Dag 8. Van San Juan de la Laguna naar Quetzaltenan - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Dag 8. Van San Juan de la Laguna naar Quetzaltenan - Reisverslag uit Quetzaltenango, Guatemala van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Dag 8. Van San Juan de la Laguna naar Quetzaltenan

11 Maart 2019 | Guatemala, Quetzaltenango

Zondag 10 maart

Vannacht om 2 uur weer geen stroom. Vanochtend ook niet en wat erger is geen water. Dus geen douche. Balen.

Ontbijt hoeven we ook niet. Het is ongeveer 2 uur rijden naar Xela.
We moeten een stukje lopen naar de busstop. Een Spaanse jongedame loopt met ons mee om de weg te wijzen.
Met mijn "lichte" bepakking wandelen we naar de busstop. Gelukkig gaat het heuvel af.
We staan ergens op een hoek en soms komt er een busje langs maar die stopt niet.
Busje is laat. Ik ben pas gerust als het busje er is.
Natuurlijk komt het busje zo. Xela? Si.
Bagage op het dak en karren maar. Ze vragen niet naar ons biljet.
In het busje zitten veel mensen die naar Antigua moeten.
Eh? Hebben we dan wel de goede shuttle. Of gaat deze eerst naar de ene plaats en dan naar de andere?
Geen van beiden. We moeten gewoon overstappen.

In Xela krijgen we de buschauffeur zo ver dat hij ons voor de deur van het hostel afzet. Nadat hij de weg heeft gevraagd.

We zijn zonder stroom vertrokken en we komen aan zonder stroom.
Hopelijk werkt de stroom vandaag nog wel.

We logeren in the Black Cat voor1 nacht.
We hebben een prive kamer met badkamer. En een 2 persoonsbed voor lilliputters. Ik denk dat het bed 30 cm hoog is. En niet alleen het bed maar ook het slot voor de deur zit op lilliputter hoogte.
En ontbijt morgen is inbegrepen.

De kamer is nog niet schoon gemaakt.
Dus gaan we eerst naar een touroperator om een tour in de omgeving te boeken. Er zijn leuke dorpjes in de omgeving.
Gesloten er hangt een briefje op de deur met telefoonnummer en whatsapp.
Dan maar eerst ontbijten in een zaakje vlakbij.
Ontbijt tipico. Lekker met ei, brood, bonenpasta, tortilla's en gebakken banaan die Desiree wel lust.
En een kannetje thee.
Touroperator is niet te bereiken. Dus gaan we bij Patrick kijken van Adrenalina tours. Die is ook gesloten. Het is zondag. Er kan dus niks geregeld worden voor vandaag.
Misshien bij het hostel. Ook niet.
Dan de shuttle bus regelen naar Nebaj morgen. Die bestaat niet. Dit is nog een afgelegen gebied. Van hieruit alleen berijkbaar met chicken bussen. Dat gaan we ECHT NIET doen.

Hier in Xela hebben ze een groot kerkhof. Gaan we daar naartoe en zien we wel wat we onderweg nog ontdekken.

Vlakbij is een kerk en een park plein. Daar is het een gezellige drukte met allerlei kleine kraampjes en venters.
De mensen komen net de kerk uit. En veel hier leeft het nog heel erg.
De mensen kopen een ijsje of dergelijk.
Wij doen mee, niet met het ijs, maar van de kruiwagen een mooi gesneden mango op een stokje. Daar gaat rode saus en tajin kruiden over. Erg lekjer vooral die kruiden erop.
Daarna kopen we uit een mand een gefrituurde maiskoek met honing. Ook lekker. Voorlopig kunnen wij er weer tegen.

In de kerk is een doop bezig. Dus we lopen niet helemaal naar voren.
Vamos verder.

We komen bij het volgende parkje waar het ook markt is. Met van alles en nog wat. Van zoetigheid tot emmers en teilen en eetkraampjes met echt authentiek eten. Maar helaas dat ziet er voor Desiree niet lekker uit. Vettig en botjes.
Maar ik vind het altijd leuk om de locale markten te bekijken. Er is ook veel gedroogde vis. In allerlei maten. Tot zeer mini. Hier ontdekken we ook stukken gedroogde krokodil.

De kleding van de vrouwen is ook ietsje anders. Wat het meeste opvalt is dat ze een opgevouwen sjaal los op het hoofd dragen.
Tegen de zon???? Ook handig ze hun boodschappen vervoeren.
Hier in Guatemala doen de vrouwen dat net zo makkelijk op hun hoofd. Krijg je wel een mooie houding van en je hebt nog handen vrij om iets anders te dragen.
Iets voor op de gang op het werk?? Krijgen M en S nog meer op hun hoofd.

Ook hier is een kerk die goed gevuld was. Vooraan staat nog een groep mensen met mini bruidjes tussen hen in. Die hebben hun communie gedaan.

Achter de kerk ligt het immens grote kerkhof.
Er zijn weinig graven in de grond, maar hoofdzalijk familie mausoleums en algemene wanden- blokken waar jezelf op de sluitsteen iets kunt schrijven,versieren of een gedenksteen kunt plaatsen.
Voor elk budget wat wils.
Er zijn  een aantal blokken waar alleen kinderen liggen.
En oud en nieuw staat gebroederlijk door elkaar. Evenals rijk en arm. En hier geen bouwcommissie want alles kan.
Er staan zelfs 2 pyramiden met nog crypten er onderin.

Interessant. Maar terug naar de levenden. We hebben dorst en strijken neer in een modern restaurantje. Tijd voor een smoothie voor mij en een kannetje kruidige thee voor Desiree. Met een chocolade muffin. Effe afkoelen.

Als we naar buiten lopen is het een drukte. Er is een processie bezig. Het ziet paars en zwart van de goedheilig mannen en vrouwen.
En een groep van ongeveer 60 man draagt een plateau met Jezus die het kruis draagt.  Mooie timing van ons. De stoet gaat heel langzaam, dus we kunnen alles goed bekijken.

In het hostel is weer stroom en John, een Engelsman staat achter de balie. Hij is 2 1/2 jaar geleden hier naartoe gekomen voor een maand Spaanse les. Om vervolgens door Midden- Amerika te reizen. Nu is hij hier verliefd geworden op een Guatmalese en heeft nog niets van de rest gezien.
Afijn hij helpt ons met het omzetten van de planning en heeft nog een tip voor ons in Tikal.
We houden 2 nachten over omdat Nebaj niet doorgaat. Dus Desiree checkt of we ons verblijf in Lanquin kunnen vervroegen en John regelt een shuttle naar Lanquin voor ons. Dit lukt allemaal. Morgen een lange reisdag.

John weet een goed restaurantje of een straatvenster met heerlijk authentiek eten. Tamales en chuchitos. Wij gaan voor la senora.
Helaas is zij er niet. En wij besluiten streetfood te eten bij het grote plein.
We beginnen veilig met pupuses queso = gegrilde mais met kaas pannenkoeken waarop tomatensaus en koolsla gaat.
Dan kiezen we voor carnachos = kleine krokant gebakken mais koekjes met rundvlees erop en koolsla.
Dan ga ik gevaarlijk doen en neem een fried chicken poot met patatas. Ik kies wel voor een kraam waar deze net gemaakt zijn. Desiree eet de te slappe patatas.
En als afsluiting nemen we een maiskolf met zout en limoen.
We hebben heerlijk gegeten.

Tijd voor een douche en slapen.
Desiree staat klaar om te douchen. Maar er komt geen water. Ik ga de señor halen. D kleren weer aan. S rommelt aan electriciteits knoppen en kranen en we hebben warm water.
Kraan nog even uit. D uitkleden kraan aan. Geen water. Rommelen. Geen water. D aankleden. Señor weer gehaald. Kijken met uitleg. Warm water. Niet uitzetten. D uitkleden. Eindelijk douchen.
Ik begin ondertussen met een stuk van Wie is de mol de finale te kijken.
Als we beiden gedoucht hebben gaan we slapen in ons lilliputters bedje.

Hasta manana