Langlauf trektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Langlauf trektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Langlauf trektocht Noorwegen

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

16 Februari 2013 | Noorwegen, Lillehammer

Zaterdag 16 februari 2013

Uitslapen tot half 9, rustig ontbijten en om half 12 ben ik op Schiphol.

Bij de incheckbalie wacht ik of er nog iemand met eigen ski´s komt. Dan kunnen we samen de ski´s bij elkaar doen. Scheelt weer de helft van de kosten.
SNP gebeld om te vragen of er meer mensen zijn met eigen ski´s. Ja nog een vrouw. Daarop wachten dan maar.
Weer SNP gebeld of ze haar willen bellen om te vragen of we samen ski´s kunnen inchecken. Bericht teruggekregen. Zij heeft ze al ingecheckt.
Jammer.

Ondertussen is het half 1, en zal ik mijn bagage onderhand ook maar inchecken. € 55 enkele reis voor de ski's. De ski-schoenen heb ik al bij de trolley in mijn big yellow bag gedaan. Deze is nu nog bigger. En weegt 17,5 kg.

Nog tijd om een broodje te eten en op naar de gate.
Mijn vliegtuig, KLM, staat er al en de bagage wordt net ingeladen.'
Daar kwam als laatste mijn gele gevaarte op de band. Die zit in ieder geval in het goede vliegtuig.

Ik sta ondertussen met een Noorse vrouw te kletsen. Die komt net terug van visite aan haar zoon en zijn gezin.
Zij woont in de buurt van Espedalen. En het is een prachtig gebied zegt ze.
De Peer Guint route is erg mooi weet ze me ook te vertellen.
Strand Fjellstue, waar we de eerste 2 nachten blijven, is mooi opgeknapt weet ze ook. En wordt nu gerund door een jong stel. Hij Noors, zij Aziatisch.
Ze laat me nog prachtige sneeuwfoto's van deze winter zien.
Ik heb er ZIN in!!!!!

Ook maar eens rondkijken of ik mensen van de groep kan ontdekken.
Ja, een grote groep met rugzakken.
Inderdaad SNP, maar niet mijn groep, zij gaan naar Ruten langlaufen/sneeuwwandelen. Mijn 1ste Noorwegen reis.

Een groepje rugzakkers loopt al naar de slurf. Gauw aansluiten. Dit is inderdaad mijn groep.'
Gids is speciaal op naam geselecteerd, hij heet namelijk ook Peer
Met hem erbij zijn we met 5 vrouwen en 3 heren. Leuk een gemengde groep.

In het vliegtuig zit Joos van de ski's. En ze vindt het een goed idee om op de terugweg de ski's samen te doen.

De vlucht duurt iets minder dan 2 uur, kippeneindje, en verloopt voorspoedig. Ik kan de sneeuw in Noorwegen al zien liggen. Yeah!!!

Bij de bagageband komt alles behalve mijn gele gevaarte. Hoe kan dat nou? Hij is in het goede vliegtuig gegaan.
Dan maar kijken bij band 5. Voor oversized en odd-size bagage.'
En ja hoor, daar wacht mijn gele vriend trouw op mij, samen met de ski's.
Iedereen weer herenigd. héééél fijn.

Noorse kronen pinnen 1000 NOK = € 135
Dat moet meer dan genoeg zijn. Eten is inclusief. Alleen de drankjes kosten extra, extra, extra. Ongeveer 3x zo duur als thuis.
Maar dat mag de pret niet drukken.

De beide groepen in 1 bus. And off we go!!!
Ik zit naast Will uit Best wat te kletsen. En ik zit in een rijdende bus, dus wat anders dan even de oogjes dicht.
Bij Lillehammer plaspauze, warme chocomelk en een zakje nootjes. Om de ergste trek te stillen. We moeten nog een eindje rijden.

We krijgen een hartelijke ontvangst in Strand. Zij is een Thaise, die het klimaat hier fijner vindt dan in Thailand, bij Puhket komt ze vandaan. Ze vindt het daar te heet!!!! Kun je je dat voorstellen, van een echte Thaise????

Maar nu komt het verschrikkelijke. En dit is écht verschrikkelijk.
Ik moet de kamer delen met iemand die in haar slaap praat. En iemand die 1 of 2x 's nachts uit bed moet om te zeiken.
Op de 2de verdieping, op de zolderkamer hebben wij een 3 persoonskamer voor Me, Myself and I.

Ik heb een gedwongen eigen kamer, omdat alle andere dames een eigen kamer hebben geboekt. En ik als enige dame overblijf die een gedeelde kamer heeft geboekt.
Erik is bij de mannen de mazzelaar.
Peer zegt, als we elkaar nou heel leuk vinden, kunnen we de kamer ook delen.
Erik en ik besluiten het eerst maar eens rustig te bekijken.

Etenstijd!!! Jammie, jammie. Of toch niet?
Dit is echt te erg voor woorden!
We krijgen helemaal geen heerlijke Noorse maaltijd.
Het enige Noorse is een Noors half donker biertje. Oh ja, wel elandvlees, maar niet op z'n Noors bereid.
We zullen het deze eerste 2 dagen met Thais eten moeten doen. VERSCHRIKKELIJK.......... LEKKER!!!!!!!

We krijgen loempia's´: zero pittig Nog een zero gerecht.
Een nummer 1 gerecht, minimaal pittig.
2 nummer 2 gerechten, beetje pittig.
en piece de résistance: 1 nummer 3 gerecht, pittig, maar niet Thais pittig, precies pittig genoeg voor mij
Pittige elandvlees op z'n Thais. Afblussen met een biertje. Lekker

Nog een advies. Begin met een zero gerecht en eindig met een zero gerecht om af te blussen. Goed advies. Het is allemaal Zóóóó lekker!!!!

De eerste indruk van de groep is heel positief. Een gezellig groep met verschillende niveau's langlaufervaring.

Peer vertelt wat we morgen gaan doen.
Schoenen en ski's uitzoeken. Lesje waxen.
Dat hoeven Joos en ik lekker niet te doen. Wij hebben schubben ski's.

Op mijn kamer wax ik mijn ski's nog ter voorbereiding voor morgen.
Dat moet wel eenmalig ter voorkoming dat de sneeuw ook aanvriest aan de ski's en dat ze soepel glijden.
Maar morgen kunnen wij de ski's ombinden en meteen weg. Zodra de anderen klaar zijn met waxen.

Weersverwachting voor morgen is goed. Onder de 0 graden, weinig wind. Misschien een zonnetje. Maandag lichte sneeuw. En de rest van de week mooi helder weer.
Hopen dat het weer niet gaat omslaan. En als we veel geluk hebben.....
Het Noorderlicht????

Voor nu welterusten.
Groetjes Gerrie

  • 17 Februari 2013 - 19:26

    Sylvia:

    Nou Gerrie,

    Veel plezier, geniet er van, en deel je kamer gewoon met Erik , misschien is hij net zo lekker als het eten. hahaha!

    Groetjes Sylvia

  • 17 Februari 2013 - 19:29

    Lies:

    Ik hoor het alweer, puur afzien daar in de noorse kou ... Sommige mensen hebben ook altijd mazzel.

  • 18 Februari 2013 - 00:14

    Janny:

    Leuk, we krijgen weer een hilarisch dagboekje te lezen en hoop weer op mooie foto's!!

  • 18 Februari 2013 - 11:38

    Joke:

    Hallo Gerrie, " up you go through the snow" prima weertje, fijn gezelschap en zoals ik lees verschrikkelijk eten ha ha...nu maar afwachten of je daadwerkelijk Noors eten lust....mocht je het krijgen!!? groetjes Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lillehammer

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 475
Totaal aantal bezoekers 139653

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: