NZ dag 3 Moby Dick - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu NZ dag 3 Moby Dick - Reisverslag uit Kaikoura, Nieuw Zeeland van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

NZ dag 3 Moby Dick

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

01 Februari 2010 | Nieuw Zeeland, Kaikoura

Janny, Foto's, gaat denk ik niet lukken, kost te veel tijd en wil niet altijd lukken. Vind ik ook heel jammer.
Caroline, in ieder geval hebben jullie in Nederland een echte winter dit jaar.
Is ook wel eens leuk voor de verandering, toch? Vooral als je hier zit. Grapje. Ik vond de sneeuw toen ik daar zat eigenlijk wel heel leuk. Beter dan regen.
Elvira, culinair verslag wordt inderdaad minder hoor, geen zorgen.
Nu gaan we meer van de natuur genieten.
Kaikoura, 1 februari 2010
Om half 6 opstaan, want ik moet al vroeg bij de whal watch zijn.
Gisteren zijn de boten niet uitgevaren, omdat de zee te ruig was. Veel wind.
Hopenlijk varen ze vandaag wel.
Er wordt inderdaad gewaarschuwd dat er op zee wel veel wind staat, maar niet te veel om in de haven te blijven. Wel zeeziekte waarschuwing. Dus we gaan.
1e oproep van een andere boot, die hebben een walvis gespot. Volle vaart vooruit!!!!
Deze sperm whale (potvis) is er nog steeds als wij aankomen.
Net als bij een ijsberg zie je maar een klein tipje van zijn rug en vin.
En af en toe blaast hij het water uit zijn luchtgat. En dan komt het moment supreme. Hij gaat duiken.
In slow motion lijkt het wel en heel sierlijk komt de staart omhoog uit het water en dan verdwijnt de staart loodrecht langzaam de zee in.
Bey, bey.
Naar de diepte, ze kunnen tot wel 3000m de diepte in, op zoek naar voedsel.
2e oproep, volle vaart ernaar toe.
Helaas deze Moby Dick is al verdwenen voor wij aankomen.
Wachten op de 3 oproep. Hij is er nog. Er dobberen 3 bootjes om hem heen. Dit wordt hem allemaal te veel.
En zonder te duiken is hij ineens verdwenen. Bloody tourists!!!
4e oproep. Helaas te laat, hij is al weg.
5e oproep. En ook hier is Moby Dick nog boven water. Langzaam komt hij in de richting van onze boot zwemmen.
En zwemt vlak langs. Af en toe komt zijn enorme kop een beetje boven water uit. Mooi joh!
Een waar fotomodel. Misschien iets voor Bjorn Borg?
Dan heeft hij genoeg gerust en gaat sierlijk de diepte in.
Potvissen kunnen wel 2 1/2 uur onder water blijven. Als ze boven komen, blijven ze ongeveer 20 tot 30 minuten boven water om op adem te komen, voor ze weer de diepte in gaan op zoek naar voedsel.
Dit was zeker de moeite waard. Helaas onderweg geen dolfijnen gezien.
Het is jammer dat ik niet meer tijd in Kaikoura heb. Je kunt hier ook naar de zeeleeuwen kayakken of met de zeeleeuwen zwemmen.
Ik wist wel dat er redenen zijn om hier terug te komen. We zullen onderweg wel zien of er nog meer komen.
Bij de hostel mag ik een mountain bike lenen om nog gauw naar de zeeleeuwen kolonie te fietsen.
Ik spot 2 zeeleeuwen. Eentje ligt lui in het zonnetje te zonnen.
De andere, volgens mij een mannetje, gaat er eens goed voor zitten en waggelt dan naar een poel om daar eens lekker in rond te wentelen om af te koelen vermoed ik.

Dan weer heel hard terug fietsen naar de hostel, want ik heb een bus te halen. Ik voel me net een Japanner op de fiets. Vlug, vlug hier naar toe, foto maken, vlug, vlug terug, en hop weer in de bus.
Dit doe ik dus niet meer.

Back in Christchurch, even bellen waar en hoe laat ik de groep ontmoet.
Vanuit het hotel vertrekken we naar een chique restaurant in de Botanical Garden. Glaasjes wijn erbij en heerlijk en gezellig met de groep eten.

We zijn met 14 deelnemers, de gids en voor het eerste deel van de reis is zijn vrouw erbij als 2de gids.
Dan kunnen we her en der de groep opsplitsen om verschillende wandelingen te maken op verschillend niveau.

Slapen met vieren op een kamer is weer even wennen. Ik slaap heel vast en heb blijkbaar in mijn slaap gehuild. Bad dream.

Maar gezond weer op.
Groetjes Gerrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 139736

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: