Cuzco 1 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Cuzco 1 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Cuzco 1

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

03 Augustus 2014 | Peru, Cuzco

Zaterdag 2 augustus 2014
Felicidados

Hola juntos
Vanochtend kan ik uitslapen tot half 8. Ongekende luxe. Daar maak ik ook dankbaar gebruik van.
Om 9 uur hebben we een briefing over de Inca-trail. De assistent gids komt ons precies uitleggen wat de bedoeling is, hoe de route loopt enz. enz.
Vanavond worden de tassen gebracht om onze spullen voor de dragers in te doen. Dit mag max 7,5 kg per persoon zijn. Zo’n drager draagt ongeveer 30 kg aan spullen. Dit zijn arme indianen uit de bergen en zijn gewend te lopen/werken op grote hoogtes.
De assistent gids vertelt dat we rustig kunnen lopen. We hoeven ons niet te haasten. Was ik ook niet van plan.
Tijdens de tocht loopt er 1 gids voorop, 1 in het midden en 1, hij Francisco.achteraan.
We worden maandag om 6 uur opgehaald met de bus. Van onze groep zijn we met z’n vijfen en er komen 13 andere Nederlanders bij. Gelukkig hebben wij er 2 Belgen bij voor de gezelligheid.
Marcel heeft in de bus al uitgelegd dat we ook nog geacht worden alle helpers op de trail nog een fooi te geven.
Dit was al met alle andere gidsen en de buschauffeurs. Ik vind het geen fijne manier, want zo is de prijs van de reis steeds meer. Ik zou het fijner vinden om die kosten al verwerkt te hebben in de totaal prijs. Maar dat is schijnbaar te moeilijk uit te rekenen.
Afijn, Marcel heeft geínformeerd hoeveel dragers er zijn. 26 dragers + 1 hoofddrager. 1 hoofdkok en een assistent kok. 1 hoofdgids en 2 assistent gidsen. En de bijbehorende bedragen die ze op dag 3 tijdens het afscheidsdiner dan nog krijgen.
Dit is het eerlijkste om te delen met alle 18 toeristen. Het probleem is dat we niet weten of de andere 13 mensen hieraan mee willen/gaan doen. En we hebben ze nog niet ontmoet.
Ik heb wel alvast een rekensom gemaakt hoeveel we per persoon moeten inleggen en wie hoeveel geld krijgt. Nu maar hopen dat de grote groep goed meedoet.
Anders kun je op de 3de /laatste avond erg ontevreden en boze dragers krijgen. En ze moeten de volgende ochtend de bagage nog naar beneden naar het depot brengen, zonder dat we iets kwijtraken.
En als je ziet hoeveel zwaar werk de dragers doen. Het is niet alleen de spullen dragen, maar ook kamp opzet voor de lunch. En kamp opzetten voor de nacht, tenten, slaapmatjes en al. En dan is 60 soles = € 16 voor 4 dagen sjouwen echt niet te veel.
We zullen zien hoe het gaat lopen.

Ik ga in ieder geval boodschappen doen. 32 enveloppen voor de fooien per persoon halen. En shoppen voor Esther en Sandra.
Onderweg vind ik een winkeltje waar ze ook een vilten dameshoed verkopen. Daar heb ik gisteren Peruaanse vrouwen mee zien lopen. Dus die is voor Esther. In een plastic zak meenemen. Maar dat is niet handig die tas los mee te nemen. Makkelijker is het om de hoed gewoon op te zetten en zo mee te nemen.

Dan een lekker sapje drinken. En om 12:00 uur ben ik op Plaza del Armes, waar om 12:15 uur een gratis wandeltocht door Cusco start.
Het is een grote groep van jongeren uit alle delen van de wereld. De gids is niet heel erg bezig met de geschiedenis, maar heeft tips om geld te besparen, party tips, mystiek, welke beroemdheden er in dure hotels zijn geweest. Een paar dingen zijn interessant of leuk.
Ook komen we bij een instrumentenmaker die de verschillende instrumenten demonstreert. Dat is wel leuk.
We nemen ook leuke kleine kronkelpaadjes omhoog, en omhoog, en omhoog.
Ondertussen heb ik buikpijn van een zeer volle blaas. Dus op een kruispunt besluit ik de groep te verlaten een WC op te zoeken en mijn eigen weg te gaan.

Ik ben al bijna boven bij Saqsayhuaman een ruÏne van een giga groot Inca tempelcomplex. Het was mijn bedoeling om daar vanmiddag of morgen een taxi naartoe te nemen. Nu kan ik net zo goed het laatste stuk ook naar boven lopen.
Vlakbij de ingang zijn er kleine winkeltjes en kun je verse sinaasappelsap kopen en gekookte maïskolven met kaas. Aangezien het al bijna 2 uur is. Almuerzo (lunch) en een paar chocolade koekjes dan kan ik er weer tegen. Nog een fles water en klaar is Gerrie.
Ik hoef niet steeds ergens te zitten voor lunch. Ik vind dit net zo goed en gezellig. Want ik klets nog even wat met de dames van de winkeltjes. In mijn poco poco espanol.

Boven aangekomen vraagt er uiteraard een vrouw of ik een gids wil. Ja is wel makkelijk. Voor 20 soles wil zij mij rondleiden. Ze praat redelijk Engels.
Maar al gauw vraag ik Maria of ze het in het Spaans muy despacio (heel langzaam) wil doen. Is goed om mijn Spaans weer te oefenen. Want je merkt inderdaad met een groep en alleen Nederlands praten dat het Spaans verwatert.
Dat gaat heel goed, wat ik niet begrijp probeert ze op een andere manier uit te leggen en anders gaan we even over op Engels. Onderweg kom ik Loes, Anne en Luuc tegen.
Zo zijn we zeker 2 uur bezig en ik kom ook op plaaten waar de anderen niet zijn geweest.
Cusco is ontworpen als de vorm van een poema. Het hoofd is het tempelcomplex. De buik is het centrale plein de poten wijzen naar rechts en de staart is de calle del sol.

In eerste instante baalde ik er vanochtend een beetje van dat ik niemand had om mee te gaan. Maar ik wilde me ook bij niemand opdringen. Maar nu geniet ik er toch wel van om mijn eigen ding weer te doen. Zalig gewoon. Is een welkome afwisseling.
De groep is hartstkke leuk en we hebben het goed met z’n allen. Maar effe weer zelf dingen ontdekken en doen is ook wel weer erg fijn. En het Spaans oefenen is ook weer hartstikke leuk.

Naar beneden wandelen is niet zo moeilijk, dus dat doe ik ook wel weer. Met weer een pitstop voor een maïskolf met kaas en een fles water.
Ondertussen begint het flink af te koelen en ik heb zin in een kop warme chocolademelk. Ook hier in Cusco is een chocolade museum, waar je kunt proeven, drinken en eten. Op weg daarnaar toe dan.
Het winkeltje krijg ik wel gevonden, maar het museum en zitje niet. Laat dan maar zitten. Lekker naar het hotel, wat warms aantrekken en dan gaan we weer eten.
Het eten vind ik niet zo gevarieerd meer. Wel lekker, maar niet spectaculair.

Terug naar mijn kamertje en morgen gebruik maken van een kosten besparende tip van de walking guide.
De kathedraal van binnen bekijken voor 9 uur. Want dan is het gratis omdat er dan een mis gaande is.
Er is hier een schilderij van het laatste avondmaal van Jezus door een indiaan geschilderd.
Wat at en dronk Jezus dan die avond vroeg de indiaan. Het allerbeste van eten en wijn zeiden de Spanjaarden.
Dus zit Jezus met zijn 12 discipelen aan de tafel met cuy en chicha (cavia en maïsdrank) En natuurlijk cocabladeren en papas (aardappelen)

Hasta manana Gerrie

  • 03 Augustus 2014 - 13:01

    Janny:

    Wat een avontuur zo'n vakantie in Zuid-Amerika!! Maar volgens mij gaat jouw hart meer naar het oosten toe dan naar het zuid-westen.
    Voor mij nog steeds niets van dat alles, ben teveel verknocht aan mijn eigen omgeving, ik doe liever zo'n weekend die we met zijn viertjes deden in Friesland, wat jij Wilma?
    Nog zoveel moois te zien hier in Nederland en tenminste hollandse temparatuur
    Maar ben blij dat jij tenminste om de 2 jaar zoiets spectaculair doet en je eigen ding doet,
    geweldig toch!! Ik lees dat je rond aan het zoeken bent voor Es en San en ondergetekende, ben vooral benieuwd naar Machu Pichu. Dat is het enige wat ik ken in Peru en natuurlijk Cusco van de animatiefilm,
    Keizer van Cusco!! Gerrie, maak er nog een fijne vakantie van en geniet van de inca-trail!! groetjes Janny

  • 03 Augustus 2014 - 19:17

    Ilse:

    Hola,
    Een dagje sola, je denkt dat je je opdringt, maar dat ivalt wel mee hoor!
    Weer een afwisselende dag gehad, Zuid-Amerika staat ook op mijn verlanglijstje.
    Onze dochter komt deze week thuis van haar reis naar Panama en Costa Rica en als ik haar ervaringen en foto's zie wordt mijn lijstje alleen maar langer!
    Geniet nog van je vakantie, dan reis ik nog even mee!

    Saludos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 351
Totaal aantal bezoekers 139547

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: