Kookles - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Kookles - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Kookles

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

21 Maart 2023 | Nepal, Kathmandu

Dag31Zondag 19 maart 2023

Toch weer ontbijt bij WT zij hebben de lekkerste Lassi.

Vandaag krijgen we van Samjhana en Bimalakapa kookles om Dal Bhat en bijgerechten te maken. Ik bied me aan als sous chef, en snijd de groenten. Als ik kon ruiken zou het heerlijk zijn.

Als het klaar is eten we dit als lunch. Voor Madan en Tony had het pittiger gemogen. Voor Samjhana en mij is het goed. Non spicy. Al wil ik het zelf a little bit spicy maken.

Het is nog droog, dus ga ik een plekje zoeken buiten de drukte en neem ook mijn boek mee.

Ik wandel naar de Garden of Dreams.

Deze tuin is gebouwd in 1920.

Het is een klein park van tuinen met driepaviljoens, eenamfitheater, vijvers,pergola'sen urnen.Vanaf het midden van de jaren zestig, na de dood van zijn beschermheer,Kaiser Sumsher Rana, lag het in verwaarlozing.

In 1998 zou de oude tuin worden afgebroken voor de bouw van een commercieel centrum.

Op advies van iemand stopte een minister de sloopwerkzaamheden onmiddellijk. En werd de tuin opengesteld voor het publiek, met de nieuwe naam : Garden of Dreams.

Tussen 2000 en 2007 werden restauraties uitgevoerd met de hulp van de Oostenrijkse regering. Tegenwoordig is nog maar de helft van de oorspronkelijke tuin over.

Ik vind het een oase van rust in de drukke stad.

Ik zit op een bankje in een rond overdekt paviljoen te werken aan mijn dagboek en ik heb mijn leesboek mee.

Mocht het weer gaan regenen zit ik lekker droog.

Daarna ga ik naar het trekkingbureau, bijbetalen voor de 2daagse trekking van woensdag en donderdag.

Het is niet ideaal om dit de laatste 2 dagen te doen, maar dan zijn de beste weersomstandigheden volgens de weersverwachting.

Trekking geregeld. 2 daagse, makkelijkste trek naar Nagarkot, met gids.

De man van het bureau zegt dat de tip voor gids en chauffeur 20 dollar elk is. Dat zijn idiote prijzen, en dat gaat Gerrietje niet doen.

Tony en ik gaan streetfood eten. We hebben allebei niet zo'n honger.

1x mo mo’s besteld 10 stuks. Maar ze hebben er de saus over heen gegoten. En dat vind ik niet lekker,veel te pittig voor mij.

Bij een ander kraampje bestel ik mo mo’s zonder saus. Ik krijg de saus er netjes in apart bakje bij. Maar goed ook. Deze saus is nog pittiger.

Het begint te regenen. Ik ga vast mijn portie betalen. 300 roepies. Dat is best veel.

Tony vraagt hoeveel ik daar betaald heb. En zegt dat ze bij zijn kraampje 150 roepies hebben gezegd.

Ik ga terug om te klagen en om helft geld terug te vragen. Zij zeggen 2x porties is 300 roepies. Ik leg uit dat ik maar 1 portie had besteld. En dat Tony bij het andere kraampje een portie had besteld.

Er wordt heen en weer gepraat. Oké, oké, er wordt geld gepakt en naar het andere kraampje gebracht. Ik denk om te wisselen. Ik wacht, maar er gebeurt niets.

Dan besluit Tony zijn portie dan maar niet te betalen en laat het ze samen maar uitzoeken.

We lopen weg en worden niet tegen gehouden of nagelopen.

Nu begrijpen we wat er gebeurd is. Ik heb inderdaad voor 2 porties betaald en ze hebben het geld voor Tony's portie naar het andere kraampje gebracht. Mystery solved.

We gaan naar ons vertrouwde adresje voor beker lassi als toetje.

Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 27
Totaal aantal bezoekers 139519

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: