Sydney dag 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu Sydney dag 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van GroetjesGerrie - WaarBenJij.nu

Sydney dag 2

Door: Gerrie

Blijf op de hoogte en volg

28 Januari 2010 | Australië, Sydney

Hier wordt het internetten wel duur.
Digibeet Gerrie had het mooi voor elkaar. 2 uur internet gekocht. Gisteren 1 uur gebruikt. Vandaag niets meer over. Hoe kan dat nou??
Ik had eerst moeten uitloggen. Foutje bedankt. Morgen maar vrij internet opzoeken bij de bib als ik tijd heb.

Behalve geen vrij internet is dit een geweldig hostel. Toen ik gisteravond binnen kwam dacht ik dat het nog niet klaar was. Er lag dacht ik nog allemaal ruw beton met bobbels en gaten bij de ingang. Dit blijken de archeologische resten van het originele huis te zijn dat hier ooit heeft gestaan. Ze hebben de hostel er gewoon omheen gebouwd. Leuk joh.

Dacht ik lekker eens lang te kunnen slapen van 1 tot 8 uur. Word ik al om half 6 wakker en kan niet meer slapen, misschien uiteindelijk toch een beetje jetlag? Of gewoon veel indrukken in mijn hoofd?

Dan maar op mijn gemaktje een lange douche, zonder dat ik mijn roommates te kort doe. Ook lekker.
Dan naar de rooftop om naar het uitzicht op de Harbour en Opera House te kijken. Hebben ze er een giga flat voor gezet. Mooi is dat.

Het plan van vandaag is oa een wandeling langs de kust maken.
Totdat ik een folder tegen kom met Guided Walking Tour for Free.
Dat is niet tegen dovenmansoren gezegd. Chance of plans. Zie je wel dat ik best wel flexibel ben, soms.

Moeder en dochter uit Engeland waar ik gisteren een tijdje mee heb staan praten gaan ook op deze toer. Dus we wandelen gedrieen al keuvelend naar het beginpunt.
De dochter is al een paar maanden aan het rondtrekken. En moeder is 2 dagen geleden aangekomen en vervolgt het laatste stuk van de reis samen met haar dochter. Nog een paar dagen Sydney en dan 6 weken naar Nieuw-Zeeland. Je hebt altijd baas boven baas.

De gids is een archeologische studente die geboren en getogen is in Sydney. Zij kan leuk en interessant vertellen. Dit is toch leuker dan alleen rondlopen. Wel de mooie dingen zien, maar geen achtergrond weten.

Vanuit de skytower heb je een prachtig uitzicht, maar de entree is behoorlijk veel. Je kunt ook een cocktail daar drinken, dat is goedkoper. Maar er wordt dan wel van je verwacht dat je gepast gekleed bent. Laat ik nou mijn avondjurk thuis gelaten hebben. Dus ook niet, dus.

Ze hebben hier een ziekenhuis dat is gefinancierd door rum. Jazeker een ziekenhuis van de drank.
Kapitein Arthur Philip, die de eerste vloot met gevangenen leidde, werd meteen de eerste gouveneur.
Hij wilde op een zeker moment een ziekenhuis voor de kolonie, waar nu ook niet veroordeelden zich settelden.
Maar dat wilden de Britse regering niet.
Oplossing is simpel en doeltreffend.
3 Zakenmannen kregen het alleen recht op de distributie van rum.
Daarvoor moesten ze elk een vleugel van het ziekenhuis bouwen. En zo geschiedde.
Een idee voor de nieuwe Ok???
Bedenk maar iets leuk waar het mee gefinancierd kan worden. Ideeen bij mij in de ideeenbox. Het beste idee verdient een prijs.

Op het nationaal symbool van Australie prijkt een Kangeroo en Emoe. Dit is omdat beiden dieren op hun achterpoten staan, zoals mensen.
En ze kunnen niet achterom kijken. Maar kijken altijd vooruit naar de toekomst. Daar kan ik nog wat van leren, ipv ze op te eten, Joan.

The Rocks was de orginele plaats van de settlement, maar verder landinwaarts waren betere plaatsen om zich te settelen.
The Rocks werd een lugubere, gevaarlijke wijk met veel gangs, Shanghai van matrozen, moord en doodslag. Tot in de jaren 70.
De regering wilde in de jaren 60 de hele boel slopen en verbeteren.
De bouwbedrijven sloegen de handen ineen en weigerden om dit gedeelte te slopen, ze wilden dit liever bewaren en restaureren.
10 jaar gesteggel, en toen zou het toch gesloopt worden. De bewoners van Sydney stonden gearmd voor de sloopmachines om dit tegen te houden.
Dus toch maar bewaren en restaureren.
Nu is het een van de duurste wijken van Sydney, zoniet de duurste.
Vol met prachtig gerestaureerde huisjes en straatjes.
En 5 sterren hotels. Ik heb natuurlijk wel een hostel op stand uitgezocht, wat dacht je anders?

De Harbour Bridge wordt al 5 jaar aan gewerkt en het kan nog wel een aantal jaren duren. Ze strippen de hele brug van meer dan 80 lagen verf.
Omdat ze bang zijn dat het gewicht te veel gaat worden, als ze doorblijven verfen op de oude lagen.
Het was ten tijde van de opening de grootste, metalen boogbrug in de wereld. Nu niet meer uiteraard.

Dan op naar de topatractie.
The Opera House!
Het is inderdaad een prachtig gebouw. Dat door zijn vorm door iedereen herkend wordt. En zeker het boegbeeld van Sydney is geworden.
Jammer dat de Deense architect Utzon nooit zijn geld ervoor gekregen heeft. En terug gegaan is naar Denemarken zonder het af te kunnen maken. En zonder het zelfs ooit afgezien te hebben.
Door de crisis was het geld op, en doordat ze al tig keer over het budget waren gegaan, en moest de bouw gestopt worden.
Later hebben andere architecten dit gebouw afgemaakt, maar niet helemaal zoals oorspronkelijk bedoeld was.
Het interieur is anders geworden.
En uiteindelijk is het Opera House 15x zo duur geworden als de oorspronkelijke begroting was.
Daar moet de nieuwe Ok maar geen voorbeeld aan nemen.

Einde van de Tour.
Nog bekeken of ik binnen rond kon kijken. Aardig prijsje en een wachttijd voor de volgende, volgende?? toer. Van buiten is hij ook heel mooi.
Ik heb honger en mijn voeten zijn moe, en zijn aan wat rust toe.
Dus even lekker buiten in het zonnetje op een bankje en genieten van het uitzicht.

Dan moet er weer gewerkt worden. Ik heb nog een boodschappenlijstje af te werken. Dank jullie wel!!!
Ik word van het ene straatje naar het andere straatje gestuurd, voor een boekhandel. Blijkt die er niet meer te zijn. Maar daar en daar zit de grootste. Weer een andere kant uit. Helaas Esther, ze hebben dit boek niet op voorraad.
Dan maar naar Paddy's market voor souvenir hunting. Kan ik weer terug naar waar ik al in de buurt ben geweest. Mijn arme voetjes en maagje.
Onderweg fish and chips gegeten.

Paddy's Market is een bruisende souvenir markt in de basement of een shoppingcentre. Uiteraard volgepropt met kraampjes bemant door de Chinezen. Aangezien deze market ook in Chinatown staat.
Deja vu? Ik ben toch al in Chinatown geweest eergisteren?

Hier scoor ik de rest van het boodschappenlijstje.
En in de shoppingcentre zit een foodcentre. Jaaa, weer food.
Maar ditmaal hebben ze een kraampje met heerlijke verse sappen, smooties, vruchtsalade ed.
Een heerlijk verse aardbeien smootie smaakt geweldig.

In de regendruppels terug naar de hostel. Lekker douchen en dan een Aussie maaltje. BBQ op de rooftop van de hostel.

Vanavond op tijd naar bed.
Dat dacht ik niet. 2 Ierse vrouwen vertellen dat om 9 uur de flat die ons uitzicht op het Opera House blokkeert gaat moven.
Dit gigantisch cruiseschip vertrekt om half 10.
En wij hebben een prachtig uitzicht op een verlichte haven en Opera House.
Voor een kamer met dit uitzicht betalen ze in de omringende hotels kapitalen voor.

Toch maar mijn camera halen om hier een foto van te maken.
Met behulp van de Ierse vrouwen verplaatsen we een tafel, zetten een bank er boven op. Zodat ik een statief heb om een mooie nachtfoto maken van ons prachtige uitzicht.
Daar moeten we nu van genieten. Want morgen komt er weer een cruiseschip

Na gedane arbeid gaan we voor een bear in de pub hiernaast.
Ik heb een lekker donker biertje gevonden. Dat smaakt.

PROOST ALLEMAAL

Tot morgen Groetjes Gerrie

  • 28 Januari 2010 - 12:42

    Esther:

    Awws to bad naja je bent so super geweest om het te proberen ARIGATOU (dank je in het japans) hopelijk is het daar mooi weer geniet van je reis byebyee

  • 28 Januari 2010 - 13:57

    Hoogeveen:

    Hallo Gerrie
    Wat een leuk reisverslag
    we genieten mee een heleboel komt ons bekend voor. Kunnen we ook foto's naar jou sturen en hoe gaat dat
    Nog veel reis plezier
    groetjes uit Hoogeveen

  • 28 Januari 2010 - 13:57

    Hoogeveen:

    Hallo Gerrie
    Wat een leuk reisverslag
    we genieten mee een heleboel komt ons bekend voor. Kunnen we ook foto's naar jou sturen en hoe gaat dat
    Nog veel reis plezier
    groetjes uit Hoogeveen

  • 28 Januari 2010 - 19:15

    Janny:

    Ik vond het al jammer van jullie uitzicht. Een flat ertussen plaatsen, nog geen mooi uitzicht.
    Wat een grap dat dat een cruiseschip blijkt te zijn. Wauw, zal best mooi zijn geweest om dat schip te zien gaan.
    Ik vindt het elke dag weer een feest om je reisverslag te lezen.
    Heb je nu in elke Hostel een pc staan zodat je dat allemaal kunt doen??
    lekker makkelijk dan.
    Op naar de volgende dag in Sydney, het is nu 20.10uur, dus 6 uur bij jou. Je zal nog wel slapen maar voor straks een hele fijne dag met weer nieuwe avonturen.
    liefs Janny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 13 Jan. 2010
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 139553

Voorgaande reizen:

17 Februari 2023 - 25 Maart 2023

Namaste vanuit Noord-India en Nepal

09 December 2022 - 16 December 2022

Escape room

04 Maart 2019 - 04 April 2019

Midden-Amerika

05 Juni 2018 - 12 Juni 2018

De 3 musketiers in Tunesië

24 Februari 2018 - 03 Maart 2018

Langlaufen in Oostenrijk 2018

07 September 2017 - 07 Oktober 2017

Canada: The last frontier

15 April 2015 - 19 April 2015

Escuela espagnol (Spaanse school)

10 Juli 2014 - 10 Augustus 2014

Vacaciones en Peru 2014

15 Juli 2013 - 19 Juli 2013

4-daagse Nijmegen

16 Februari 2013 - 23 Februari 2013

Langlauftrektocht Peer Guint route: Noorwegen 2013

08 Januari 2012 - 18 Februari 2012

Backpacken (met reistrolley) door Zuid-oost Azië

28 Augustus 2010 - 05 September 2010

Schotland 2010

24 Januari 2010 - 08 Maart 2010

Nieuw-Zeeland via Singapore en Sydney

15 Augustus 2013 - 30 November -0001

Met Paco naar Oostenrijk

30 November -0001 - 30 November -0001

webalbums

13 Februari 2015 - 30 November -0001

sandlaufen in de Sahara

Landen bezocht: