Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

11 Maart 2023 | Nepal, Pokhara

Dag 18Maandag 6 maart

Deel groep heeft een prachtige zonsopgang gezien boven op een heuvel van de Himalaya.

Ik lag nog te slapen. Na de foto’s te hebben gezien had ik toch wel spijt. Maar ik was zoooo moe (en chagrijnig). Gelukkig ben ik nog een tijdje in Nepal, dus nog kansen.

Vandaag is Holi feest. Holi Phagwa is een Hindoeïstisch feest. Een combinatie van een lentefeest: overwinning van het goede over het kwade. EN een nieuwjaars feest. Het Hindoeïstisch feestwordt gevierd met zang, dans, gooien met gekleurd poeder, parfum en het sprenkelen met gekleurd water. Dit is het symbool van de in bloei staande natuur.

De groep gaat om half 11 de straat op. En ik ga dan naar het parasailing. Hoewel????? Volgens weersverwachting gaat het rond 12 uur regenen. Afweging maken. Wat heeft prioriteit? Holi feest natuurlijk. Once in a lifetime! Oke, dus geen parasailing.

We lopen met onze schone shirtjes naar de hoofdstraat. Daar kopen we zakjes gekleurd poeder. En dan kan de pret beginnen. Eerst op elkaar oefenen. Er komen al gekleurde mensen aandie doen ons even voor hoe het moet. Met 2 bepoederde handen worden onze gezichten gekleurd. Oooh, maar dat kunnen wij ook. Vrolijk kleuren wij erop los.

Even op dakterras langs het meer voor kop koffie, of lassi voor mij. Dit is ons nog niet gegund. Een groep vrolijke,kleurlingen vliegt ons aan met hun kleurtjes. We worden zelf ook steeds beter. Vrolijk kleur ik de grootste kleurdoener zijn gezicht.

Je merkt dat het feestje pas is begonnen. Gaandeweg de middag zijn er nog meer mensen op straat en is er ook muziek. We blijven kleuren en worden gekleurd. Gewoon 2 handen over een gezicht of in het haar. Ze vinden het het meest leuk om blond haar vol te smeren. Desiree heeft volgens mij geen plukje ongekleurd haar meer.

Op de hoofdstraat staat een podium waar Boenke Boenke muziek wordt gespeeld. Ik duik mee in de massa. Dan lopen Desiree en ik verder door de straat. Nu op zoek voor een Happy Holi T-shirt voor haar vriend. Special print en BIG size. Ook teruglopend overkant zoeken. Blijkt ook weer een mission imposseble te zijn. Helaas.

We komen wel weer uit bij muziek en dans. Dit keer traditionele muziek met trommels en fluiten met muzikanten in traditionele dracht. En Nepalese mensen dansend, van oud tot jong. Ik word ook gevraagd mee te dansen. En stort mij uiteraard vol enthousiasme tussen de dansers. Een dame van het orkestje neemt me bij de hand en leidt me naar de schaal voor een bijdrage voor de muzikanten. Tuurlijk, geen probleem. Vrolijk neemt een oudere dame me mee om met haar te dansen.

En ik begon al te denken dat dit feest alleen nog voor/door toeristen wordt gevierd hier in Nepal. Ook meerdere kleurlingen die ik gesproken heb waren Nepalesen, voornamelijk jongeren. Ik heb ook van een oudere monnik een gekleurde streep op mijn voorhoofd gehad als blessing. Het wordt hier dus ook door de Nepalesen zelf gevierd, maar op bescheidener wijze.

Geen spijt dat ik in Brabant carnaval heb gemist. Heb er een geweldige Happy Holi voor terug gekregen.

Vanavond niet in hotel eten. Waar wel dat weet ik niet meer. Maar het was zeker lekkerder dan in het hotel.

Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 186
Totaal aantal bezoekers 139511

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: