Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Pokhara - Reisverslag uit Pokhara, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Pokhara

Door: Gerrie

11 Maart 2023 | Nepal, Pokhara

Dag 18Maandag 6 maart

Deel groep heeft een prachtige zonsopgang gezien boven op een heuvel van de Himalaya.

Ik lag nog te slapen. Na de foto’s te hebben gezien had ik toch wel spijt. Maar ik was zoooo moe (en chagrijnig). Gelukkig ben ik nog een tijdje in Nepal, dus nog kansen.

Vandaag is Holi feest. Holi Phagwa is een Hindoeïstisch feest. Een combinatie van een lentefeest: overwinning van het goede over het kwade. EN een nieuwjaars feest. Het Hindoeïstisch feestwordt gevierd met zang, dans, gooien met gekleurd poeder, parfum en het sprenkelen met gekleurd water. Dit is het symbool van de in bloei staande natuur.

De groep gaat om half 11 de straat op. En ik ga dan naar het parasailing. Hoewel????? Volgens weersverwachting gaat het rond 12 uur regenen. Afweging maken. Wat heeft prioriteit? Holi feest natuurlijk. Once in a lifetime! Oke, dus geen parasailing.

We lopen met onze schone shirtjes naar de hoofdstraat. Daar kopen we zakjes gekleurd poeder. En dan kan de pret beginnen. Eerst op elkaar oefenen. Er komen al gekleurde mensen aandie doen ons even voor hoe het moet. Met 2 bepoederde handen worden onze gezichten gekleurd. Oooh, maar dat kunnen wij ook. Vrolijk kleuren wij erop los.

Even op dakterras langs het meer voor kop koffie, of lassi voor mij. Dit is ons nog niet gegund. Een groep vrolijke,kleurlingen vliegt ons aan met hun kleurtjes. We worden zelf ook steeds beter. Vrolijk kleur ik de grootste kleurdoener zijn gezicht.

Je merkt dat het feestje pas is begonnen. Gaandeweg de middag zijn er nog meer mensen op straat en is er ook muziek. We blijven kleuren en worden gekleurd. Gewoon 2 handen over een gezicht of in het haar. Ze vinden het het meest leuk om blond haar vol te smeren. Desiree heeft volgens mij geen plukje ongekleurd haar meer.

Op de hoofdstraat staat een podium waar Boenke Boenke muziek wordt gespeeld. Ik duik mee in de massa. Dan lopen Desiree en ik verder door de straat. Nu op zoek voor een Happy Holi T-shirt voor haar vriend. Special print en BIG size. Ook teruglopend overkant zoeken. Blijkt ook weer een mission imposseble te zijn. Helaas.

We komen wel weer uit bij muziek en dans. Dit keer traditionele muziek met trommels en fluiten met muzikanten in traditionele dracht. En Nepalese mensen dansend, van oud tot jong. Ik word ook gevraagd mee te dansen. En stort mij uiteraard vol enthousiasme tussen de dansers. Een dame van het orkestje neemt me bij de hand en leidt me naar de schaal voor een bijdrage voor de muzikanten. Tuurlijk, geen probleem. Vrolijk neemt een oudere dame me mee om met haar te dansen.

En ik begon al te denken dat dit feest alleen nog voor/door toeristen wordt gevierd hier in Nepal. Ook meerdere kleurlingen die ik gesproken heb waren Nepalesen, voornamelijk jongeren. Ik heb ook van een oudere monnik een gekleurde streep op mijn voorhoofd gehad als blessing. Het wordt hier dus ook door de Nepalesen zelf gevierd, maar op bescheidener wijze.

Geen spijt dat ik in Brabant carnaval heb gemist. Heb er een geweldige Happy Holi voor terug gekregen.

Vanavond niet in hotel eten. Waar wel dat weet ik niet meer. Maar het was zeker lekkerder dan in het hotel.

Groetjes Gerrie