laatste hobbel - Reisverslag uit Heiligenblut, Oostenrijk van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu laatste hobbel - Reisverslag uit Heiligenblut, Oostenrijk van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

laatste hobbel

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

17 Augustus 2013 | Oostenrijk, Heiligenblut

Zaterdag 17 augustus

Gutenmorgen

Bedankt weer voor de reacties.

Joan, als ik terug ben wil ik weten hoe dat gooi tentje bevalt.
Dan hoef ik de auto niet te verbouwen.

Wilma en Janny. De wiener schnitzel was lekker, maar niet zo lekker als ik me herinner. Is ook wel lang geleden.

Gisteravond nog aan het barretje gezeten. Duits oefenen. Valt niet mee tegen een zatte Oostenrijker. Hij deed moeite goed Duits te praten en ik ook.
En met de rest van het gezelschap ging het goed. Wel gezellig maar niet ulang. Wil goed uitgerust zijn voor morgen.

Karin slapen blijft hier spannend.

Sliep ik lekker, wordt er op mijn deur geklopt.
Nee, ik doomde niet, want Paco reageerde ook meteen.
Bij de 2de keer ben ik opgestaan. En gevraagd wie daar is. En of die weg wilde gaan. Geen antwoord.
Terug naar bed. Even later weer geklop. Ik roep go away.
Wrong language. Want er wordt voor de 4de keer geklopt.
Dan roep ik hard en boos: verschwinde!!!!!
Dat werkt. Maar dan duurt het weer even voor ik in slaap val.
Wordt een onrustige nacht. Het matras is ook knoerthard. OnOostenrijks.
Maar uiteindelijk slaap ik toch door.


Nu zit ik aan een heerlijk ontbijt. Met verse kaiser broodjes. Hebben we thuis ook. Maar na een wandelingetje met uitzicht op de bergen smaakt het toch lekkerder.

Vandaag de laatste hobbel rijden.
Zeg maar gerust berg. De Grosssglockner hochalpstrasse.
Het is weer prachtig weer. Dus ik ga dit rustig doen en van het uitzicht genieten.
Volgens François is het boven een graadje of 10 minder dan hier. Goed wandel weer dus.

Wordt vervolgd
Groetjes Gerrie

Ps zijn de foto's die ik gemaild heb aangekomen?
Mocht er boven geen bereik zijn, website dogwalktrail voor telefoonnummer van hun.
Het is een Nederlands stel, da's makkelijker praten.

Bedankt voor jullie reacties.
En nee, de prins op het witte paard zal het niet geweest zijn, vannacht aan mijn deur. Ook niet iets met de auto of anderszins, anders hadden ze wel wat gezegd toen ik vroeg wie daar was.
Vanochtend stond er een leeg half liter blik bier op het tafeltje in het halletje voor mijn deur.
Dus wat ik al dacht, een zatlap. Daar heb ik geen behoefte aan.

En ik kijk uit met de energy drank. Ik neem deze alleen als ik straks weer terug moet rijden. En niet te veel.
En dat compenseer ik dan weer met rustige klassieke muziek. Komt allemaal goed.

Janny en Wilma, ik zou willen dat jullie hier ook zaten. Kei gezellig.
Ik denk aan jullie.

Vervolg zaterdag

Tot nu toe heb ik ongeveer 915 km afgelegd naar het Gasthof.
Nu verder naar de hut.
Om half 11 was ik door de tolpoort van de Grossglockner Hochalpenstrasse .
Even kijken wat er allemaal naar boven gaat. Heel veel motors, het is ook prachtig weer. En heel veel fietsers, knap hoor.

Ik ga het ook wagen. Rustig aan. Dat moet ook wel want harder dan 40/50 km/u gaat mijn autootje niet. In z'n 2, soms in z'n 3. Maar hij is niet de enigste die het moeilijk heeft. Maar langzaam maar zeker kom je er ook.
Het uitzicht is prachtig. Zover als ik tijdens het rijden er iets van ziet. Daarom stop ik bij elke stopplaats om van het uitzicht te genieten. Er zijn ook meerdere haarspeldbochten, maar echt eng is het nog niet.
Mijn droomautootje (Oude Kever cabriolet) rijdt ook naar boven, met de kap open.
Er pendelt ook een oldsmobile bus een deel van het traject heen en weer. Het is überhaupt leuk om te kijken wat er allemaal naar boven gaat. Oldsmobiles, luxe look at me auto's, hordes motors en fietsers, scooters en mijn bejaarde autootje doet het ook nog goed.

Bij de Edelweissspitse parkeer ik mijn auto op de benedenparkeerplaats en klim met Paco naar de top voor een mooi uitzicht rondom. De Edelweisspitze is 2672 m hoog. En ik kan de Grossglockner zien, hij verschuilt zich een beetje achter een andere berg. Op de top staan er heel veel Fiat 500 tjes. De tourclub is op pad. Ze hebben ook heel veel bekijks. En terecht ze zijn hartstikke leuk. Maar ze krijgen grote concurrentie van een klein 3 hoekig karretje waarvan de voorkant de deur is. Er komt een oude man uit. Even een praatje gemaakt. Het autootje is van 1959 en hij rijdt er 10x per jaar de berg nog mee op. Effe een drankje nemen en natuurlijk het karretje showen. Het is ook een plaatje.

Ik vervolg mijn tocht der tochten en ga nu ook een groot gedeelte naar beneden. Dat vind ik veel enger dan omhoog. Ik had geleerd dat je niet met de koppeling ingetrapt de berg op of af moet gaan. Dus als ik te hard ga wel effe bijremmen.
Ik verwacht ook snel de afslag naar de hut te vinden, maar nog steeds niet. Bij een kabelbaan kan je omhoog lopen, maar ik besluit hier door te rijden. De hele week gaan we nog wandelen en ik wil toch op het eindpunt. De Franz Joseph Höhe bekijken.
Bijna op het eind zie ik de afslag naar de Pasterzenhütte, oftewel AlpenFranz hütte. Want vrolijke Franz is de eigenaar. Dan weet ik in ieder geval waar ik moet zijn op de terugweg.

Ik parkeer boven de hut op de Parkeerplaats en wandel naar de Frans Joseph Höhe. Onderweg over de reling kijken en jawel daar zijn de Murmeltieren. Die zijn een stuk groter dan ik had verwacht. Groter dan konijnen zelfs. Paco wil haast naar beneden springen om er achteraan te gaan. Hij heeft in ieder geval geen hoogtevrees, dat is goed om te weten.

De Grossglockner is nu helaas in wolken gehuld. Jammer. Maar je hebt wel een mooi uitzicht op de gletscher. Die niet meer zo groot is als die geweest is. Maar dat zie je over de hele wereld.

Ondertussen is het 5 uur, tijd om naar de hut te gaan. Er zijn al een aantal mensen met hun honden. Paco kan uiteraard goed overweg met de damentjes. Maar heeft al een conflict met een reu als ze te dicht bij elkaar komen. De MACHO!!!!!!! Dus afstand houden, niets nieuws.

Ik heb een klein 1 persoonskamertje met wastafel. Op de gang de wc en 2 douches. Niets luxe, maar functioneel en schoon. Een echte berghut.
Ondertussen ben ik best wel moe. Toch vermoeiend zo'n bergweg rijden en wandelen. Maar ik ben weer trots op mezelf. Ich habe es gemacht, ganz alleine.

Paco krijgt eten op de kamer en moet daar dan blijven als ik naar beneden ga om te eten. Hij blaft niet als ik hem alleen op de kamer laat. Eigenlijk gedraagt hij zich goed.
Tijd voor wat drinken en eten. Wilma vandaag wordt het kaiserschmarre. Ik ben 100 % op de Oostenrijkse tour. Es schmeckt mir ganz gut!!!!
Jetzt bin ich müde und gehe schlafen.
Gutennacht. Grüssen Gerrie

  • 17 Augustus 2013 - 11:13

    Linda:

    Hoi Gerrie,

    Mooi hè die Grossglochnerroute! Als je kunt daal dan ook af naar de gletsjer, erg indrukwekkend.
    Jij bent al daar , ik moet nog 23 dagen wachten...

    Veel plezier en lekker wandelweer gewenst.

    grtz Linda

  • 17 Augustus 2013 - 13:18

    Wilma :

    welke route nam je nu dan kan ik het bekijken op de site www.dogwalktrail.com daar is het toch van?

  • 17 Augustus 2013 - 15:58

    Ferry:

    Hè Gerrie weer op trip. Leuk te lezen.. Ik had toch maar de deur open gedaan. Misschien stond de prins op zijn witte paard voor je deur.. Kans gemist fijne vakantie
    Ferry en Noy

  • 17 Augustus 2013 - 16:08

    Thea:

    Gerrie een fijne vakantiehooren geniet maar lekker. Ik heb van de week bij ons Patrick geklust, hij heeft een huis gekocht. Dus druk maar hebnu je reisverslagen gelezen. GENIETEN maar GERRIE.

    Thea

  • 19 Augustus 2013 - 12:13

    Joke:

    Hallo Gerrie ik heb de foto's gezien een mooi gebied, prachtig dat is genieten!!
    Vandaag pas de rest van je reisverslagen gelezen want we hebben een feestweekend achter de rug.
    Mijn schoonmoeder is 93 jaar geworden en mijn dochter en schoonzoon 27 en 29 jaar.
    Nog veel plezier samen met taco, gruss God.

  • 22 Augustus 2013 - 09:06

    Sylvia:

    Hoi Gerrie,

    Dit zou helemaal niks voor mij zijn, ik heb een hekel aan autorijden en een beetje meer comfort zou voor mij geen overbodige luxe zijn.
    Gelukkig heb jij daar geen moeite mee en kun je genieten in je omgebouwde autootje.
    Ben je niet benieuwd wie er aan je deur klopte? ik zou te nieuwsgierig zijn en was effe gaan kijken.
    Misschien iemand die je ergens voor wilde waarschuwen, misschien iets met de auto aan de hand of zo, je weet maar nooit.
    Ik wens je nog een fijne vakantie en veel wandelplezier toe en geniet van de mooie omgeving.

    Groetjes Sylvia

    ps; Doe je wel rustig aan met de energydrank? Je bent van jezelf al hyper genoeg!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oostenrijk, Heiligenblut

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 139980

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: