thuis een klein fotoboekje gemaakt met foto's van ons pap en mam. Mark en Saskia uiteraard. En alle 3 mijn zussen en hun kids. En Paco uiteraard ook. En natuurlijk sneeuw foto's.
Ze vindt de foto's hartstikke leuk. En Mark ze vind je echt véél knapper als je je geschoren hebt en nu je haar geknipt is. Ook vind ze de sneeuwfoto's fantastisch.
Maar ze is helemaal weg van het fotoboekje. Ze dacht eerst dat het een notitieboekje was, maar toen ze erin keek en zag dat het een gedrukt eigen fotoboekje was, was ze helemaal verbaasd. Who made this? How did you make this? Dat zou ze nu ook hééél graag hebben.

Ik praat ook nog een tijdje met een law student, die ook Engels moet kunnen. Hij zit op het moment op een privé school voor Engelse taal. En hij praat al 2 jaar, maar zit nu op deze school sinds 2 maanden om de grammatica goed te leren. Hij praat inderdaad redelijk goed Engels.
Wel gezellig zo, om met verschillende studenten te kunnen praten.

Ook zijn er veel jonge monnikken die Engels willen leren en erg nieuwsgierig zijn naar hoe wij leven en wonen. Jammer genoeg heb ik niet zoveel met de monnikken gepraat, want ik ben ook nieuwsgierig hoe zij leven/wonen.

Buiten schijnt het zonnetje ondertussen. Tijd om me te gaan opwarmen en wat te eten.
Het eerste wat ik tegenkom is een plekje met noodlesoup. Geen luxe restaurant, maar de soep staat flink te koken in een pan buiten op straat.
Verse groenten erbij, chili?? Een heel klein beetje, wat vissaus en oestersaus een limoentje. En je hebt een heerlijk soepje als ontbijt???
Maakt niet uit. Fried noodles, rice, sticky rice, soep, sandwich. Alles kan en smaakt ook.

Ik wil vandaag naar de overkant van de Mekong. En fiets gezellig langs de Mekong. Iedereen probeert me in hun bootje te lokken. Boottochtje mem?
Nice, 1 hour boattrip. Boattrip to waterfalls? Boattrip to Pak Ou Caves?
No, thank you. I just want to go to the other side of the river. No problem. With my bike!
3000 kip for you. Special price.
(Kun je het een beetje lezen/begrijpen Thea?)
Mooi niet! Ik fiets gezellig door met mijn verse vruchtensapje. Ik weet nl dat er ook een ferry is.
En die is er, en dan hoef ik niet met mijn fiets een trap af en op. Én deze kost maar 1000 kip = 10 cent.

Aan de overkant kan ik een stukje fietsen op verharde weg. Dit is de hoofdstraat van dit dorpje. Dit verandert al gauw in een hobbelig zandpad. Dus bij de eerste tempel zet ik hem tegen een boom en ga verder lopen.
Eerst de trap op naar de tempel. Dit is een kleine, vervallen oude tempel. Maar je hebt een mooi uitzicht op de Mekong en LP aan de overkant.
Bij elke tempel moet ik 1 euro betalen. Dit is om de tempels te kunnen restaureren/onderhouden. Wel wil ik dan een ticket, anders verdwijnt het in de verkopers hun eigen zak. De tickets zijn nl genumnmerd en zo is het ook bekend wat voor inkomsten er zijn.

Bij tempel nr.2 vraagt een jochie of ik de grot tempel (tempel nr.3) wil zien, hij heeft de sleutel en zaklampen. Kost maar 2 euro. 1 euro is ook genoeg, eigenlijk al te veel. Maar laat hem maar weer een goede dag hebben met die gekke toeristen.
Als lekkers eten hij en zijn zusje? bamboehart, zelf gekapt en geschild.
Verder zie ik niemand bij de ingang met tickets. Ondertussen hebben 2 Zwitsers? zich bij ons aangesloten, die willen de tempelgrot ook wel zien.
Het is een grot waar op diverse plaatsen offerandes staan en een stenen bed voor een monnik. Vraag me af wanneer die hier voor het laatst heeft geslapen. Waarschijnlijk heel lang geleden.
Verder naar beneden is er wel electrische bedrading en een lamp, maar deze is niet aan.
Als we weer naar boven lopen komt er een gezelschap met gids de grot in.
Buiten zegt het jochie doodleuk dat we nog wel aan haar entree moeten betalen.
Ja dag!!! Doe dat maar met je eigen verdiende centjes. Dat mag hij later met haar uitvechten.

Weer terug met de ferry ondertussen is het al 3 uur en ik heb nog geen lunch gehad.
Bij een mooi terrasje dat op de Mekong uitkijkt strijk ik neer.
Keuze nr.1 hebben ze niet. nr.2 ook niet. Doe dan maar een kleine Lao beer. Ze hebben alleen een grote. Cola 7up misschien? Nee, bedankt.
We hebben nog wel een blikje Lao beer. Prima. Oh nee. no have!
Dan stap ik maar eens op.

Onderweg kom ik nog wat mooie tempels tegen en er wordt hard door monnikken en werklui aan de tempels gewerkt her en der.

Op zoek naar Tum Tum Cheng restaurant/cooking class die ik gisteren heb gezien. Ik dwaal wat in de omgeving. En ja, gevonden!
Papaya salade moet erg lekker zijn, en dit is een bekend, schoon restaurant. Dus hier durf ik salade wel aan. De prijzen zijn navenant. Best hoog voor Laotiaanse begrippen. Ik wilde eigenlijk ook wel vis, maar 10 euro is wel erg veel!
Ik eet vanavond wel weer bij de nightmarket van het buffet. En misschien een vers gegrilde vis erbij.
De limoenjuice bij het eten smaakt wel heel errrrrrug lekker, die neem ik nog eentje. En de papaya salade is ook erg lekker. Ik kan er weer tegenaan.

Maar ik merk wel dat ik vort errrrug moe ben. Dus op naar Lotus Spa voor een massage.
Ik kies een oliemassage van een uur.
Eerst mag ik lekker douchen en dan hup de tafel op. Wat ik wel mis is een hoofdsteun/gat om mijn gezicht in te leggen. Dat ligt nog beter. Maar ja, je kunt niet alles hebben.
Straks thuis weer bij Joke.
De masseuse gebruikt flink wat olie. En dan gaat het op z'n Laotiaans. Ze komt boven mij op de tafel zitten om mijn rug en benen te masseren. En te kloppen en te slaan. Ik wist niet dat mijn benen zo'n zeer deden. Ook worden ze even flink gebogen om mijn bovenspieren te strekken. Oef dat voel ik wel!
Dan is de voorkant aan de beurt. Ook hier gaat ze op de tafel zitten. En worden mijn benen flink bewerkt. Ze drukt bij tijd en wijle met haar vuisten mijn arteriën in de lies dicht. Zal wel een nut hebben?
De armen worden ook niet vergeten.
Dan moet ik rechtop zitten en gaat ze achter mij zitten. Mijn schouders en hoofd worden bewerkt. Ze trekt mijn hoofd er haast af! Even de nekspieren strekken. Maar goed dat ik geen nekklachten heb.
Zoals ik het kan zien heb ik een stukje traditionele Laos massage erbij gehad. Net als Thais veel trekken en kloppen.
Maar als ik van tafel stap voel ik me als herboren.
Volgende keer een heerlijke voetenmassage? Of een echte traditionele Laos massage? Als ik die aandurf.

Ik vind het wel welletjes voor vandaag. Ik hoef zelfs niet meer te eten. Gewoon lekker naar mijn kamertje. Verhaaltje schrijven, zodra het internet het weer doet. Maar gelukkig, zoals jullie zien doet die het weer.

Bericht gehad over mijn treintickets en ferry tickets voor Bangkok naar Koh Tao en terug. Dus deze ook nog even betaald via internet. Hoezo geen beschaving? Janny!

Dan ga ik nu lekker slapen en morgen naar de olifanten.
Dus op z'n vroegst overmorgen horen jullie weer van mij.

Groetjes Gerrie



  • 18 Januari 2012 - 18:18

    Sylvia:

    Hey Gerrie,

    Zo te lezen heb je het geweldig naar je zin en pas je je makkelijk aan.
    Fijn dat je veel aardige mensen tegen komt waar je een praatje mee kunt maken, dat is wel zo gezellig als je alleen op reis bent.
    Morgen naar de olifanten, volgens mijn vriendin een leuke ervaring om met zo'n giga-beest het water in te gaan.
    Ik lees overmorgen wel weer hoe het was en het zou helemaal leuk zijn als je een paar foto's zou kunnen plaatsen zodat iedereen nog meer mee kan genieten van je avonturen.

    Groetjes, ook van Mario,
    Sylvia

  • 18 Januari 2012 - 18:23

    Joke:

    Ja Gerrie leer zo,n massage maar eens dan kunnen we die straks uit proberen, zal wel lachen gieren brullen worden om ons evenwicht op de tafel te houden! veel plezier met the big friend olifant.
    groetjes Joke

  • 19 Januari 2012 - 18:04

    Thea:

    I understand it. The words from you is not so diffucult. Enjoy you and I enjoy with you.

    greets Thea

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 139503

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: