langlauftrektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu langlauftrektocht Noorwegen - Reisverslag uit Lillehammer, Noorwegen van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

langlauftrektocht Noorwegen

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

20 Februari 2013 | Noorwegen, Lillehammer

Woensdag 20 februari 2013

Ha Ferry. Wij hebben hier vandaag ook strakblauwe lucht, weinig tot geen wind en - 10 graden.
En een geweldig mooi winterwonderland. Sprookjesachtig mooi.

Joke. Niet leuk, het is zo zaterdag. Dat wil ik niet weten. Ik geniet nog veel te veel.

Hi allemaal

Wat denken jullie dat het antwoord is op de vraag van gisteren?
Natuurlijk ga ik!!!
Erik gaat alpine skiën, Will gaat uitrusten. Dus Peer vertrekt met zijn harem van 5 dames voor een mooi rondje.
Het is vandaag - 10 graden, lekker temperatuurtje voor een tochtje.
Sneeuwcondities zijn bijna optimaal. Het is "snelle" sneeuw. Dat vind ik nog wel een beetje eng met de afdalingen.

Maar er moet eerst flink geklommen worden, maar Peer gaat het ons gemakkelijk maken, het is tenslotte een rustdag. We gaan naar de sleeplift en dan zo de berg op.
Scheelt visgraten, voor de niet langlaufers, dat is in V-vorm naar boven ploeteren.
Helaas de sleeplift doet het nog niet. Moeten we de ski-helling alsnog omhoog klauteren.

Als we boven zijn komen we in een prachtig winterwonderland.
Het is nog wel wat bewolkt, maar het blijft prachtig.
Langzaam maar zeker breekt de zon door. En dan wordt het ongelooflijk mooi. Sprookjesachtig mooi.
Ik wist dat er in Noorwegen trollen zijn. Maar er zijn ook elfen.
Want om ons heen dwarrelt het elfenstof en nestelt zich overal in de sneeuw. De ijskristalletjes dwarrelen om ons heen en glitteren en glimmen overal om ons heen en in de sneeuw.
Dit is niet te beschrijven zo MOOI!!!!!

We zijn up, up, up gegaan, dus moeten we ook down, down, down.
Ik ben nog steeds wat onzeker na de valpartij van gisteren.
Toen was ik het toverwoord vergeten, en ze riepen het nog wel naar me. Maar in mijn angst drong dat niet tot mij door.
DIEPER!!!!!!!!!
Dus nu dreun ik het bij elke afdaling in mijn hoofd op. DIEP, DIEP, nog DIEPER!!!!! En ploegen = afremmen.
We hebben een leuke helling zonder bochten, maar wel golvend, waar haast niet te remmen valt.
Heelhuids en trots kom ik beneden aan. Ik kan het nog wel!!!!

Zo zijn er nog meer spannende afdalingen, die ik met goed gevolg afdaal.
Bij langlaufen hebben ze ook gradaties voor afdalingen. En er zaten een paar zwarte tussen. Voor de niet skiërs, dit zijn de moeilijkste afdalingen voor gevorderden.
Als ze diploma's zouden uitdelen, zou ik die zeker halen.

Ook de klapski-techniek beheers ik goed. Dit is een manier om sneller en makkelijker vooruit te komen op vlak en glooiend terrein.
Ik ga als een speer!!! Wat een beetje glijwax voor verschil maakt.

Vandaag is een rustdag, dus een luxe tochtje. We komen nl onderweg bij een schuilhutje. Dit is een open hutje, waar we even gezellig kunnen zitten en ons boterhammetje en warm bessensap kunnen nuttigen.
Verderop de route zit nog een luxere rustplaats.
Een Lavvu. Dit is een houten tipi voorzien van hout, lucifers, aanmaak houtjes.
Hier heeft Peer binnen no-time een mooi vuurtje gestookt. En kunnen we genieten van de warmte.

Aan alle goede dingen komt een eind. We moeten toch de kou weer in en verder door het sprookjesland.
En uiteindelijk komen we weer uit bij....... de ski-helling.

Gisteren is het gelukt. Net. Vandaag gewoon weer proberen. Dit keer direct achter Peer aan, die mij al zigzaggend de helling af begeleid.
YEAH!!!!! Dit is ook gelukt. En het is geen groene helling, maar een blauwe!!!!
Voor de niet skiërs. Groen is de makkelijkste na de baby-helling. En dan komt groen. Ik ben dus al gepromoveerd.

En dan komt Erik langs ons suizen. Dan voel je je wel weer klungelig.
Maar hij staat al sinds zijn 4de op de latten. Kunst!!
Bij een ski-helling hoort een ski-hut met buitenterras in het zonnetje en een waanzinnig mooi uitzicht.
Een kop warme chocomelk erbij en het plaatje is compleet.

Dan is het nog een klein stukje terug naar het hotel. Rugzak afgooien.
En dan gaan wij, 4 dames, nog even een wandelingetje naar de winkel maken.
Daar hebben ze ijskastmagneten. Dus mijn souvenirtje heb ik weer binnen.

Gisteren vertelden verschillende gasten dat ze vloerverwarming in de badkamer hebben. Ik had dat niet, dacht ik!
De knop was uit. Dus die heb ik vanochtend aangezet en ik heb nu een lekkere warme vloer. Niet dat ik daar veel profijt van heb. Want ik ga toch naar de sauna en daar douchen.
Bij het eerste hotel, Strand, hadden we een gemengde sauna.
In Fefor en hier is de sauna gescheiden voor dames en heren.

Nu staat de serveerster voor ons en verteld wat we voor lekkers krijgen te eten.
Dus eet smakelijk

Groetjes Gerrie



  • 20 Februari 2013 - 20:13

    Janny:

    Hoi Gerrie,

    Wat fijn dat het vandaag zo goed ging met het skieen.
    En alleen voor het sprookjesuitzicht zou ik met je willen ruilen
    maar verder blijft deze dame avontuurloos met beide pootjes op de grond.
    Nog niet aan denken aan zaterdag, je hebt gewoon nog 2 dagen!
    Eet smakelijk en geniet er nog maar van!!!

    gr. Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Lillehammer

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 139588

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: