Van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Van Jaipur naar Agra - Reisverslag uit Agra, India van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Van Jaipur naar Agra

26 Februari 2023 | India, Agra

Dag 7Donderdag 23 februari 2023

We rijden met de bus eerst naar Abnaheri. Waar we een 13 verdiepingen trap waterput bekijken. De Chand Baori trap waterput. Gebouwd 8ste-9de eeuw. Er wordt nu volop schoon gemaakt en gerestaureerd. Heel bijzondere waterput, waarbij je 13 verdiepingen naar beneden moet lopen voor je water kunt scheppen en dan vol weer terug. Effectief in de droogte hier. In de put zijn veel gebeeldhouwde tableaus gevonden, die er nog erg mooi uitzien.

Dan door naar Agra.

Waar we het Rode Fort en de Taj Mahal gaan bezoeken. De laatste voor iedereen op deze reis HET hoogtepunt.

In de stad is het giga druk en sommige wegen zijn afgesloten, vanwege verkiezing campagnes. We kruipen vooruit en zijn pas later in de middag bij ons hotel.We verblijven in het Seven Hills Tower Hotel.

Hier nemen we een late lunch. Er is geen tijd meer om het Rpde Fort te bekijken. En voor de Taj Mahal hebben we nog maar 1,5 uur.

Er mogen en aantal dingen niet mee naar binnen. O.a.. drinken, eten, kauwgom, tabak, ,magneten. Oh, oh!!!! Ik was net bezig mijn magneetjes te verplaatsen en een meneer ziet het. Mag niet. Come, come to my shop. Ik bewaar ze wel voor u, kunt u ze weer ophalen als u terug komt. My name is Bobby. Ik heb geen keus, bij de ingang controleren ze de tassen. We krijgen bij de ingang van hun en flesje water en kunnen dan eindelijk het wonder gaan bekijken. Er is begonnen met bouwen in 1560 en heeft 17 jaar geduurd. Dit mausoleum is gebouwd door Shajahan voor zijn vrouw Mumtaz Mahal, die stierf in het kraambed. Het is een heel complex. Met rondom muren en 2 poorten, de West en de Oostpoort. Dit is opgetrokken in rood zandsteen. Ook staan er in elke hoek van het complex een soort tempels uit rood zandsteen. We moeten eerst door de brede poort waar we in een grote mensenmassa langzaam vooruit komen. Want vanuit dat punt heb je je eerste kijk op de schitterende wit marmeren Taj Mahal. Waar iedereen als een idioot zijn eerste kiekje wil maken, vervolgens naar voren dringt om een selfie te kunnen maken. Deze 2 idioten niet uitgezonderd. Eenmaal gedaan en omkijkend is het inderdaad van de zotte. Onderweg naar de Taj Mahal worden we aangehouden door een Indiase familie die met ons op de foto wil. Zij komen uit Zuid India. En bestaan uit opa en oma, hun zoon en schoondochter, kleinzoon en kleindochter. Een vriendelijke familie. Überhaupt zijn de Indiase mensen vriendelijk. Eenmaal op het gebouw zelf kun je zien dat het witte marmer versierd is met ingelegde half edelstenen in mooie patronen en Hindi teksten. Dan zie ik Desiree poseren voor een fotograaf? Daarna moet ik, maar in 1ste instantie weiger ik, want het is bijna tijd om terug te gaan. Tot ik 1 foto zie die ik ook wil. Nee, nee, zegt Desiree de hele mikmak dit is een unieke kans en hij werkt snel. Zo gezegd zo gedaan. Er zijn een paar foto’s die ik erg mooi vind, de rest is teveel fotomodelachtig en past totaal niet bij mij.Toch blij dus dat ik het gedaan heb. Het is nu echt tijd om terug te gaan, Maar we hebben binnen de tombes nog NIET gezien!!! ECHT NIET dat we weggaan voordat we die gezien hebben. We zoeken de ingang hiervan op en komen in een prachtige ruimte waar de 2 wit marmeren tombes van de koning en zijn vrouw staan.Omgeven door een stenen muur die helemaal is open gekapt en nu een sierlijk opengesneden hekwerk vormt. Waar doorheen we de tombes kunnen zien. Ook hier is alles ingelegd met oa lotusbloemen van kleurrijke half edelstenen die zo fijn zijn dat als het volle maan is de stralen erop schijnen en deze oplichten. Wat een pracht, wat een vakmanschap!!!! Terecht 1 van de 7 wereldwonderen.

Maar nu moeten we ons giga haasten om bij de bus terug te zijn. Bij het groepje winkeltjes waar Bobby zou moeten zijn, roepen we BOBBY, BOBBY. We lijken wel een stelletje idioten, maar dat hadden we al eerder geconcludeerd toch? ECHT WEL. Dan horen we iemand roepen YES en zien hem zwaaien met 2 magneetjes. Ik vraag nog gauw of hij ook magneetjes van Jaipur heeft, na kort zoeken heeft hij deze gevonden. 700 roepia’s. No. 600 dan? No en we lopen haastig door in het donker ondertussen. Geen tijd om te onderhandelen. Had ik al gezegd hoe laaaaaang de boulevard is terug naar de parkeerplaats? HEEEEEEEL lang. Ik had onthouden dat de parkeerplaats tegenover hotel Lotus lag. Gerrie is het hier? Nee Desiree we zijn er nog lang niet. Nu dan? Nee, nog steeds niet. Gerrie zijn we er al bijna??? Nee, kleine Desiree WE ZIJN ER NOG LANG NIET!!!!!! Tikkeltje overdreven vind je zelf ook niet Gerrie? Klopt, want daar is de parkeerplaats en de bus. Zonder Wendy, die staat aan het begin ons op te wachten, maar heeft ons toch nog gemist. Kwartier te laat. Sorry, sorry dat we te laat zijn. Maar wij kunnen er toch ook niets aan doen dat we zoooo vreselijk knap zijn dat de fotograaf ons perse moest en zou fotograveren

Morgen weer vroeg op.Op naar de volgende stad

Groetjes Gerrie